«زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی در مذاکرات وین رسیده است»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف در تماس تلفنی درمورد پیشرفت مذاکرات وین و مسائل باقیمانده گفت‌وگو کردند

تصویر آرشیوی از دیدار محمدجواد ظریف و جوزپ بورل در ایران- ATTA KENARE / AFP

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به «پیشرفت خوب» مذاکرات وین برای احیای برجام، از فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای طرف‌های مذاکرات خبر داد.

بیش از یک ماه است که نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش، با هدف احیای برجام به ریاست آندره مورا، معاون جوزپ بورل و حضور هئیت‌هایی از جمهوری اسلامی ایران، بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین برگزار شده است. چهارمین دور مذاکرات وین، روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، به پایان رسید و هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و تصمیم‌گیری به کشورهای متبوعشان بازگشتند. عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی پس از پایان این دور مذاکرات وین، گفته بود که چند «موضوع کلیدی» در مذاکرات باقی مانده است که نیاز به بررسی بیشتر در پایتخت‌ها دارد. 

جوزپ بورل، روز پنجشنبه در توئیتی با اشاره به تماس تلفنی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو درمورد برجام، نوشت: «هیئت‌ها[ی مذاکره‌کننده] در وین در هفته‌های گذشته پیشرفت خوبی داشته‌اند. حالا باید همه طرف‌ها تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرند تا بتوانیم از مذاکرات نتیجه بگیریم و به اجرای کامل [برجام] بازگردیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیت خود همچنین ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران را «حیاتی» دانسته است. 

مهم‌ترین مسائل مورد مذاکره در گفت‌وگوهای وین، لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای بازگشت آن کشور به برجام و همچنین گام‌های ضروری ایران برای بازگشت کامل به تعهداتش در برجام بوده که در چند دور مذاکرات، در کارگروه‌های مربوطه از لحاظ فنی بررسی شده‌ است.

به گفته میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، مسئله تمدید ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، یکی از مسائل مطرح‌شده در دور چهارم مذاکرات وین بوده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آخرین مرحله از کاهش تعهدات برجامی ایران که با مصوبه مجلس شورای اسلامی از اوایل اسفندماه ۹۹ آغاز شد، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به یک توافق موقت سه‌ماهه برای ادامه نظارت‌های ضروری آژانس رسیده بودند. روز جمعه، ۳۱ اردیبهشت، مصادف با پایان این مهلت سه‌ماهه است. هرجند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای گذشته از مذاکره با ایران درمورد ادامه بازرسی‌ها خبر داده است، اما با پایان این مهلت، هنوز تکلیف ادامه همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص نشده است و قطعا یکی از تصمیم‌های سیاسی جمهوری اسلامی در این زمینه خواهد بود.

رسانه‌های ایران نیز روز جمعه با انتشار خبر تماس تلفنی جوزپ بورل با محمدجواد ظریف، نوشته‌اند که در این گفت‌وگو آخرین وضعیت و «پیشرفت‌های قابل توجه» در مذاکرات وین و همچنین مسائل باقی‌مانده در مذاکرات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو با انتقاد از تداوم تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در پنج ماه گذشته ریاست جمهوری بایدن و استفاده از آن‌ها به‌عنوان آنچه که او «اهرم مذاکره» خواند، تصمیم سیاسی ضروری آمریکا در این مذاکرات را در این زمینه دانست. او گفت: «تغییر بنیادین این رویکرد به عنوان شرط لازم برای موفقیت گفت‌وگوها در وین، تصمیم سیاسی است که رئیس‌جمهور آمریکا باید اتخاذ کند.»