پیام زنبورها روی بدن آنجلینا جولی چیست؟

هیچ زنبوری ستاره سینما را نیش نزد

آنجلینا جولی، ستاره سینما، برای جلب‌توجه جهانی به ارزش زنبورهای عسل، در یک پروژه مشترک با نشنال جئوگرافیک، با زنبورهایی روی پوست تنش، جلوی دوربین نشست.

آنجلینا جولی در روز جهانی زنبورعسل برای نشان دادن ضرورت فوری محافظت از زنبورها با این کار تلاش کرد تا درباره لزوم توجه به مرگ زنبورهای عسل و انقراض قریب‌الوقوع این حشرات مفید، اطلاع‌رسانی کند.

ثبت این تصویر، بخشی از تلاش جولی برای کمک به برنامه یونیسف در سازمان‌دهی کردن زنان زنبوردار-کارآفرین است. گروه‌هایی از زنان در سراسر دنیا، برای محافظت از زیستگاه‌های زنبورعسل بومی آموزش می‌بینند. عکاس این تصویر، دن وینترز، از عکس معروف چهل سال پیش ریچارد آودون، یک زنبوردار که بدن برهنه‌اش را زنبورهای عسل پوشانده بودند، الهام گرفت.

برای خلق این صحنه از زنبورهای ایتالیایی استفاده شد و جولی ۱۸ دقیقه بی‌حرکت ماند. دن وینترز می‌گوید: «همه افراد حاضر، به جز جولی، لباس محافظ پوشیده بودند. بدن او را با ماده فرمون (pheromone) پوشاندیم که زنبورها آن را دوست دارند.» در خلق این اثر هنری هیچ زنبوری خانم جولی را نیش نزد. زنبورداران می‌گویند، این حشرات تا احساس خطر نکرده باشند حمله نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازیگر، کارگردان و فعال حقوق بشر تلاش می‌کند تا در مورد ارتباط بین یک محیط سالم، امنیت غذایی و توانمندسازی زنان آگاهی بخشی کند. او می‌گوید محافظت از گرده‌افشان‌ها یک چالش اساسی در زندگی ماست.

طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، از هر چهار محصول غذایی اصلی برای مصرف انسان باردهی سه مورد - و بیش از یک‌سوم زمین‌های کشاورزی در سراسر جهان - تا حدی به گرده‌افشان بستگی دارد.

زنبورها از یونجه مصرف‌شده توسط گاوها گرفته تا محصولاتی را که برای پوشاک و داروها استفاده می‌شود را گرده‌افشانی می‌کنند. طبق گفته فدراسیون زنبورداری آمریکا، زنبورهای عسل به‌تنهایی قادر به تولید تقریبی ۲۰ میلیارد دلار در محصولات زراعی ایالات‌متحده هستند. گرده‌افشان‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از تولید مواد غذایی در سراسر جهان را پشتیبانی می‌کنند؛ اما این حشرات مفید در معرض خطر جدی قرار دارند و سالانه میلیون‌ها عدد از جمعیت آن‌ها کاسته می‌شود.

استفاده بی‌رویه از آفت‌کش‌ها، از بین رفتن محیط زندگی، بیماری و تغییرات اقلیمی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ادامه حیات این حشرات مفید در معرض خطر جدید قرار گیرد.

جولی که اخیراً مادرخوانده برنامه «زنان برای زنبورها» شده است، در یک برنامه پنج‌ساله آموزشی کارآفرینی که توسط یونسکو، بازوی آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل و گرلین (Guerlain)، خانه لوازم‌آرایشی فرانسه آغازشده شرکت دارد. به گفته نشنال جئوگرافی، این نشان لوازم‌آرایشی ۲ میلیون دلار برای آموزش و حمایت از ۵۰ زن کارآفرین زنبوردار در ۲۵ ذخیره‌گاه تعیین‌شده توسط یونسکو در سراسر جهان کمک کرده است.

انتظار می‌رود با اجرای این برنامه تا سال ۲۰۲۵ از ۱۲۵ میلیون زنبورعسل در ۲۵۰۰ کندوی بومی محافظت شود. زنانی از بلغارستان، کامبوج، چین، اتیوپی، فرانسه، روسیه، رواندا و اسلوونی امسال آموزش می‌بینند، بقیه از پرو، اندونزی و سایر کشورها در سال ۲۰۲۲ به این برنامه اضافه خواهند شد.

در ماه ژوئن، آنجلینا جولی به ۱۰ زن زنبوردار ملحق می‌شود تا همگی در یک آموزش سریع ۳۰ روزه درزمینهٔ زنبورداری آموزش ببیند.

بیشتر از زندگی