شش کشته در بمب‌گذاری در تظاهرات ضداسرائیلی در پاکستان

هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به راهپیمایان در ایالت بلوچستان را به عهده نگرفته است

مقام‌های محلی می‌گویند تروریست‌ها شایسته نرمش نیستند و سرکوب خواهند شد - Asif HASSAN / AFP

مقام‌های محلی در جنوب‌غرب پاکستان تایید کرده‌اند که دست‌کم شش نفر در تظاهرات هواداران فلسطین در ایالت بلوچستان کشته و ۱۴ نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند.

این تظاهرات روز گذشته (جمعه ۲۱ ماه مه) در ایالت ناآرام بلوچستان در مرز افغانستان برگزار شده بود که هدف بمب‌گذاری قرار گرفت.

احمد محی‌الدین، افسر ارشد پلیس محلی، به خبرگزاری فرانسه گفته است که مواد منفجره در یک موتورسیکلت جاسازی و نزدیک خودرو یک رهبر مذهبی در محل تظاهرات در شهر چمن پاکستان پارک شده بود.

طارق منگل، مقام محلی در چمن، می‌گوید: «این انفجار ناشی از بمب دست‌سازی بود که در پایان تظاهرات هنگامی که شرکت‌کنندگان پراکنده می‌شدند،‌ منفجر شد.»

تاکنون مشخص نیست که هدف انفجار این رهبر مذهبی بوده است یا راهپیمایان. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که شیشه‌ها در محل حادثه نیز شکسته شده و آوار بر جا مانده است.

در این تظاهرات ضداسرائیلی در ایالت بلوچستان پاکستان هزاران نفر بعد از ادای نماز جمعه شرکت کرده بودند. این تظاهرات چند ساعت بعد از توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر می‌دادند و برخی جاده‌های اصلی شهر را بسته بودند.

حمله به گردهمایی‌های مذهبی در پاکستان بی‌سابقه نیست. درگیری‌های فرقه‌ای بین شیعیان و سنی‌ها در پاکستان نیز همواره قربانی گرفته است.

انفجار در تظاهرات ضداسرائیلی چند هفته بعد از بمب‌گذاری در یک هتل مجلل در شهر کویته، مرکز ایالات بلوچستان، رخ می‌دهد که میزبان سفیر چین در پاکستان بود. گروه طالبان پاکستانی مسئولیت آن حمله را به عهده گرفته بودند.

کمال خان، وزیر ارشد ایالات بلوچستان، هشدار می‌دهد: «تروریست‌ها شایسته هیچ نرمشی نیستند. ما به آنها اجازه نمی‌دهیم که در این ایالت هرج‌ومرج ایجاد کنند.»  

منطقه چمن جولانگاه گروه طالبان است و بسیاری از رهبران طالبان افغانستان در این منطقه هم‌مرز با قندهار آزادانه رفت‌و‌آمد دارند. براساس گزارش‌ها رهبری طالبان نیز در این منطقه مستقر است که به نام شورای کویته یاد می‌شود.

دولت افغانستان بارها پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرده و تروریسم را شمشیر دولبه خوانده و هشدار داده است که پیامد آن برای پاکستان نیز خونین خواهد بود.

ایالات بلوچستان پاکستان درگیر چند نوع شورش مسلحانه است که افراطگرایان و جدایی‌طلبان بلوچ با هدف‌های مختلفی راه انداخته‌اند. اسلام‌آباد برخی از قدرت‌ها از جمله هند را به تشویق و حمایت از این شورش‌ها متهم می‌کند. بلوچستان بیشترین معادن و سرمایه‌های طبعی پاکستان را در دل دارد اما فقیرترین ایالت این کشور است. میلیاردها دلار سرمایه گذاری چین در بخش پروژه کمربند و جاده نیز نتوانسته است سطح زندگی مردم این منطقه را تغییر دهد.

بیشتر از جهان