آغاز اولین مراسم حج در دوران کرونا؛ هزار زائر به جای دو و نیم میلیون نفر

تنها مسلمانانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند اجازه شرکت دارند

دمای بدن زائران هنگام ورود به مکه اندازه‌گیری می‌شود. رسانه‌های دولتی تصاویری از بهیاران را در حال ضدعفونی کردن بار و بنه مسافران نشان دادند - MECCA, SAUDI ARABIA

ورود زائران مسلمان با ماسک و در گروه‌هایی با فاصله‌گذاری اجتماعی به مکه شروع شده‌است، برای مراسمی که شاید محدودترین حج تاریخ باشد.

نتیجه محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا این بوده که تنها هزار زائر اجازه ورود به مقدس‌ترین شهر اسلام را برای مراسم سالانه حج دارند – در مقایسه با حدود سالانه دو و نیم میلیون نفر که در این آیین شرکت می‌کنند.

نتیجه این محدودیت‌ها این است که تنها مسلمانانی که در عربستان سعودی زندگی می‌کنند و سن‌شان بین ۲۰ تا ۵۰ سال است اجازه شرکت در حج دارند. اطراف خانه کعبه، مقدس‌ترین بنای مسلمانان، تمام پنج روز طول مراسم مسدود خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


مقام‌های پادشاهی عربستان سعودی می‌کوشند جلوی جهش موارد ابتلا به کووید-۱۹ را بگیرند. حدود ۲۷۰ هزار نفر در این کشور تاکنون مبتلا به ویروس تشخیص داده شده‌اند، که یکی از بالاترین سطوح واگیر شدن در جهان به حساب می‌آید.

خالد بن قرار الحربی، مدیر امنیت عمومی عربستان سعودی، گفت: «هیچ نگرانی امنیتی برای حج وجود ندارد، کاهش مقیاس حج به منظور محافظت از زائران در برابر خطر همه‌گیری است.»

وی افزود که همه زائران در تمام مدت انجام مناسک حج باید ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دمای بدن زائران هنگام ورود به مکه اندازه‌گیری می‌شود. رسانه‌های دولتی تصاویری از بهیاران را در حال ضدعفونی کردن بار و بنه مسافران نشان دادند.

از زائران خواسته شده به جای این که همراه با دیگر زائران سراسر دنیا غذا بخورند، غذایشان را در گروه‌های کوچک در هتل خودشان صرف کنند. از زائران خواسته‌اند مچ‌بندهای الکترونیکی به دست کنند تا مقام‌ها بتوانند مسیر حرکتشان را کنترل کنند.

سنگ‌ریزه‌هایی که در بخشی از مناسک، زائران برمی‌دارند و به نشانه رجم شیطان می‌اندازند، از پیش ضدعفونی و بسته‌بندی شده‌اند.

مراسم حج که در مسیر حرکت پیامبر اسلام در حدود ۱۴۰۰ سال پیش انجام می‌شود، یکی از پنج ستون اسلام است. همه مسلمانان مستطیع تکلیف دارند که دستکم یک بار در طول عمرشان به حج بروند.

© The Independent