خاورمیانه بحرانی، مقصد اولین سفر وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن از اسرائیل، رام الله، مصر و اردن دیدار خواهد کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

وزیر خارجه ایالات متحده امروز، دوشنبه، در سفری سه‌روزه راهی خاورمیانه می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آنتونی بلینکن این سفر را به درخواست جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، انجام می‌دهد.

انتظار می‌رود که آقای بلینکن نخست وارد اورشلیم شود و در آنجا با بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) ریون ریولین (رئیس جمهوری) و گابی آشکنازی (وزیر خارجه اسرائیل) دیدار کند.

به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، مهم‌ترین هدف سفر آقای بلینکن این است که آتش‌بس میان اسرائیل و حماس پایدار بماند.

«نمی‌خواهیم شاهد تکرار خونریزی دلخراش درگیری یازده‌روزه باشیم. درپی راه‌هایی برای بهبود زندگی اسرائیل‌ها و فلسطینی‌ها هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک نشست خبری تلفنی، از این مقام وزارت خارجه ایالات متحده پرسیده شد که آمریکا چگونه می‌تواند اطمینان حاصل کند که کمک‌های انسان‌دوستانه‌اش به دست حماس نخواهد رسید.

او در پاسخ گفت: «با سازمان ملل متحد و دولت خودگردان فلسطینی همکاری خواهیم کرد که کمک‌ها به بهترین شکل به دست مردم غزه برسد.»

او افزود: «ما و دیگر یاری‌رسان‌ها می‌کوشیم ترتیبی بدهیم که باعث تضعیف حماس و تقویت مردم شود، و امیدواریم شروعی باشد بر تجدید حاکمیت دولت خودگردان فلسطینی بر غزه.»

مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که کشورش به راه‌حل «دو کشور» در پیوند با بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها اعتقاد دارد.

آقای بلینکن در ادامه سفر خود، در رام‌الله با محمد عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، و دیگر مسئولان آن دولت دیدار خواهد کرد.

مقصد بعدی او قاهره خواهد بود و سفرش با دیدار از اردن پایان خواهد یافت.