نقش ایران در افزایش توان راکتی حماس و جهاد اسلامی فلسطین چیست؟

ناتوان در انتقال راکت به نوار غزه، سپاه قدس دانش ساخت راکت‌های میانبرد را به حماس و جهاد اسلامی داده است

دسته ای از راکت‌های بدر-۳ حرکت جهاد اسلامی فلسطین که به جنوب فرامسخ پرتاب کردند - PIJ 

در ساعات پایانی روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ برابر با ۲۰ مه ۲۰۲۱، مقام‌های اسرائیلی در جریان یک جلسه کابینه امنیتی این کشور تصمیم گرفتند تا آتش‌بسی یک‌طرفه را در نوار غزه از ساعت ۰۲:۰۰ بامداد روز جمعه ۲۱ مه برابر با ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، اجرا کنند. آتش‌بسی که از سوی حماس و جهاد اسلامی فلسطین پذیرفته شد. پس از آن اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در یک پیام تصویری از مقام‌های جمهوری اسلامی بابت حمایت مالی و تسلیحاتی از حماس در طول این جنگ یازده روزه تشکر کرد.

بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط نیروی دفاعی اسرائیل، در طول این جنگ یازده روزه که در تاریخ ۱۹ اردیبهشت با شلیک نخستین راکت‌ها از نوار غزه به جنوب اسرائیل آغاز شد، حماس و جهاد اسلامی۴ هزار و ۳۶۰ راکت و گلوله خمپاره به سمت جنوب، مرکز و شمال اسرائیل شلیک کردند که اگرچه منجر به تخریب برخی از اماکن غیرنظامی و خودروهای غیرنظامیان شد، اما تنها یازده غیرنظامی در این حملات جانشان را از دست دادند و بیش از۱۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. آن چیزی که در این حملات راکتی بیش از هرچیزی قابل توجه بود، افزایش چشمگیر برد راکت‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین بود به طوری که ده‌ها حمله راکتی گسترده به مرکز اسرائیل و چندین حمله محدود به شمال این کشور از نوار غزه صورت گرفت.

سال‌هاست که حماس و جهاد اسلامی فلسطین از انتقال راکت‌های خریداری‌شده از قاچاقچیان سلاح در صحرای سینا و همچنین تحویل‌شده از سوی سپاه قدس به نوار غزه عاجر بوده‌اند. امکان حفر تونل‌هایی با پهنا و طول کافی برای انتقال راکت‌های سنگین‌وزن و حجیم از صحرای سینا به نوار غزه به علت تمهیدات ارتش مصر برای نابودی آنها وجود ندارد. تمامی این مسائل سبب شد تا به عنوان یک راهکار جایگزین، جمهوری اسلامی با حمایت مالی، واگذاری مواد اولیه لازم برای ساخت تسلیحات و همچنین با آموزش متخصصان راکت گروه‌های فوق‌الذکر قابلیتی را برایشان فراهم کند تا راکت‌هایی چون عیاش۲۵۰ و بدر ۳ را در خاک نوار غزه بسازند و علیه اسرائیل استفاده کنند.

آیا راکت‌های حماس و جهاد اسلامی را ایران تامین کرده است؟

بر اساس تصاویر و فیلم‌های منتشرشده از طرف حماس و جهاد اسلامی فلسطین و همچنین نیروی دفاعی اسرائیل در تمامی حملات راکتی صورت گرفته از خاک غزه به سمت اسرائیل و به خصوص مناطق مرکزی آن چون خولون و تل‌آویو از راکت‌های جدیدی استفاده شد تا برد کافی برای رسیدن به این شهرها را داشته باشند. نخستین حمله راکتی به مرکز اسرائیل و به خصوص شهر تل‌آویو ساعت ۲۰:۵۲ به وقت اورشلیم روز ۲۱ اردیبهشت و در پاسخ به انهدام برج ۱۳ طبقه هنادی به دست نیروی هوایی اسرائیل در نوار غزه صورت گرفت.

در جریان حمله گسترده به تل‌آویو، واحد راکتی گردان‌های عزالدین قسام حماس برای نخستین‌بار به طور گسترده از راکت‌هایی به نام عیاش با برد ۲۵۰ کیلومتر استفاده کردند. دو روز پس از نخستین حمله راکتی حماس به تل‌آویو، حماس فیلمی در رابطه با حملات راکتی به اسرائیل از نوار غزه منتشر کرد که در آن برای نخستین‌بار راکت‌های مورد نظر را در حین آماده‌سازی و شلیک نشان می‌داد. راکت‌هایی که توسط حماس در نوار غزه ساخته شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۸، هیئتی عالی‌رتبه از مقام‌های گروه حماس با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تهران دیدار کردند. دیداری که به نظر می‌رسد مسیر دریافت حمایت مالی و تسلیحاتی سپاه قدس را برای حماس بار دیگر باز کرد. پس از آن بود که تولید و ساخت راکت‌هایی چون عیاش توسط حماس با کمک جمهوری اسلامی در نوار غزه آغاز شد یا اگر روند طراحی‌شان آغاز شده بود زودتر از موعد تکمیل شد. آزمایش این راکت‌ها پس از ساخت از خاک غزه و به سمت شرق دریای مدیترانه در ماه‌های پیش صورت گرفته بود که خود نشانگر آماده‌سازی حماس برای هرگونه جنگ احتمالی با اسرائیل بود.

