استقبال جهانی از برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس

اتحادیه اروپا، ژاپن، ترکیه، و برخی کشورهای دیگر از آتش بس در نوار غزه استقبال کرده‌اند

درگیری‌های یازده روزه  میان اسرائیل و حماس بیش از ۲۵۰ نفر کشته برجای گذاشت - REUTERS/Ahmed Jadallah

اجرای توافق آتش‌بس بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس و پایان یازده روز تبادل آتش سنگین میان دو طرف در ساعت ۲ بامداد جمعه، استقبال گسترده جهانی به دنبال داشت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، دقایقی پس از اعلام پذیرش پیشنهاد مصر برای آتش‌بس از سوی دو طرف، این تحول را یک فرصت ناب برای ایجاد شرایط برابر زندگی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها توصیف کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته دو بار با همتای اسرائیلی خود صحبت کرده بود، عصر جمعه با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز از طریق تلفن گفت‌وگو کرد و به بررسی آخرین تحولات منطقه پرداخت.

به گزارش آسوشیتدپرس، محمود عباس در این گفت‌وگو از دولت بایدن خواست به منظور توقف خشونت‌ها در اراضی اشغالی کرانه باختری رود اردن و همچنین در شرق اورشلیم، به دولت اسرائیل فشار آورد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن قرار است هفته پیش رو راهی منطقه شود و با مقام‌های مربوطه، از جمله با عباس، درباره راه‌های فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها گفت‌وگو کند.

ملک سلمان پادشاه سعودی نیز طی تماسی با محمود عباس، بر موضع ریاض در محکوم ‌کردن اقدامات اسرائیل در بیت المقدس (اورشلیم) و حملاتش به نوار غزه که منجر به کشته‌ و زخمی‌شدن شهروندان بی‌گناه شد، تأکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش العربیه، وزارت امور خارجه عربستان پیشتر در بیانیه‌ای، ضمن استقبال از اعلام آتش بس در نوار غزه، از تلاش‌های مصر و همچنین تلاش‌های سایر طرف‌های بین‌المللی برای توقف جنگ قدردانی کرده است.

در بیانیه گفته شده که پادشاهی سعودی امیدوار است «تلاش‌های هماهنگ جهانی برای حل و فصل عادلانه مساله فلسطین، به گونه‌ای كه به آرمان‌های مردم فلسطینی برای تأسیس كشور مستقل خود» بیانجامد، تسریع شود.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز ابراز امیدواری کرده که فلسطینی‌ها روزی بتوانند کشور خودشان را داشته باشند و گفته است پس از حملات اسرائیل به غزه، افکار عمومی جهان به نفع فلسطینی‌ها تغییر کرده است.

آیت‌الله علی خانه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، پذیرش آتش‌بس از سوی اسرائیل را یک پیروزی دیگر برای فلسطینی‌ها دانست و گفت مقاومت فلسطینی‌ها بود که اسرائیل و حامیانش را وادار گرد به حملاتش پایان دهد.

اتحادیه اروپا، ژاپن، ترکیه، دانمارک، فرانسه و برخی کشورهای دیگر نیز از آتش بس در نوار غزه استقبال کرده‌اند.