هشدار پلیس درمورد احتمال مسدود شدن دارایی صاحبان رمزارزها

«فعالیت به‌عنوان صرافی مجازی در ایران غیرمجاز است و زیرمجموعه جرایمی از جمله اخلال در نظام اقتصادی قرار می‌گیرد»

به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی، تمام ریسک‌های فعالیت در حوزه‌های صنعت ارز دیجیتال به‌عهده اشخاص فعال است- JACK GUEZ / AFP

محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، درمورد خطر احتمالی مسدودشدن دارایی سرمایه‌گذاران در حوزه رمزارزها در اثر تحریم‌های ایران، هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مقیمی روز یکشنبه، دوم خردادماه، با اشاره به این‌که رمزارزها هیچ پشتوانه بانکی و دولتی ندارند، اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در این حوزه، با مخاطراتی ازجمله انواع کلاهبرداری‌ها و همچنین احتمال مسدود شدن دارایی‌ها روبه‌روست.

به گفته‌ رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا، از آن‌جا که در عرصه بین‌المللی به‌علت تحریم‌های ایران، هرگونه مبادلات با اشخاص با هویت ایرانی ممنوع است، افراد برای فعالیت در این حوزه، هنگام بازکردن حساب در صرافی‌های مجازی خارجی رمزارزها، خود را غیرایرانی معرفی می‌کنند که درصورت شناسایی هویت واقعی فرد، موجب مسدودشدن حساب و ضرر و زیان مالی او خواهد شد.  

پلیس پیش‌تر اعلام کرده بود که هیچ‌یک از صرافی‌های داخل ایران، مجوزی برای معامله رمزارزها ندارند. مقیمی با تأکید دوباره بر این موضوع، افزود: «اشخاصی که تحت عنوان صرافی مجازی فعالیت می‌‌کنند، فاقد مجوز بوده و اقدامات آن‌ها در سرفصل جرایم اخلال در نظام اقتصادی، فرار مالیاتی و پولشویی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام نیروی انتظامی به فعالان توصیه کرد که تا پیش از «قانون‌گذاری شفاف دستگاه‌های متولی» از هرگونه سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی اجتناب کنند. به گفته او، در حال حاضر، بنا به مصوبه هیئت وزیران، «تمام ریسک‌های فعالیت در حوزه‌های صنعت ارز دیجیتال به‌عهده اشخاص فعال است و مشمول حمایت و ضمانت دولتی و بانکی نخواهد بود.»

محمدرضا مقیمی، همچنین افزود: «فعالیت در بازار رمز ارزها عملیات پیچیده و کاملاٌ تخصصی است و به خاطر اینکه اکثر سرمایه‌گذاران بدون دانش و آگاهی کافی در این زمینه فعالیت می‌کنند بیم آن می‌رود که دارایی‌های شهروندان در معرض مخاطرات بازار رمزارزها قرار گیرد.»

هشدار پلیس به سرمایه‌گذاران در حوزه رمزارزها درحالی است که سرمایه‌گذاری در این حوزه و همچنین استخراج رمزارزها در ایران در ماه‌های گذشته بسیار خبرساز شده است. به گفته مقام‌های مسئول، یکی از دلایل قطع گسترده برق مناطق شهرهای مختلف ایران در روزهای گذشته، فعالیت‌های گسترده مربوط به استخراج رمزارز در این کشور است. به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود ۴.۵ درصد کل بیت‌کوین دنیا در ایران استخراج می‌شود.  

البته به گفته مقیمی تمام اشخاصی که در حوزه استخراج (ماینینگ) رمزارزها فعالیت می‌کنند باید از وزارت صنعت مجوز گرفته باشند و در صورت کشف هرگونه تجهیزات مربوط به این امر و فعالیت بدون مجوز در این حوزه، با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.