نقض مقررات قرنطینه کرونا برای تشییع جنازه یک اسب

اسب ۲۴ ساله، سه روز پیش از مرگ در روستا رها شده بود تا «بیماری را از اهالی دور کند»

صف تزریق واکسن کرونا در یکی از شهرهای جنوب هند - DIPTENDU DUTTA / AFP

صدها نفر در در ناحیه «کارناتاکا» در جنوب هند در تخطی از مقررات کووید در مراسم تشییع جنازه یک اسب «مقدس» متعلق به یک سازمان مذهبی  شرکت کردند. در نتیجه این رویداد، پلیس تمامی راه‌های ورود و خروج به یک روستا را مسدود کرده است. 

روز یکشنبه، در ناحیه «بلاگاوی» کارناتاکا صدها نفر با نادیده گرفتن پروتکل حفظ فاصله، پوشیدن ماسک و اجتناب از اجتماعات بزرگ در مراسم تشییع جنازه اسبی که روستاییان آ ن را «فرشته محافظ» در مقابل ویروس کرونا می‌دیدند، شرکت کردند.

انتشار گسترده ویدیوی مراسم در شبکه‌های اجتماعی موجب بروز خشم و انتقادهای بسیاری شده است. 

مقامهای محلی در «بلاگاوی» راه عبورومرور به روستای «گوکاک تالوک» را که مراسم در آن صورت گرفت بسته‌اند و می‌گویند این محل تا ۱۴ روز دیگر که آزمایش‌های کرونا ساکنان آن انجام شود و بروز هرگونه عارضه در آنها نظارت شده باشد، مسدود خواهد بود. 

این اسب ۲۴ ساله سه روز پیش از مرگ در روستا رها شده بود تا به اعتقاد مردم با حرکت آزادانه‌اش در میان روستا بیماری را از آنها دور کرده و خانه‌هایشان را از موج دوم کرونا که به هند سخت لطمه زده، نجات دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های مسئول می‌گویند روستاییان معتقد بوده‌اند که باید در مراسم خاکسپاری شرکت کنند تا (روح) اسب را به شکلی مناسب به دیار باقی فرستاده و خشم خدایان را بخوابانند.

روز گذشته صدها نفر در تخطی از محدودیت‌های کوویدـ ۱۹ در کارناتاکا، در مراسم تشییع جنازه یک اسب در ناحیه مارادیمات در بلاگاوی شرکت کردند.

-ای ان آی (@ای ان آی) ۲۴ مه ۲۰۲۱

پلیس با استناد به لایحه مدیریت فجایع و متمم همه‌گیری در کارناتاکا علیه روستاییانی که از الزام پوشیدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی تخطی کرده‌اند رسما شکایت کرده است. پلیس می‌گوید اکنون در صدد شناسایی مسئولان سازماندهی روز یکشنبه هستند.

اسب مذکور در جریان نخستین موج کرونا و نیز سال گذشته در میان روستا رها شده بود. روستاییان می‌گویند در نتیجه این حرکت حتی یک نفر بر اثر ابتلا به ویروس تلف نشد.

کاراناکا: در ساعات ابتدایی امروز گروه‌های بزرگی از مردم در مراسم تشییع جنازه یک اسب در ناحیه مارادیمات در بلاگاوی شرکت کردند.

-ای ان آی (@ای ان آی) ۲۳ مه ۲۰۲۱ 

این اسب که بنا به رسوم مذهب نامی برایش انتخاب نشده بود، روز ۱۹ مه به روستای مارادی آورده و همان شب در میان خیابان‌های روستا رها شد تا آزادانه بگردد. نهاد مذهبی «موت»، صاحب اسب، می‌گوید او در حدود ساعت سه بامداد روز پنجشنبه به اصطبلش بازگشت. پیکر مرده  اسب روز یکشنبه در این اصطبل یافت شد.  

سر خط‌های امروز گویی از فهرست «باور بکنید یا نه ریپلی» اقتباس شده است:

۱. روستای کارناتاکا در پی شرکت صدها نفر در مراسم تشییع جنازه اسب «موت» مسدود شد.

۲. روستائیان بارابانکی برای پرهیز از واکسیناسه کردن عمومی به داخل رود ساریو می‌پرند.

۳. مراسم عروسی همه‌گیری خانواده مادورای در هوا در سوپ افتاد.

ـکریشنا واریِر (@واریر کریشنا) ۲۵ مه ۲۰۲۱


 

مقام بهداشتی محل، موتانا کوپاد، به نشریه تایمز هندوستان گفت به آنها دستور داده شده دست کم ۴۵۰ تن از روستاییان را که در مراسم خاکسپاری اسب شرکت کرده بوده اند، مورد آزمایش کووید قرار دهند، اما تاکنون تنها ۲۵ نفر آزمایش شده‌اند که نتیجه آزمایش تمام آنها منفی بوده است. آقای کوپاد گفت آزمایش‌های بیشتری روی افرادی که از خود عارضه کووید‌- ۱۹ نشان دهند انجام می‌شود.

اهدای اسب به نهادهای مذهبی «موت» مرسوم است. این اسب بخصوص را مانجونات هوکِری، به «پاوادشوارا ماها سوامیجی»، یک غیبگوی محلی در «موت» اهدا کرده بود. این اسب از سه سالگی تا هنگام مرگ متعلق به او بود. 

راهنمای قرنطینه تنها اجتماع حداکثر ۵ نفر را در مراسم تشییع جنازه افراد مجاز اعلام کرده است. ... حالا تشییع جنازه اسب را مشاهده کنید.

-شارات (@ایمشارو) ۲۴ مه ۲۰۲۱

آقای هوکری به نشریه تایمز هندوستان گفت: «ریش‌سفیدان می‌گویند هنگام شیوع وبا و طاعون اسب‌های «موت» را در روستاها آزاد می‌گذارند تا از ساکنان آن حفاظت کند. این غیبگو از مردم خواست به دلیل همه‌گیری در گروه‌های بزرگ در مراسم تشییع جنازه شرکت نکنند اما مردم برای ادای احترام به او شتاب کردند.»

جدا؟؟!

-روناک مودی (@روناک ۱۱۱۲) ۲۴ مه ۲۰۲۱ 

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از رفتار غیرمسئولانه روستایيان و نیز مقام‌های محلی که در درجه اول به مردم اجازه اجتماع داده بودند ابراز خشم کرده‌اند. باساواراج بوُما، وزیر مسئول کارناتاکا، گفته است مدیریت این ناحیه این رویداد را بررسی خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان