انتقاد پمپئو از نقش جمهوری اسلامی ایران در جنگ اسرائیل و غزه

هر یک فردی که در این درگیری کشته شود، نتیجه فعالیت‌های تروریستی فلسطینی‌های مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران است

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده- TAMI CHAPPELL / AFP

مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، روز چهارشنبه اسرائیل را آغازگر جنگ با گروه حماس ندانست و گفت هر یک فردی که در این درگیری کشته شود، نتیجه فعالیت‌های تروریستی فلسطینی‌های مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران است.

او در توییتر نوشت: «اسرائیل حملات علیه غزه و تشکیلات فلسطینی را آغاز نکرد. و به حامی این خشونت، رژیم ایران، حمله نکرد. هر یک جان که در این درگیری گرفته شود، چه اسرائیلی چه فلسطینی، نتیجه ترور فلسطینی‌های مورد حمایت ایران است.»

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ که از مخالفان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است، در کمتر از سه سال وزارتش تلاش داشت با تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران، به یک توافق بهتر دست یابد که فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای تهران را نیز دربگیرد.

با آغاز گفت‌وگوهای غیرمستقیم تهران و واشنگتن در دولت جو بایدن برای احیای برجام، او مخالفت خود را با مذاکرات وین و احتمال لغو برخی تحریم‌های ایران پنهان نکرد و با آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، در مورد تبعات لغو تحریم‌ها هشدار داد.

در جدیدترین مورد، مایک پمپئو روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با فاکس نیوز، هشدار داد که اگر دولت بایدن به برجام بازگردد، پولی که نصیب ایران خواهد شد، به جیب گروه‌های تروریستی مانند حماسسرازیر می‌شود که اکنون اسرائیل را زیر حملات راکتی گرفته است.