المپیک توکیو؛ پیشنهاد چین برای عرضه واکسن کرونا

کمیته بین‌المللی المپیک پیش از این از کمیته‌های ملی المپیک خواسته بود که ورزشکاران را واکسینه کنند

بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو سال گذشته به دلیل همه‌گیری به تعویق افتاد- REUTERS/Issei Kato/File Photo

کمیته بین‌المللی المپیک پنجشنبه گذشته اعلام کرد که از چین پیشنهادی برای عرضه واکسن کرونا برای شرکت‌کنندگان در بازی‌های المپیک توکیو دریافت کرده است.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، گفت که کمیته المپیک چین یک «پیشنهاد سخاوتمندانه» برای عرضه واکسن ویروس کرونا برای پوشش شرکت‌کنندگان از همه کشورها هم در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو که برای ژوئیه ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده است، هم برای بازی‌های المپیک زمستانی پکن در سال ۲۰۲۲ ارائه داده است.

وی گفت: «کمیته المپیک چین با همکاری کمیته بین‌المللی المپیک آماده است این دوزهای اضافی را یا از طریق همکاری با شرکای بین‌المللی یا مستقیماً به واسطه توافق‌نامه‌های موجود برای عرضه واکسن چینی، در دسترس قرار دهد.»

آقای باخ که برای دوره دوم به عنوان رئیس هیئت المپیک انتخاب شده است، هیچ جزئیاتی در مورد تعداد دوزها ارائه نداد. معمولاً شرکت‌‌کنندگان در بازی‌های المپیک شامل هزاران ورزشکار، کارمند‌، روزنامه‌نگار، داوطلب و مسئول است.

کمیته بین‌المللی المپیک پیش از این از کمیته‌های ملی المپیک خواسته بود که ورزشکاران را واکسینه کنند. آقای باخ گفت که کمیته بین‌المللی المپیک «هزینه دوزهای اضافی واکسن‌ها را نه تنها برای تیم‌های المپیک بلکه برای تیم‌های پارالمپیک نیز پرداخت خواهد کرد.»

وی گفت: «برای هر یك از این دوزها، کمیته بین‌المللی المپیک هزینه دو دوز بیشتر را نیز برای كشورها پرداخت خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو سال گذشته به دلیل همه‌گیری به تعویق افتاد. این اولین باری است که بازی‌های المپیک در زمان صلح لغو شده است. این بازی‌ها اکنون از ۲۳ ژوئیه تا ۸ اوت زمان‌بندی شده است. اما نگرانی‌ها درباره شیوع ویروس کرونا هنوز به طور کامل برطرف نشده است.

گزارش شده است که در میانه فشارهای داخلی، ژاپن تصمیم گرفته است که اجازه حضور تماشاگران بین‌المللی در المپیک را ندهد.

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، از ژانویه ۲۰۲۰، ژاپن بیش از ۴۴۱ هزار مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده است که حداقل ۸۳۰۰ مورد مرگ را شامل می‌شود.

ژاپن برنامه واکسیناسیون خود را از اواسط فوریه ۲۰۲۱، چند هفته پس از بسیاری دیگر از کشورها، با استفاده از واکسن فایزر-بایان‌تک آغاز کرد، اما این برنامه با کمبود واکسن روبرو بوده است.

رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که سرعت واکسیناسیون تاکنون با تنها حدود ۵۰ هزار دوز کُند بوده است، و دولت ژاپن در حال مذاکرات برای تدارک دیگر انواع واکسن است.

واکسن‌ ساخته شده توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی آسترازنکا در ژاپن هنوز در انتظار اخذ مجوز است.

بر اساس گزارشی از ژاپن تایمز، ژاپن برای جمعیت حدود ۱۲۶ میلیون نفری خود حق خرید حداقل ۵۶۴ میلیون دوز واکسن را تأمین کرده است.

روز یکشنبه، نورییسا تامورا، وزیر بهداشت ژاپن، اظهار داشت که آن‌ها می‌توانند دومین واکسن کرونا را تا ماه مه تأیید کنند.

گزارش تکمیلی توسط دیگر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از ورزش