توقیف حدود ۲.۵ تن هروئین در مسیر قاچاق از ایران به اروپا

محموله یک‌هزار و ۴۵۲ کیلوگرمی هروئین که در رومانی توقیف شد، دومین محموله بزرگ هروئین کشف‌شده در سال‌های اخیر در اروپا بود

تصویر آرشیوی از بسته‌های هروئین جاسازی‌شده در کامیونی که از ایران وارد آذربایجان شده بود- عکس از وب‌سایت گمرک جمهوری آذربایجان customs.gov.az

در روزهای اخیر محموله‌های بزرگ هروئین در کشورهای رومانی، روسیه و جمهوری آذربایجان کشف و توقیف شده که گفته می‌شود در مسیر قاچاق از ایران به مقصد اروپا بوده‌اند. محموله‌های توقیف‌شده درمجموع حدود ۲.۵ تن هروئین بوده است. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اداره مبارزه با جرایم سازمان‌یافته رومانی روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت، از توقیف یک محموله بزرگ یک‌هزار و ۴۵۲ کیلوگرمی هروئین در بندر کنتسانتسا، واقع در ساحل دریای سیاه خبر دادند. 

این محموله هروئین در دو کانتینر حامل مصالح ساختمانی جاسازی شده و گفته می‌شود از ایران به مقصد اروپای غربی فرستاده شده بود.  

به گفته مقام‌‌های اداره مبارزه با جرایم سازمان‌یافته رومانی، این محموله هروئین که دهم ماه مه (۲۰ اردیبهشت) توقیف شده، دومین محموله بزرگ هروئین کشف‌شده در سال‌های اخیر در اروپا بوده است. براساس بیانیه این اداره، قاچاق این محموله را یک شبکه جنایی متشکل از رومانیایی‌ها و شهروندان خارجی ترتیب داده بود. 

 به گزارش آسوشیتدپرس، روز پنج‌شنبه نیروهای پلیس سه خانه در رومانی و پنج خانه در کشورهای اروپای غربی را در ارتباط با این مورد قاچاق مواد مخدر، جست‌وجو و تفتیش کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رومانی اعلام کرده است که این عملیات مبارزه با مواد مخدر را با همکاری اطلاعاتی سازمان‌های دیگر ازجمله نمایندگان اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده در سفارت آمریکا در بخارست، یوروپل، پلیس اروپا، اداره امور قضایی اتحادیه اروپا و مقام‌های قضایی در هشت کشور اروپایی پیش برده است. 

هم‌زمان، اداره گمرک فدرال روسیه نیز روز پنجشنبه از توقیف ۸۱۰ کیلوگرم هروئین با همکاری وزارت کشور، اداره اطلاعات و امنیت روسیه و همچنین نیروهای ویژه مبارزه با مواد مخدر قرقیزستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، براساس بیانیه اداره گمرک روسیه، قاچاق این محموله را یک باند تبهکاران بین‌المللی در دست داشته که شامل تعدادی شهروندان خارجی از کشورهای اروپایی نیز بوده است. 

بنابر اعلام اداره گمرک روسیه، این باند قاچاق از افغانستان، ایران و پاکستان، محموله‌های هروئین را از طریق کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان) به اروپای غربی می‌فرستاده است.

علاوه‌بر این، اداره گمرک جمهوری آذربایجان نیز در روزهای گذشته از کشف و توقیف یک محموله ۲۴۴ کیلوگرمی هروئین خبر داد که در کامیون مواد غذایی جاسازی شده و درحال قاچاق از ایران به‌سمت اوکراین بوده است.