کاهش نرخ طلاق در چین با دوره اجباری «فرو نشستن خشم»

این قانون جنجالی که علت کاهش آمار طلاق بین زن و شوهر معرفی می‌شود، گامی به عقب برای حقوق زنان خوانده‌اند

در سال ۲۰۱۹، چهار میلیون و ۱۵۰ هزار زوج چینی پیوند ازدواج خود را گسستند- WANG Zhao / AFP

پس از اجرایی شدن مهلت بحث‌برانگیز «فرو نشستن خشم» برای زوجین [به امید حل اختلاف بین زن و شوهر]، آمار طلاق در چین به پایین‌ترین میزان تاریخی خود رسیده است.

بر اساس آمار وزارت امور مدنی چین، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، فقط ۲۹۶ هزار زوج از یکدیگر طلاق گرفته‌اند. این رقم از آمار یک میلیون و ۶۰ هزار  طلاق در سه‌ ماهه پایانی سال گذشته، ۷۲ درصد کمتر است.

چین، در تلاش برای کاهش آمار طلاق، قانونی را تصویب كرد كه زوج‌هایی را كه درخواست طلاق می‌كنند، مجبور می‌کند پیش از پیگیری فرايند قانونی در دادگاه، ۳۰ روز صبر کنند. این قانون در ژانویه امسال و در میان انتقادات فراوان فعالان حقوق زنان و دیگر افراد به تصویب رسید.

فعالان [مدنی]، این قانون جنجالی را که علت کاهش آمار طلاق بین زن و شوهر معرفی می‌شود، گامی به عقب برای [حقوق] زنان خوانده‌اند.

فعالان و وکلا بر این باورند که این قانون، ناقض آزادی‌های فردی است، افراد را در دام ازدواج‌های ناخوشایند نگه می‌دارد و به افزایش خشونت در خانواده منجر می‌شود. با این حال، طرفداران دولت می‌گویند که این اقدام برای اطمینان از «ثبات و نظم اجتماعی» ضروری بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال گذشته، یانگ زونگتائو، یکی از مقامات وزارت امور مدنی، پس از اعلام خبر قانون جدید گفت: «ازدواج و تولیدمثل رابطه محکمی با هم دارند. کاهش نرخ ازدواج، بر نرخ زادوولد موثر است و این به نوبه خود بر تحولات اقتصادی و اجتماعی تاثیر می‌گذارد.» وی گفت که هدف از مهلت تعیین شده برای پیگیری نکردن پرونده طلاق، «بهبود سیاست‌های اجتماعی مربوطه و افزایش تلاش‌های تبلیغاتی برای هدایت مردم برای خلق و پرداختن به ارزش‌های مثبت درباره عشق، ازدواج و خانواده است.»

در سال‌های اخیر، افزایش آمار طلاق در کنار پیر شدن جمعیت، سیاستگذاران چینی را به اجرای این قانون واداشته است. با آزادسازی قوانین ازدواج از سال ۲۰۰۳ و استقلال بیشتر زنان، آمار طلاق در چین افزایش یافته است.

بر اساس اعلام فدراسیون زنان سراسر چین (All-China Women’s Federation)، با افزایش استقلال زنان و کاهش میزان ننگ دانستن طلاق در جامعه، آمار طلاق ۷۰ درصد زیاد شده است.

در سال ۲۰۱۹، چهار میلیون و ۱۵۰ هزار زوج چینی پیوند ازدواج خود را گسستند. این رقم نسبت به آمار پیش از سال ۲۰۰۳، هنگامی که به زن و شوهرها اجازه داده شد بدون رضایت دادگاه از یکدیگر جدا شوند، یک میلیون و ۳۰۰ هزار مورد افزایش یافته است.

به غیر از چین، در فرانسه و بریتانیا نیز قبل از تصمیم دادگاه به صدور حکم طلاق، زوج‌ها به ترتیب دو و شش هفته منتظر می‌مانند.

© The Independent

بیشتر از جهان