بایدن از اعلام آتش‌بس میان اسرائیل و حماس استقبال کرد

کابینه امنیتی اسرائیل نیمه شب پنجشنبه رای به پذیرش آتش‌بس با حماس بر سر درگیری غزه داد

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا- REUTERS/Kevin Lamarque

رئیس جمهوری ایالات متحده پنجشنبه شب به وقت واشنگتن، ساعتی پس از اعلام آتش‌بس میان اسرائیل و غزه، در کاخ سفید در سخنان کوتاهی از این تحول استقبال کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن گفت که برای کاهش مناقشات میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس مشغول «دیپلماسی بی‌سروصدا و فشرده» بوده‌ است.

«ما مشغول مذاکرات فشرده هر ساعته در سطح بالا با مصر، دولت خودگردان فلسطینی و کشورهای خاورمیانه بوده‌ایم، با این هدف که از درگیری درازمدتی که در سال‌های گذشته شاهدش بوده‌ایم پرهیز شود.»

او گفت که امیدوار است آتش‌بس کنونی به حرکت بالقوه بزرگتری برای پیشرفت در صلح میان اسرائیل و فلسطینیان شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، آقای بایدن طی هفته گذشته بارها با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌و‌گو کرده است. او روز چهارشنبه به آقای نتانیاهو فشار آورد که جنگ در غزه را متوقف کند، اما به گزارش ان‌پی‌ار، آقای نتانیاهو با این درخواست مخالفت کرد.

بنابراین گزارش، آقای بایدن با محمود عباس، رئیس دولت خودگران فلسطینی هم تلفنی صحبت کرد.

کابینه امنیتی اسرائیل نیمه شب پنجشنبه رأی به پذیرش آتش‌بس با حماس بر سر درگیری‌ غزه داد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که اعضای این کابینه به اتفاق آرا به توقف «متقابل و بدون قید و شرط» درگیری‌ها رای دادند.

بر اساس این گزارش، آتش‌بس که به پیشنهاد دولت مصر تایید شده، از ساعت دو بامداد جمعه آغاز خواهد شد.

همزمان، یک مقام گروه اسرائیلی حماس که بر غزه حاکم است، گزارش خبرگزاری رویترز را مبنی بر این که آتش بس «متقابل و همزمان» خواهد بود را تایید کرد.

به گفته مسئولان کابینه امنیتی اسرائیل، آتش‌بس بی قید و شرط خواهد بود، اما اسامه حمدان، از مقام‌های ارشد حماس گفت که از میانجیگران آتش‌بس تضمین گرفته‌است که اسرائیل «دست اشغالگر خود را از شیخ جراح و مسجدالاقصی برخواهد داشت.»

رسانه‌های اسرائیل، گفته او را تکذیب کردند و گفتند که شرطی برای آتش‌بس تعیین نشده‌ است.

به گزارش کانال ۱۲اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به ارتش این کشور دستور داد که اگر حماس آتش‌بس پیشنهادی مصر را نقض کند، آماده حمله به غزه باشد.

در مقابل، کمی پیش از اعلام آتش بس، حماس تهدید به حملات راکتی گسترده علیه اسرائیل کرد. ابوعبیده، سخنگوی حماس، گفت: «ما حملات راکتی جدی آماده داریم که به حیفا در شمال اسرائیل تا فرودگاه رامون در جنوب آن کشور ضربه خواهد زد، و این حمله‌ها را به دلیل آتش‌بس متوقف کرده‌ایم.»