استاندار سایه طالبان در فاریاب کشته شد

کشته شدن والی سایه طالبان، درگیری در ننگرهار و حکم اعدام به طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل

پلیس فاریاب عکس ملا ناظم را منتشر کرده و گفته او در پی بمبگذاری خودی و پس از اختلافات درونی کشته شده است - پلیس فاریاب

وزارت کشور افغانستان می‌گوید «والی نام‌نهاد» طالبان برای استان فاریاب همراه با شش محافظش کشته‌ شده است.

طالبان برای ۳۴ استان افغانستان، استاندار سایه برگزیده است که بالاترین مقام استانی طالبان‌ هستند و کل رهبری این گروه شورشی را در یک استان به عهده دارند، اما دولت افغانستان آن‌ها را «والی نام‌نهاد» می‌خواند.

به گفته مقام‌های امنیتی، مولوی وکیل‌ احمد، مشهور به ملاناظم در پی انفجار مین دست‌ساز و به دنبال اختلافات داخلی کشته شده است. ژنرال غیب‌الله سادات، رئیس پلیس فاریاب می‌گوید که این انفجار در روستای پوپلزی در شهرستان دولت‌آباد استان فاریاب رخ داده ‌است.

طالبان تاکنون مرگ ملاناظم را تایید نکرده است.

ملاناظم در ناامن کردن استان فاریاب نقش پررنگی داشت و کشته شدن او می‌تواند به بهبود اوضاع امنیتی کمک کند.

علاوه بر طالبان، تعدادی از جنگجویان خارجی از جمله ازبکستانی‌ها نیز در این منطقه شمالی افغانستان فعال‌ هستند.

درگیری در شرق

از سوی دیگر، شبه‌نظامیان طالبان با نیروهای خیزش مردمی وابسته به دولت در استان شرقی ننگرهار درگیر شده‌اند که به کشته شدن چهار تن از اعضای نیروی خیزش مردمی انجامیده است. مقام‌های محلی می‌گویند که محمد طاهر، از فرماندهان خیزش‌های مردمی در شهرستان بتی‌کوت استان ننگرهار، نیز در این زدوخورد مسلحانه کشته شده است.

ننگرهار در مرز پاکستان از مناطق آشوب‌زده افغانستان قلمداد می‌شود و دیروز نیروهای هوایی این کشور مواضع طالبان را در این منطقه هدف قرار دادند که طی آن، ۱۸ شورشی کشته شدند.

حکم اعدام برای طراح حمله به دانشگاه کابل

همزمان، دادگاه افغانستان، محمد عادل، طراح اصلی حمله به دانشگاه کابل، را به اعدام محکوم کرده است.

دادگاه عالی می‌گوید او در جلسه علنی دادگاه به اشد مجازات محکوم شده است و چند تن دیگر نیز به اتهام فعالیت‌های هراس‌افکنانه حکم ۱۲ تا ۲۵ سال زندان گرفته‌اند. به گفته دادگاه، این حکم هنوز نهایی نیست و متهمان می‌توانند درخواست تجدیدنظر کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری، از این حکم دادگاه استقبال کرده و گفته است که چند تن دیگر نیز به اتهام قتل، به اعدام محکوم شده‌اند. آقای صالح می‌نویسد: «پایان محکمه طراحان حمله به دانشگاه کابل نویدی از عملی‌شدن عدالت است. مردم بی‌صبرانه منتظر این خبر بودند. در همین زمان طراحان چند قتل‌عام دیگر نیز به اشد مجازات محکوم شده‌اند. این فهرست را در زودترین فرصت با ملت به اشتراک خواهیم گذاشت.»

حمله به دانشگاه کابل که چند ماه پیش توسط دو مهاجم انجام شد، یکی از خونین‌ترین حملاتی بود جان ۲۲ دانشجو را گرفت و ۳۰ نفر را مجروح کرد. داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

بیشتر از جهان