نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران غزه

دبیرکل سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری میان اسرائیل و حماس شد

دبیرکل سازمان ملل از  اعضای جامعه بین‌المللی خواست هرآنچه در توان دارند برای کاهش خشونت در منطقه انجام دهند-MAHMUD HAMS / AFP

دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در نشست مقدماتی مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی گفت، ادامه حملات بین اسرائیل و حماس «غیرقابل قبول» است.

آنتونیو گوترش با تاکید بر این که جنگ بین اسرائیل و گروه فلسطینی حماس باید فورا متوقف شود، بار دیگر خواستار برقراری آتش بس فوری در منطقه شد.

وی در این نشست که برای بررسی این جنگ برگزار شده، با اشاره به کشته شدن بسیاری از هر دو سو، گفت که از ادامه درگیری عمیقا شگفت‌زده شده است.

گوترش در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که تلاش‌های گسترده دیپلماتیک سازمان ملل و نماینده امور خاورمیانه آن برای توقف جنگ همچنان ادامه دارد.

دبیرکل سازمان ملل از همه اعضای جامعه بین‌المللی خواست هرآنچه در توان دارند را برای عقب راندن دو طرف درگیری و کاهش خشونت در منطقه انجام دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، انتظار می‌رود در این نشست اضطراری حدود یکصد نفر، از جمله دوازده وزیر عمدتا از کشورهای عرب و مسلمان، سخنرانی کنند.

پس از گوترش، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی به ایراد سخنرانی پرداخت، که نماینده اسرائیل در سازمان ملل در اعتراض به آن، جلسه را ترک کرد.

انتقاد عربستان از «اقدامات تحریک‌آمیز» اسرائیل

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز یکی دیگر از سخنرانان نشست امروز مجمع عمومی بود که گفت تا روزی که فلسطینی‌ها سرزمین‌های خود را بازپس گیرند، مساله فلسطین در راس سیاست‌های ریاض خواهد بود.

شاهزاده فیصل بن فرحان در انتقاد از حملات ارتش اسرائیل به مناطق مختلف نوار غزه گفت، اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل سبب بالاگرفتن تنش‌ها شد و حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها را «نقض میثاق‌های بین‌المللی» دانست.

وی با تاکید بر این که اعمال خشونت سبب خشونت متقابل و بالاگرفتن درگیری می‌شود، گفت پادشاهی سعودی از تلاش‌هایی که با هدف رسیدن به آتش‌بس فوری و ارسال کمک به غزه در جریان است، استقبال می‌کند.

نشست وزیران خارجه کنفرانس اسلامی

وزیر امور خارجه پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «مردم جهان، به ویژه مردم پاکستان از بی‌عملی و نبود اجماع در شورای امنیت ناامید شده‌اند. ما احساس می‌کنیم که سکوت دیگر یک گزینه نیست.»

شاه محمود قریشی همچنین اعلام کرد که وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی بعدازظهر پنجشنبه، به وقت شرق آمریکا، برای بررسی یک اقدام مشترک در مورد جنگ کنونی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تشکیل جلسه خواهند داد.

وزیر خارجه پاکستان گفت: بین فلسطینی‌ها که نه نیروی زمینی دارند و نه نیروی دریایی و هوایی، و ماشین جنگی اسرائیل که یک از قدرتمندترین‌ها در جهان است، هیچ تشابه اخلاقی یا نظامی وجود ندارد و این جنگ بین یک ارتش اشغالگر و مردم اشغال شده است.

به گفته او، وزیران خارجه سازمان کنفرانس اسلامی در مورد ارائه قطعنامه‌ای به شورای امنیت بحث کرده‌اند، اما وقت کافی برای صحبت در مورد متن آن نداشته‌اند. او افزود گام بعدی برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ۲۷ ماه مه خواهد بود.

اسرائیل: جنگ ما فقط با حماس است، نه فلسطینی‌ها

نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد در بخشی از سخنرانی خود در نشست ویژه مجمع عمومی گفت کشورش تمام تلاش خود را می‌کند از تلفات غیرنظامیان پیشگیری کند، اما حماس برعکس تمام تلاش خود را می‌کند که غیرنظامیان را هدف بگیرد.

گیلاد اردان افزود: به عنوان یک اسرائیلی و یک یهودی، از دست رفتن جان هر غیرنظامی را یک فاجعه می‌دانم، اما حماس آن را یک پیروزی می‌داند. این یک جنگ بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نیست، این فقط یک جنگ بین اسرائیل و حماس است.

پاسخ آمریکا به انتقاد از شورای امنیت: ساکت نبوده‌ایم

 نماینده آمریکا در سازمان ملل، در توضیح تلاش‌های واشنگتن برای پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس گفت، ایالات متحده بیش از ۷۰ ملاقات دیپلماتیک در بالاترین سطوح، از جمله پنج دیدار رئیس جمهوری بایدن با طرف‌های ذیربط، انجام داده است.

لیندا توماس گرینفیلد در پاسخ به انتقادها از شورای امنیت گفت، این شورا در طول ۱۰ روز گذشته چهار نشست در مورد درگیری جاری، به ویژه گیرافتادن غیرنظامیان در جنگ بین اسرائیل و حماس، برگزار کرده و تاکید کرد: «ما ساکت نبوده‌ایم.» وی اضافه کرد: ایالات متحده از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد به وظایف خود تحت قوانین بین‌المللی عمل کنند، از جمله رعایت اصول محافظت از غیرنظامیان، مراکز درمانی و اماکنی که به عنوان پناهگاه مورد استفاده غیرنظامیان قرار می‌گیرد.