فرانسه: امیدواریم قطع‌نامه آتش‌بس در شورای امنیت تصویب شود

صحبت‌های اخیر نتانیاهو، از امید به آتش‌بس کاسته است

حملات اسرائیل همچنان ادامه دارند و روز چهارشنبه حداقل ۹ نفر دیگر را در غزه کشتند- SAID KHATIB / AFP

ژان ایو له دریان، وزیر خارجه فرانسه، روز چهارشنبه گفت امیدوار است قطع‌نامه‌ای که این کشور در دست تهیه دارد، در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود. این فراخوان، خواهان آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌شود. این مقام گفت پاریس در حال حاضر مشغول قانع کردن واشنگتن برای هموار کردن راه تصویب آن قطع‌نامه است. 

آقای له دریان که در کمیته‌ای در مجلس فرانسه صحبت می‌کرد، گفت که آن قطع‌نامه شانس موفقت دارد، اما تاکید کرد که «کار هنوز تمام نشده است.»

این اولین قطع‌نامه شورای امنیت در مورد اسرائيل از سال ۲۰۱۶ تا کنون خواهد بود. در آن سال بود که قطع‌نامه ۲۳۳۴ تصویب شد و شهرک‌سازی غیرقانونی توسط اسرائيل، محکوم شد. دولت باراک اوباما در آخرین هفته‌های خود، با تغییر سیاست همیشگی آمریکا، آن قطع‌نامه را وتو نکرد. 

شورای امنیت در ۹ روز گذشته چهار جلسه در مورد تخاصم اسرائیل و فلسطین داشته است که دو مورد آخر آن، جلسه‌ای عمومی در یکشنبه و جلسه‌ای محرمانه در روز سه‌شنبه بود. 

مسئله فراخوان دادن به آتش‌بس در نوار غزه، در تمامی این جلسات مطرح شده است. یکی از پیش‌نویس‌هایی که مطرح شده است، بیانیه‌ای است که خشونت علیه شهروندان غیرنظامی را محکوم می‌کند، اما مشخصا به گروه حماس و راکت‌های آن اشاره نمی‌کند. آمریکا تا به حال جلو تصویب این پیش‌نویس را گرفته است. این کشور به همراه چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا، یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است و حق وتو دارد. این «بیانیه» البته ارزش کم‌تری از قطع‌نامه رسمی دارد که حالا فرانسه مطرح کرده است. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در پی گفت‌وگو با همتای مصری خود، عبدالفتاح سیسی، و ملک عبدالله، پادشاه اردن، دست به ابتکاراتی در این زمینه زده است. کاخ الیزه در پی آن دیدار، با صدور بیانیه‌ای گفت که هر سه کشور بر «سه عنصر ساده توافق کرده‌اند»: توقف راکت‌های حماس و حملات هوایی اسرائیل، لزوم برقراری آتش‌بس، و لزوم صدور قطع‌نامه توسط شورای امنیت. 

کاخ الیزه در ضمن گفت پاریس، امان و قاهره، در همکاری با سازمان ملل بر سر اقدامات بشردوستانه برای کمک به مردم غزه توافق کرده‌اند.

از منابع مختلف شنیده شده است که لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در جلسه محرمانه سازمان ملل گفته است که واشنگتن می‌کوشد با ابتکارات دیپلماتیک، آتش‌بس را برقرار کند. خانم سفیر یادآوری کرده است که حدود ۶۰ تماس از سوی مقامات عالی آمریکا، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری، با مقامات اسرائیلی برقرار شده است.

خانم توماس گرینفیلد گفته است که آقای بایدن از آتش‌بس حمایت می‌کند، اما افزوده است که هرگونه قطع‌نامه در شورای امنیت از این زاویه مورد بررسی واشنگتن قرار خواهد گرفت که به برقراری آتش‌بس کمک می‌کند یا نه. باور آمریکا این است که موضع‌گیری رسمی لزوما باعث توقف منازعه از سوی دو طرف نمی‌شود، ولی پاریس عکس این باور را دارد. باور دیپلمات‌های فرانسوی اما به این است که می‌توانند آمریکایی‌ها را قانع کنند. 