راکت‌های غیر دقیق و بی‌خطر برای اماکن نظامی اسرائیل اما پرخطر برای غیرنظامیان

از ابتدای آغاز حملات خمپاره‌ای و راکتی گروه‌های تروریستی مستقر در غزه علیه اسرائیل، حملات آنها به علت دقیق نبودن هدایت راکت‌های‌شان فقط توانستند به اماکن غیرنظامی و غیرنظامیان آسیب برسانند. به همین دلیل سال‌هاست که فرماندهان سپاه قدس در تلاش برای فراهم آوردن بسترهای لازم برای جهاد اسلامی فلسطین هستند تا بتواند راکت‌های هدایت دقیق بسازد. اما در این کار موفق نبوده و در نهایت توانسته‌ این گروه را به سطحی برساند تا بتواند راکت‌های برد کوتاهی چون بدر ۳ را طراحی کرده و بسازد.

پیش از آغاز دوباره همکاری حماس و سپاه قدس در سال ۱۳۹۸، گردان القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین) گروهی از نفرات خود را تحت فرمان یکی از فرمانده‌های رده میانی‌اش به نام معين أبو فنونه و همچنین یکی دیگر از اعضا به نام مكين ابو فنونه به ایران ارسال کرد تا آموزش‌های لازم برای ساخت راکت‌های زمین به زمین را در یکی از پادگان‌های آموزشی نیروی هوافضای سپاه در سمنان بگذرانند.

 بر اساس اطلاعات منتشرشده به دست موساد (سرویس اطلاعاتی اسرائیل) در رابطه با پروژه‌های رده ۳۴۰ موشکی سپاه قدس برای تقویت توان راکتی حماس و جهاد اسلامی فلسطین، نیروهای اعزامی به سمنان دوره‌های کار با پودر آلومینیوم (تقویت‌کننده حرارت احتراق در پیشران راکت‌ها) و پرکلرات آمونیوم (برای تولید سوخت جامد راکت‌ها و موشک‌ها) تحت نظر اساتید دانشگاه مالک اشتر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ریاست دکتر علی مهدی‌پور عمرانی می‌گذرانند.

سلاح‌های کاملا ایرانی مورد استفاده در نوار غزه

اگرچه در جریان عملیات‌های ارتش مصر در سال‌های ۲۰۱۷  و ۲۰۱۸ که در جریان آنها به ترتیب ۱۲ و ۳۷ تونل مورد استفاده برای انتقال تسلیحات از صحرای سینه به نوار غزه به کلی منهدم شد، اما با استفاده از تونل‌های ساخته شده پس از آنها امکان انتقال تسلیحات و مهمات سبک چون موشک‌های ضدتانک دهلاویه (نمونه ایرانی کورنت ساخت روسیه)، سلاح‌های تک‌تیرانداز کالیبر ۵۰ صیاد ۲ و انواع خمپاره‌های ساخت ایران به نوار غزه وجود دارد. در کنار آنها نیز شمار زیادی از مسلسل‌های سبک چون آ کا-۱۰۳ از قاچاقیان سلاح مرتبط با داعش صحرای سینا خریداری کرده‌اند.

در جریان جنگ یازده روزه اخیر، حماس و جهاد اسلامی در حملاتشان با استفاده از موشک ضدتانک دهلاویه توانستند چندین سرباز اسرائیلی و خودروهایشان را که در عملیات «مدافع دیوارها» شرکت داشتند در نزدیکی نوار غزه مورد هدف قرار داده و دست‌کم در یک مورد یکی از آنها را بکشند. سرباز ۲۱ ساله مورد نظر عمر طبیب نام داشته و از اعضای گردان ۹۳۱ از تیپ پیاده نهال نیروی دفاعی اسرائیل بود. دیگر سلاح ایرانی مورد استفاده در نبرد اخیر انواع خمپاره ‌‌اندازهای سبک و گلوله‌های خمپاره اچ‌ام‌ـ۱۵ و اچ‌ام‌ـ۱۶ ساخت ایران برای آنها بود. این گلوله‌های خمپاره ۸۱ و ۱۲۰ میلی‌متری نتوانستند آسیبی به اماکن مسکونی در حومه نوار غزه بزنند.

جنگ یازده روزه غزه برای نخستین‌بار دستاورد سرمایه‌گذاری اقتصادی، نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در فعالیت‌های دولت کنونی حماس و جهاد اسلامی را به نمایش گذاشت. بیش از سه هزار راکت از سوی این دو گروه تروریستی به سمت اسرائیل شلیک شده که ۴۶۰ فروند از آنها به محض شلیک در نوار غزه سقوط کردند. از میان راکت‌های باقی‌مانده حدود ۹۰ درصد توسط سامانه‌های دفاع موشکی ارتفاع پست گنبد آهنین متعلق به فرماندهی نیروی دفاع هوایی منهدم شدند.

اما این ۱۰ درصد باقی‌مانده بود که باعث کشته شدن ۱۱ نفر غیرنظامی که شامل یک کودک بود، شدند. چنانچه سپاه قدس موفق به فراهم کردن بسترهای لازم برای هدایت‌پذیر کردن راکت‌های کنونی حماس و جهاد اسلامی شود علاوه بر پایگاه‌های نظامی و اماکن حساس نیروی دفاعی اسرائیل با دقت بیشتری توسط این دو گروه مورد اصابت موشک قرار خواهند گرفت.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه