هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس میان اسرائیل و غزه وجود ندارد

تلاش‌های دیپلماتیک همچنان ادامه دارد

با وجود همه تلاش‌های دیپلماتیک تحت رهبری ایالات متحده نه تنها آتش‌بس اتفاق نیفتاده بلکه درگیری‌ها شدت نیز یافته است - JACK GUEZ / AFP

نیروهای اسرائیلی با حملات هوایی غزه را به آتش کشیدند و شبه نظامیان حماس نیز در روز چهارشنبه بار دیگر حملات موشکی خود به اسرائیل را آغاز کردند. طوفان حملات موشکی و هوایی ویرانی گسترده‌ای را در پی داشته است.

طبق اعلام مسئولان پزشکی غزه از زمان شروع درگیری‌ها تاکنون ۲۱۹ نفر در این شهر کشته شده‌اند، تعداد کشته‌شدگان اسرائیلی نیز ۱۲ نفر است.

با وجود همه تلاش‌های دیپلماتیک تحت رهبری ایالات متحده نه تنها آتش‌بس اتفاق نیفتاده بلکه درگیری‌ها شدت نیز یافته است. شب گذشته اسرائیل طی یک حمله 25 دقیقه برخی اهداف از جمله تونل‌های در اختیار حماس را در نوار غزه بمباران کرد.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرد: «در حملات هوایی اخیر ۴۵۰ ساختمان، از جمله شش بیمارستان و ۹ مرکز بهداشتی و درمانی در مناطق پرجمعیت غزه به طور کامل تخریب شدند یا آسیب زیادی دیدند و هم‌اکنون بیش از ۵۲۰۰۰ فلسطینی آواره شده‌اند.»

به گزارش رویترز درگیری‌های شبانه‌روز گذشته انبوهی از آوار و آتش در سراسر منطقه ایجاد و شرایط ادامه زندگی در غزه را نگران‌کننده کرده است.

احمد الاستال، مدرس دانشگاه، در کنار آوار خانه‌اش به رویترز گفت: «هر كسی كه می‌خواهد در مورد انسانیت (اسرائیلی‌ها) اطلاعاتی کسب كند، باید به نوار غزه بیاید و به خانه‌های ویران شده و شرایط کسانی که در این خانه‌ها زندگی می كنند، نگاه كند.» او گفت: «پیش از تخریب خانه‌اش در حمله هوایی هیچ اخطاری دریافت نکرده است.»

اسرائیل، حماس را مسئول اصلی درگیری‌ها و جنگ اخیر می‌داند و می‌گوید برای ساختمان‌هایی که قرار است به سمت آنها شلیک شود، هشدار صادر می‌کند و فقط به مواردی که هدف نظامی محسوب می‌شود حمله می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارتش اسرائیل تخمین زده که ۱۲۰۰۰ موشک و بمب خمپاره‌ای در زرادخانه گروه های اسلامی در غزه وجود دارد و سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام گفت: «آن‌ها هنوز موشک کافی برای شلیک دارند.» طبق اعلام ارتش اسرائیل حدود ۵۰ موشک از غزه به اسرائیل شلیک شد.

رویترز گزارش داده در حالی که آژیرها در شهر ساحلی، جنوب تل‌آویو و مناطق نزدیک به نوار غزه به صدا درآمده و مردم به سمت پناهگاه‌ها در حال حرکت هستند هیچ نشانه‌ای از آتش‌بس وجود ندارد. این وضعیت بسیاری از اسرائیلی‌ها را نا آرام و عصبانی کرده است.

حماس ۹ روز پیش به تلافی آنچه نقض حقوق اسرائیل علیه فلسطینیان در اورشلیم اعلام شد شلیک موشک به اسرائیل را آغاز کرد.

کشورهای جهان خواستار پایان درگیریها از طریق راه‌حل‌های دیپلماتیک هستند و در همین راستا روز گذشته فرانسه پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد اما دبیر مطبوعاتی کاخ سفید روز سه‌شنبه در حضور خبرنگاران از استراتژی گفت‌وگوی پشت صحنه ایالات متحده برای پایان دادن به بحران سخن گفت: «هدف ما رسیدن به پایان این درگیری است؛ و اعلامیه عمومی به حل این بحران کمک نمی‌کند. ما می‌خواهیم روز به روز ارزیابی کنیم که روش صحیح چیست. گفت‌وگوهای آرام و پشت صحنه استراتژی ما در مقطع کنونی است.»

مصر و واسطه‌های سازمان ملل نیز تلاش های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جنگ افزایش داده‌اند و قرار است روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره این درگیری‌های صحبت شود.

اخبار تلویزیونی N12 اسرائیل نیز به نقل از منابع ناشناخته فلسطینی گزارش داده که مصر از طریق برخی منابع آگاه پیش‌بینی کرده که جنگ اسرائیل و غزه صبح روز پنجشنبه پایان می‌یابد اما عزت الرشيق، عضو دفتر سياسي حماس كه در قطر مستقر است، روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای توافق را تکذیب کرد. از سوی دیگر نخست‌وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه در توییتر بار دیگر تکرار کرد که حملات اسرائیل تا زمان بازگشت آرامش به شهروندان این کشور ادامه می‌یاید.