ناامنی حرفه روزنامه‌نگاری در ایران، داستانی که پایان ندارد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تعلیق ضارب خبرنگار زن خبر داد

در این حادثه که باعث شکستگی انگشتان دست این خبرنگار شد، مامور حراست وسایل او را به‌زور گرفت و مصاحبه‌هایش را پاک کرد‌ـ عکس‌ها از توییتر فائزه مومنی و IFJ 

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرد فرد حمله‌کننده به خبرنگار آسیب‌دیده تعلیق شد. در این اطلاعیه‌، که نسخه‌ای از آن در اختیار رسانه‌های جمعی قرار گرفته است، از مرکزی که حادثه در آن اتفاق افتاد به عنوان یکی از «مراکز اقماری و غیردائمی» نام برده شد.

فائزه مومنی، خبرنگار، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت برای تهیه گزارشی از روند واکسیناسیون عمومی به مرکز ساعی واقع در میدان سپاه مراجعه و با برخی افراد حاضر در آن محل گفت‌وگو کرد. هنگام خروج، مامور حراست مرکز ساعی از او خواست صدای مصاحبه‌ها را از گوشی موبایل خود پاک کند.

فائزه مومنی در واکنش به این درخواست، به مامور حراست گفت به چند دلیل این کار را نمی‌کند: «مجوز و کارت خبرنگاری دارم، در یک مکان عمومی هستم و مصاحبه‌شوندگان با رضایت به سوالات من پاسخ داده‌اند.»

اما مامور حراست کار را به درگیری فیزیکی کشاند و با گرفتن دست فائزه مومنی و تلاش برای داخل بردن او، باعث شد انگشتان دست این خبرنگار بشکند تا جایی که به عمل جراحی نیاز پیدا کند.

پس از انتشار خبر آسیب‌دیدگی فائزه مومنی، جامعه خبرنگاران و اهالی رسانه بار دیگر از ناامن بودن شغل خود در ایران گفتند و خواستار برخورد سریع با فرد خاطی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران این اتفاق را مصداق بارز تعرض به یک خبرنگار دانست و در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اتفاق‌ها «نشان از تشدید عدم امنیت حرفه روزنامه‌نگاری» در ایران دارد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، با غیرقانونی دانستن رفتار مامور حراست از دانشگاه علوم پزشکی خواست با فرد خاطی برخورد کند.

در این بیانیه همچنین به رفتارهای خودسرانه با خبرنگاران اعتراض شد: «تعدد موارد نقض امنیت حرفه روزنامه‌نگاری به صورت‌های مختلف به حدی رسیده است که هرکس به خود اجازه می‌دهد چنین رفتار مجرمانه، سخیف و تهاجمی را نسبت به یک خبرنگار انجام دهد.»

این اتفاق واکنش و اعتراض فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران را نیز در پی داشت. آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در بیانیه‌ای خواستار محاکمه ضارب فائزه مومنی شد. او در بیانیه خود تاکید کرد: «دولت ایران باید به سرعت سرکوب رسانه‌ها را متوقف کند و به رویه محاکمه علنی روزنامه‌نگارانی که فقط وظیفه خود را انجام ‌می‌دهند، پایان دهد.»


دو روز پس از آسیبی که به فائزه مومنی وارد شد، مجلس شورای اسلامی نیز به آن واکنش نشان داد و روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت، علی خضریان، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران، در جلسه علنی از وزیر بهداشت خواست هرچه سریع‌تر به موضوع برخورد با یک خانم خبرنگار هنگام تهیه گزارش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رسیدگی و با متخلفان برخورد کنند.

او گفت: «برای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی متاسفم که از دیروز تاکنون و بعد از این اتفاق، به صورت رسمی از جامعه خبری و رسانه‌ای کشور عذرخواهی نکرده است.»

پس از اینکه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در معرض انتقادها و اعتراض‌های اهالی رسانه و افکار عمومی قرار گرفتند، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به این موضوع واکنش نشان داد و در نامه‌ای خطاب به مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از او خواست هرچه سریع‌تر از خبرنگار نامبرده دلجویی کند، چرا که این موضوع «باعث تکدر خاطر شدید اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه» شده است.

پس از دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، روابط عمومی این دانشگاه در اطلاعیه‌ای که رونوشت آن را برای رسانه‌ها ارسال کرد، از تعلیق فرد خاطی خبر داد. در این اطلاعیه آمده: «در پی حادثه ناخوشایند برخورد با یکی از خبرنگاران در یکی از مراکز اقماری و غیردائمی واکسیناسیون دانشگاه که موجب تکدر خاطر خدمتگزاران نظام بهداشت و سلامت و اصحاب و فعالان فرهیخته رسانه و همچنین به طور ویژه هیئت‌رئیسه دانشگاه شد، بر اساس دستور علیرضا زالی، رئیس دانشگاه و بر اساس بالاترین اختیارات قانونی ریاست دانشگاه به استناد ماده (۱۳) قانون رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان، فرد موردنظر بلافاصله به صورت آماده به خدمت در آمده است و پرونده وی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان دانشگاه ارجاع گردید.»

برخورد ماموران حراست نهادهای مختلف با خبرنگاران و عکاسان هنگام انجام کار حرفه‌ای پیش‌ از این نیز بارها اتفاق افتاده است و در بسیاری از موارد، بدون مجوز قانونی، عکس‌ها و گزارش‌های آنها را پاک کرده‌اند.

بسیاری از این درگیری‌ها نیز ضرب‌وشتم عکاسان و خبرنگاران را در پی داشته و ماموران حراست به دلیل قدرت کاذبی که به آنها داده شده است به اقدام‌های خودسرانه دست می‌زنند. در حادثه فائزه مومنی نیز که باعث شکستگی شدید انگشتان دست این خبرنگار شد مامور حراست پس از آنکه به زور وسایل خبرنگاری را از او گرفت، مصاحبه‌هایش را پاک کرد.