روز پنجشنبه، مجمع عمومی سازمان ملل (که مصوباتش ارزش قانونی کمتری دارند) نیز به درخواست فلسطین، گروه کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی، در این مورد گفت‌وگو می‌کند. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از دیدار از مرکز فرماندهی عملیات ارتش آن کشور، از اقدامات آن در حمله به حماس تقدیر کرد.

نتانیاهو پیش از آن در صحبت با سفرای مقیم اسرائیل، از حمایت آمریکا و سایر کشورها از حق اسرائیل برای دفاع از خودش تقدیر کرده بود. 

آقای نتانیاهو خطاب به شهروندان کشورش گفت: «مصمم هستم که این عملیات تا زمانی که به هدف خود برسد، ادامه پیدا کند و آن هدف احیای آرامش و امنیت شما، شهروندان اسرائیل، است.»

این در حالی است که مخالفان سیاسی نتانیاهو در اسرائیل، او را متهم می‌کنند که درگیری را برای نفع و بقای سیاسی خود ادامه می‌دهد. نتانیاهو در حال محاکمه شدن به اتهام رشوه‌گیری در دادگاه اسرائيل است و در عین حال، یکی از رقبایش، یائیر لاپیدِ لیبرال و میانه‌گرا، از رئیس‌جمهوری اسرائیل ماموریت تشکیل دولت را گرفته و مشغول جمع‌آوری حمایت از نمایندگان مجلس آن کشور برای تشکیل دولت است. 

کارشناسان می‌گویند صحبت‌های تند و تیز نتانیاهو در روز چهارشنبه نشان از خواست او برای ادامه تخاصم دارد. در گزارش اسوشیتدپرس می‌خوانیم که این گفته‌ها «اولین اختلاف عمومی» بین نتانیاهو و بایدن از زمان آغاز درگیری‌ها در هفته گذشته محسوب می‌شوند و «می‌توانند تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به آتش‌بس را پیچیده کنند.»

آقای بایدن پیش از سخنان عمومی نتانیاهو، در تماسی تلفنی به او گفته بودکه  انتظار دارد «امروز شاهد کاهش چشمگیر درگیری‌ها و حرکت به سوی آتش‌بس باشیم.»

روز چهارشنبه علاوه بر حماس، شاهد شلیک راکت‌هایی از سوی لبنان به شمال اسرائیل نیز بودیم که البته آسیبی نرساندند.

مصر نیز پیشنهاد آتش‌بسی مجزا به اسرائیل داده است، اما هنوز جوابی نگرفته است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز پنجشنبه برای مذاکره با اسرائیل و فلسطینی‌ها به منطقه سفر می‌کند.

حملات اسرائیل همچنان ادامه دارند و روز چهارشنبه حداقل ۹ نفر دیگر را در غزه کشتند. 

حماس از هفته گذشته که درگیری‌ها آغاز شد، بیش از ۳۷۰۰ راکت به سوی شهرهای اسرائیل شلیک کرده است که صدها مورد آن‌ها در خاک خودش سقوط کردند و بیشتر بقیه نیز توسط موشک‌های دفاعی اسرائیل منفجر شدند. مجموعا ۱۲ شهروند اسرائیل کشته شده‌اند؛ از جمله پسری ۵ ساله، دختری ۱۶ ساله، و یک سرباز. در مقابل، تا زمان نوشته شدن این مطلب،‌ طبق آمار وزارت بهداشت غزه، حداقل ۲۲۷ فلسطینی، از جمله ۶۴ کودک و ۳۸ زن کشته شده‌اند، و ۱۶۲۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. از آن میان، به گفته حماس و جهاد اسلامی، تنها ۲۰ نفر نیروهای جنگنده و بقیه غیرنظامی بوده‌اند. اسرائیل اما تعداد جنگنده‌‌ها را حداقل ۱۳۰ نفر می‌داند. 

قریب ۶۰ هزار نفر از فلسطینی‌های ساکن غزه از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.