عربستان سعودی اجازه حضور ٦٠ هزار نفر را در حج امسال صادر کرد

زائران بین ۱۷ تا ۶۰ سال نباید در شش ماه گذشته سابقه بیماری داشته باشند و به طور کامل در مقابل کرونا واکسینه شده باشند

افرادی که وارد عربستان می‌شوند باید بلافاصله برای سه روز قرنطینه شوند - Saudi Ministry of Hajj and Umra / AFP

وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که از زمان شیوع کرونا، این کشور برای نخستین‌بار تصمیم گرفته تا ۶۰ هزار نفر از سراسر جهان را برای حج تمتع بپذیرد.

به گزارش سیاست، وزارت بهداشت عربستان سعودی اعلام کرد که آنها به زائران حج تمتع در خارج از کشور اجازه می‌دهند در مقیاس کوچکتر از زمان قبل از همه‌گیری، در این کشور حضور یابند. براین ‌اساس قرار است سهمیه‌ای معادل ۴۵۰۰۰ زائر از خارج از کشور و ۱۵۰۰۰ نفر از داخل کشور به این موضوع اختصاص یابد.

مولانا طاهر اشرفی، نماینده ویژه نخست‌وزیر پاکستان در امور هماهنگی مذهبی نیز، تصمیم عربستان سعودی را تایید کرد.

پیش‌تر، عربستان سعودی اعلام کرده بود که ممنوعیت پرواز بین‌المللی را از ۱۷ مه ۲۰۲۱ لغو کرده است. زیرا مراسم حج از ۱۷ ژوئیه تا ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۱ برگزار می‌شود.

افرادی که قرار است در حج حاضر شوند، باید شرایط ویژه‌ای را نیز داشته باشند.

بر اساس پروتکل اعلامی تنها افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال اجازه حضور در حج را دارند و این افراد نباید هیچ‌گونه سابقه بیماری طی ۶ ماه گذشته داشته باشند. همچنین، زائران باید ثابت کنند که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. (واکسن تزریق شده نیز باید مورد تایید وزارت بهداشت عربستان باشد)

افرادی که وارد عربستان می‌شوند باید بلافاصله برای سه روز قرنطینه شوند و پس از آنکه نتیجه تست PCR آنها منفی بود، می‌توانند از هتل یا محل اسکان خارج شوند. بااین‌ حال در همه دوران حضور در این کشور ضمن استفاده از ماسک باید فاصله ایمنی را نیز رعایت کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از هنگامی که سازمان جهانی بهداشت در ۱۱ ماه مارس ۲۰۲۰، کرونا را به‌عنوان یک بیماری همه‌گیری که جهان را به چالش می‌کشد، اعلام کرد، مسئولان حج در عربستان سعودی خود را در برابر سه گزینه دشوار دیدند و برای این‌که تصمیم مناسبی را در پرتو تحولات ناشی از شیوع بیماری کرونا اتخاذ کنند، نیاز به زمان داشتند.

مراسم حج در طول تاریخ، بارها به دلایل مختلفی لغو و یا این‌که در سایه تدابیر ویژه برگزار شده است. مؤسسه تحقیقاتی و بایگانی ملک عبدالعزیز که مطالعاتی را در بخش‌های تاریخ، جغرافیا، ادبیات و فرهنگ عربستان سعودی، شبه‌جزیره عربی و جهان عرب انجام می‌دهد، در پژوهشی که در تاریخ حج انجام داده، به این نتیجه رسیده است که مراسم حج در طول تاریخ ۴۰ بار بنا به دلایل متعددی از جمله: رخدادهای طبیعی، شیوع بیماری‌های مختلف و واگیردار، آشفتگی‌های سیاسی، پیامدهای بی‌ثباتی امنیتی، افزایش هزینه‌های اقتصادی و اوج‌گیری خطر دزدان و رهزنان، برگزار نشده است.

در نهایت، مسئولان حج عربستان سعودی با اتخاذ تصمیم مناسب در شیوه برگزاری مراسم حج امسال در شرایط استثنایی انتشار بیماری همه‌گیر کرونا تصمیم گرفتند مراسم حج امسال را با وضع برخی محدودیت‌ها و اتخاذ تدابیر فوق ویژه بهداشتی که سلامتی و تندرستی همه زائران خانه خدا را تضمین می‌کند، برگزار کنند.

بیشتر از جهان