تاکید وزرای خارجه روسیه و آمریکا بر تعامل موثر در مساله هسته‌ای ایران

نماینده روسیه در مذاکرات برجام از ایران خواست که توافق سه‌ماهه خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تمدید کند

نخستین دیدار رودرروی وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، در پایتخت ایسلند برگزار شد- Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا و همتای روس او، سرگئی لاوروف، در نخستین دیدار رودرروی خود، با تأکید بر اختلاف‌های جدی در دیدگاه دو کشور به مسائل مختلف جهان، ابراز امیدواری کردند که با وجود این، دو طرف می‌توانند برای تعامل موٍثر درمورد مسائلی چون برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی و جنگ افغانستان، راه‌هایی پیدا کنند. 

دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه که چهارشنبه‌شب، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، در حاشیه نشست «شورای شمالگان» در شهر ریکیاویک، پایتخت ایسلند برگزار شد، نخستین دیدار رودروی دیپلمات‌های ارشد این دو کشور پس از روی کار آمدن دولت بایدن بود. 

«شورای شمالگان» انجمنی است بین دولتی و اعضای اصلی آن کشورهای دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد، ایسلند، کانادا، ایالات متحده آمریکا و روسیه‌اند که بخشی از خاک آن‌ها بالاتر از مدار شمالگان (مدار قطب شمال) قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از اهداف دیدار بلینکن و لاوروف، آماده کردن زمینه برای دیدار احتمالی بایدن و پوتین، روسای جمهوری آمریکا و روسیه است. دو وزیر خارجه تأکید کرده‌اند که این دیدار، نوعی «زمینه‌چینی» برای مذاکرات آینده بوده است.

آنتونی بلینکن در این دیدار گفت کاملا آشکار است که ما اختلاف‌هایی داریم و این‌که واشینگتن اقدام‌های تهاجمی روسیه را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، اما اگر رهبران دو کشور بتوانند با یکدیگر همکاری کنند، دنیا جای امن‌تری خواهد بود. او افزود که بایدن خواهان یک رابطه «قابل پیش‌بینی و پایدار» با روسیه است و دو کشور می‌توانند در زمینه‌هایی مانند مقابله با همه‌گیری کرونا، بحران تغییرات اقلیمی و مسائلی چون برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی و جنگ افغانستان همکاری کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاوروف نیز گفت که آمریکا و روسیه «اختلاف‌هایی جدی» دارند، اما باید در زمینه‌هایی که منافع مشترک دارند، با یکدیگر همکاری کنند. او در گفت‌وگو با رسانه‌های دولتی روسیه، گفت‌وگو با آنتونی بلینکن را «سازنده» توصیف کرد و گفت که روسیه آماده است تا برپایه «احترام متقابل» درمورد همه مسائل بین دو کشور با آمریکا مذاکره کند. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که با بلینکن درمورد ادامه تعامل موثر دو کشور در زمینه احیای برجام و برنامه هسته ای ایران، مسأله شبه جزیره کره و اوضاع در افغانستان، گفت‌وگو کرده‌اند.

هم‌زمان با تأکید وزرای خارجه روسیه و آمریکا بر همکاری در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات برجام، از ایران خواست که توافق موقت خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه بازرسی‌های این سازمان از تأسیسات هسته‌ای ایران را تمدید کند.رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اوایل اسفندماه، از توافق موقت با ایران برای ادامه سه‌ماهه نظارت‌های ضروری آژانس خبر داده بود. این مهلت سه‌ماهه در روزهای آینده به‌پایان می‌رسد و تلاش‌هایی برای تمدید آن درجریان بوده است.

مذاکرات مربوط به احیای برجام از حدود یک ماه پیش آغاز شده و دور چهارم آن روز چهارشنبه در وین برگزار شد. به گفته اولیانوف، مسئله تمدید بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، یکی از مسائل مطرح‌شده در این نشست بود. او تمدید توافق ایران با آژانس را عاملی برای «پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات» دانست.