ایران سالانه ده میلیون بشکه نفت هزینه استخراج بیت‌کوین می‌کند

براساس برآوردها، حدود چهار ونیم درصد کل بیت‌کوین جهان در ایران استخراج می‌شود

حکومت ایران از بیت‌کوین برای دور زدن تحریم‌ها استفاه می‌کند- Martin BUREAU / AFP

ایران از نفت اضافه خود استفاده می‌کند تا با تبدیل آن به برق، و ایجاد امکان انجام عملیات بزرگ استخراج و تولید بیت‌کوین، بزرگ‌ترین منبع طبیعی خود را به پول تبدیل کند و از این طریق، میزانی از درآمدی را که به دلیل تحریم‌های اقفتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده، جبران کند.

این چکیده مقاله‌ای است که اخیرا تام رابینسون، تحلیلگر رمزارزها و از پایه‌گذاران وبسایت الیپتیک، در همین وبسایت در باره نقش و سهم ایران در بازار رمزارزها و استخراج و تولید بیت‌کوین نوشته است.

او نوشته است که ایران از سال ۲۰۱۹ میزبان حدود چهار و نیم درصد کل عملیات استخراج بیت‌کوین در دنیاست، و بخشی از این عملیات را شرکت‌های چینی حاضر در خاک ایران انجام می‌دهند.

به نوشته رابینسون، نتیجه این عملیات تولید صدها میلیون دلار برای ایران بوده است و به این کشور امکان داده است که با این درآمد کالا و خدمات مورد نیاز خود را تهیه کند؛ کاری که این کشور گرفتار در تنگناهای اقتصادی، بدون چنین درآمدی قادر به انجام آن نبود.

او در گزارش خود نوشته است که در سال ۲۰۱۹، ایران استخراج رمزارزها را به رسمیت شناخت و اندکی بعد، نظامی حقوقی برای دریافت مجوز را برقرار کرد که براساس آن، افرادی که می‌خواهند به استخراج و تولید بیت‌کوین بپردازند باید هویت خود را به مقامات اعلام کنند و در قبال تعرفه ای کمی گران‌تر برای برق، ولی همچنان ارزان، بیت‌کوین‌های استخراج‌شده  خود را به بانک مرکزی این کشور بفروشند.

در نتیجه این تصمیم، صدها مزرعه تولید بیت‌کوین بدون مجوز شناسایی و تعطیل شدند، از جمله مزارع مستقر در مساجد که از برق رایگان استفاده می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت الیپتیک، که نرم‌افزار اختصاصی خود برای ردگیری رمزارزها استفاده می‌کند، دریافته است بسیاری از کسانی که بیت‌کوین‌های استخراج‌شده در ایران را معامله می‌کنند در ایالات متحده آمریکا هستند و همین به‌طور بالقوه می‌تواند آنان را به دلیل نقض قانون تجارت با دشمن، در معرض مجازات قرار دهد. براساس این قانون، تجارت و معامله با هر سازمانی که در کشوری مستقر است که از سوی دولت فدرال تحت تحریم قرار گرفته، ممنوع است.

پروتکل تولید بیت‌کوین به‌گونه‌ای تنظیم شده که بیت‌کوین‌های جدید بر اساس نرخی ثابت تولید شوند، به همین دلیل، هنگامی که استخراج‌کنندگان جدید و بیشتری به شبکه می‌پیوندند، کار استخراج به شدت دشوارتر می‌شود و به همین دلیل تولیدکنندگان برای افزایش سود، در صدد کاهش هزینه‌های استخراج برمی‌آیند.

رابینسون در گزارش خود تاکید کرده که وفور برق ارزان، باعث جذب تاجرانی از دیگر کشورها، از جمله چین، شده است تا در صدد کسب مجوز از دولت ایران برآیند.

به گفته او، این شرکت‌ها رابطه خوبی با «یک نیروی نظامی» در جمهوری اسلامی دارند و مخصوصا یکی از تاسیسات بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با همکاری «یک سازمان نظامی» ساخته شده است.

این گزارش تخمین زده که براساس داده‌های مرکز آلترناتیو فاینانس در کمبریج، از آوریل ۲۰۲۰، حدود چهار و نیم درصد کل بیت‌کوین‌های استخراج شده در جهان، در ایران استخراج شده است. این مرکز می‌گوید که برای تولید این میزان بیت‌کوین، به ۶۰۰ مگاوات برق نیاز است که تولید آن نیازمند ده میلیون بشکه نفت در سال است. این میزان نفت، برابر است با حدود چهار درصد کل نقت صادر شده ایران در سال ۲۰۲۰.

تام رابینسون نوشته است که به همین دلیل، دولت ایران به‌طور موثری از بیت‌کوین برای دور زدن تحریم‌ها و سیستم‌های مالی که تحت این تحریم‌ها هستند، استفاده می‌کند.

استخراج بیت‌کوین غیرقانونی نیست، اما برخی از کشورها، از جمله چین، مانع انجام چنین کاری می‌شوند. با آنکه برخی شرکت‌های چینی که در ایران مستقر هستند، در کار استخراج بیت‌کوین دست دارند، دولت چین روز جمعه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این کشور قصد دارد تدابیر بیشتری بیندیشد تا از اقتصاد چین در مقابل نوسانات ارزش بیت‌کوین محافظت کند.

استخراج این میزان بیت‌کوین در ایران، تمامی موسسات مالی را که با بیت‌کوین معامله می‌کننند، به‌طور بالقوه در معرض برخوردهای قانونی قرار می‌دهد.

به نوشته رابینسون، اگر چهار و نیم درصد کل بیت‌کوین‌های تولید شده، در ایران استخراج می‌شود، پس چهار و نیم درصد احتمال وجود دارد که در هر نقل و انتقال بیت‌کوین، یک نفر هزینه این نقل و انتقال را به استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در ایران بپردازند.

بیشتر از اقتصاد