صدور مجوز استخراج رمزارزها در شهرک‌های صنعتی

فقط کسانی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند می‌توانند استخراج رمزارز داشته باشند

در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی موجود هم امکان اخذ مجوز تولید رمز ارز وجود دارد - عکس از مهر

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و امور طرح‌های وزارت صمت با اشاره به فرایند اخذ مجوز استخراج رمزارزها گفت که ماینرها امکان استقرار در شهرک‌های صنعتی را دارند و اخیراً این مورد نیز اصلاحاتی شده است و در بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی موجود هم امکان اخذ مجوز و فعالیت وجود دارد.

علیرضا هادی در گفتگو با ایلنا افزود:«وزارت نیرو، ناجا و دستگاه‌های نظارتی با مزارع غیرمجاز برخورد می‌کنند. از وزارت صمت نیز اسامی افرادی را که درخواست مجوز داده‌اند را می‌گیرند تا به‌استثنای آنها با بقیه برخورد شود. البته فقط کسانی که دارای پروانه بهره‌برداری هستند می‌توانند استخراج رمزارز داشته باشند.»

با افزایش قیمت بیت‌کوین و به‌تبع آن افزایش قیمت سایر رمزارزها، صنعت استخراج رمزارزها بار دیگر رونق گرفته است. از گوشه‌وکنار شنیده می‌شود که یکی از عوامل افزایش مصرف برق کشور، استفاده از برق شبکه به‌منظور استخراج بیت‌کوین است. البته با افزایش قیمت بیت‌کوین، هزینه خرید دستگاه‌های استخراج‌کننده آن نیز رشد زیادی داشته است. در ایران اما، باتوجه‌به قیمت پایین انرژی در کشور، عموماً از دستگاه‌های قدیمی و از رده‌ خارج شده جهانی استفاده می‌شود. ازاین‌رو، همچنان خرید این دستگاه‌ها صرفه اقتصادی بالایی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش استخراج رمزارزها  در دور زدن تحریم ها گفت: «یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، آن است که چنانچه تولیدکنندگان رمزارزها تصمیم به احداث نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز بگیرند، نرخ گاز با قیمت ۷۰درصد متوسط قیمت گاز صادراتی در اختیار آنها قرار می گیرد که رقم بسیار بالایی است. از سوی دیگر نرخ برقی که در شرایط فعلی برای این نوع فعالیت ها تخصیص داده می شود، با نرخ هر کیلووات ۱۴سنت محاسبه می شود. این در حالی است که قیمت برق در بازارهای صادراتی کشورمان زیر ۱۰سنت است. به عبارت روشنتر در شرایط فعلی، زمینه لازم برای جهش تولید رمزارزها در کشور فراهم نیست.»

وی افزود:  نیروگاه هایی که برای تولید برق این صنعت، ایجاد می شوند در تابستان و زمان پیک مصرف انرژی می توانند بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند تا دیگر شاهد خاموشی های گسترده در کشور نباشیم. از سوی دیگر، تولیدکنندگان رمزارزها در زمستان می توانند، مازاد برق کشور را خریداری و از این طریق برای کشور درآمدزایی کنند.

پیش‌تر، کاوه مدنی، پژوهشگر دانشگاه ییل و معاون سابق سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایران در رابطه با میزان برق مصرفی برای بیت‌کوین گفته بود:«احتمالاً در ایران سالانه چیزی بین ۳ تا ۶ هزار گیگاوات ساعت انرژی برق برای استخراج بیت‌کوین مصرف می‌‌شود. در حالی که ایران سال گذشته ۲۷۲ هزار گیگاوات ساعت برق فروخته است.»

او در ادامه اضافه کرده است: «این عدد به‌هیچ‌وجه ناچیز نیست و کمی کمتر از کل برق تولید شده از سوی نیروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۳۹۷ است. اما برای درک میزان فشاری که به شبکه برق وارد می‌‌کند می‌‌توانیم آن را با کل فروش برق کشور در سال گذشته (۱۳۹۸) مقایسه کنیم. ایران سال گذشته ۲۷۲ هزار گیگاوات ساعت برق فروخته است.»

در همین رابطه، مصطفی نقی‌پور، کارشناس حوزه رمزارز نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت ممکن است افرادی که از طریق صرافی‌های خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز کرده‌اند، دارایی خود را از دست بدهند. چرا که ممکن است در صورت شناسایی کاربران ایرانی، دارایی آنان به دلیل تحریم‌های ایالات متحده مسدود شود. 

از سوی دیگر، گفته می‌شود سپاه پاسداران همواره در تلاش بوده که انحصار تولید رمزارزها را در دست داشته باشد. بزرگ‌ترین تأسیسات استخراج رمزارزها در کشور از سوی این نهاد نظامی و در شهر کرمان پایه‌‎گذاری شده است و این مرکز توانایی استخراج روزانه ۷ بیت‌کوین را دارد.