بیانیه بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس:‌ صد‌ درصد تحریم‌ها باید لغو شود

نمایندگان مجلس می‌گویند هیچ‌گونه تفکیک و دسته‌بندی در تحریم‌ها قابل پذیرش نیست

 لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و این‌که کدام تحریم‌ها باید لغو شوند، یکی از مسائل مهم گفت‌وگوهای وین است-مجلس شورای اسلامی- ایرنا

۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای خواستار «لغو کامل و بازگشت‌ناپذیر تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن»‌ شدند.

آنان با انتشار بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین، نوشتند: « اگر ۱۰۰ درصد تحریم‌ها لغو نشود، هیچ تحریمی لغو نشده است.» آنان گفته‌اند که پذیرش ماندن برخی تحریمها، به معنی تایید مشروعیت آن‌ها است.

بیانیه فوق که در نشست علنی مجلس در روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت قرائت شد، بر اتخاذ سیاست «حرف قطعی»‌ نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند و می‌گوید که «لغو واقعی همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق آن»‌ و همچنین «انتفاع حقیقی اقتصادی مردم ایران» باید به عنوان شرط اصلی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای و پذیرش نتایج گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عضو برجام در نظر گرفته شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌گویند هیچ‌گونه تفکیک و دسته‌بندی تحریم‌ها که طی آن بخشی از فشار اقتصادی علیه مردم ایران باقی بماند، قابل پذیرش نیست.

آنان می‌گویند نشست‌های وین نشان می‌دهد که آمریکا و اروپا اراده جدی برای رفع همه تحریم‌ها ندارند و در پی تحمیل توافقی بر ایران هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از یک ماه است که جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از طریق مذاکراتی غیرمستقیم در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام که تاکنون چندین دور آن در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است، برای احیای برجام و بازگشت دو کشور به تعهداتشان براساس این توافق تلاش می‌کنند.

 لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و این‌که کدام تحریم‌ها باید لغو شوند، یکی از مسائل مهم گفت‌وگوهای وین است. برآورد می‌شود که دولت دونالد ترامپ بیش‌از ۷۰۰ نهاد و شخص را در ارتباط با ایران تحریم کرده است. دولت بایدن می‌گوید که برای نشان دادن حسن‌نیت ‌و شروع مذاکرات آماده رفع «تحریم‌های ناسازگار با برجام» است.  

در بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آمریکا، کشورهای غربی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به زیاده‌خواهی متهم شده‌ و گفته شده که خواسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر تاسیسات اتمی، طبق قانون ممنوع است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران قبلا گفته است که ایالات متحده باید ابتدا تحریم‌ها را رفع کند و ایران پس از راستی آزمایی آن‌ها، تعهدات هسته‌ای خود را از سر می‌گیرد. 

توافق اتمی در سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان امضا شد. آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و ایران تعهدات برجامی خود از جمله محدودیت غنی‌سازی اورانیوم را نقض کرد.

توقف غنی‌سازی ۲۰ و ۶۰ درصدی اورانیوم از جمله مفاد برجام است.

دولت جو بایدن گفته است در صدد احیای برجام نیست، بلکه به دنبال رسیدن به توافقی «بهتر و بزرگتر» با جمهوری اسلامی ایران است و این اقدامی است در جهت منافع امنیت ملی آمریکا.