گزارش آسوشیتدپرس از احتمال لغو بخش قابل توجهی از تحریم‌ها

«دولت بایدن در حال بررسی عقب‌نشینی از تحریم‌ها برای احیای توافق هسته‌ای است»

اعتراض‌ها به توافق احتمالی دولت بایدن و جمهوری اسلامی در مقابل گرند هتل وین، محل برگزاری مذاکرات، ادامه دارد-JOE KLAMAR / AFP

مقامات سابق و کنونی آمریکا می‌گویند دولت بایدن با هدف بازگشت به برجام، در حال بررسی لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران است که بخشی از سنگین‌ترین تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران به‌شمار می‌روند.

این در حالی است که مذاکرات در وین بین ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه) و آمریکا به‌منظور احیای برجام ادامه دارد. دو طرف با خوش‌بینی نسبت به پیشرفت مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند.

این خبرگزاری آمریکایی می‌نویسد، مقامات آمریکایی درباره اینکه لغو کدام تحریم‌ها در دست بررسی است، صحبت نمی‌کنند، اما به روشنی گفته‌اند که آماده لغو تحریم‌هایی هستند که مغایر با برجام است.

برخی منابع به آسوشیتدپرس گفتند که آمریکا احتمالا برخی تحریم‌ها که مانع دسترسی جمهوری اسلامی به منافع ناشی از برجام شده است را لغو می‌کند. این تحریم‌ها می‌تواند شامل منع دسترسی ایران به سیستم مالی بین‌المللی و معامله بر مبنای دلار باشد.

به دلیل ماهیت پیچیده معماری تحریم‌ها، تحریم‌های غیر هسته‌ای به تروریسم، توسعه موشکی و حقوق بشر گره خورده است. از سوی دیگر مخالفت جمهوریخواهان و متحدان منطقه‌ای آمریکا با لغو تحریم‌های موشکی و تروریسم مانع عمده‌ای پیش روی دولت بایدن به‌شمار می‌رود. به همین منظور، هیاتی از نمایندگان آمریکا برای کاهش نگرانی‌های همسایگان ایران به منطقه سفر کرده‌اند و گزارش‌های تایید نشده‌ای از ملاقات مقامات سی‌آی‌ای با مقامات جمهوری اسلامی در عراق منتشر شده است. کشورهای منطقه نگران فعالیت‌های تحریک آمیز جمهوری اسلامی در منطقه و فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران هستند.

مقامات دولت بایدن بر این باورند که دولت ترامپ به عمد شبکه پیچیده‌ای از تحریم‌ها را پدید آورده تا بازگشت دولت بعدی به برجام را دشوارتر کند. طبق برجام، آمریکا باید تحریم‌های هسته‌ای و نه غیرهسته‌ای را لغو کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آسوشیتدپرس می‌گوید، مقامات دولت آمریکا این نکته را خاطرنشان می‌کنند که همه تحریم‌های غیرهسته‌ای لغو نخواهند شد.

به گفته ند پرایس، آمریکا برای بازگشت به برجام تنها تحریم‌هایی را لغو می‌کند که ناقض برجام باشد. تحریم بانک مرکزی، تحریم‌های نفتی، کشتیرانی، تولید، ساخت و ساز و بخش مالی می‌توانند در این دسته طبقه‌بندیی شوند.

او در ادامه تاکید می‌کند که آمریکا حتی در صورت بازگشت به برجام نیز برخی تحریم‌های مرتبط با برنامه‌های موشکی، حقوق بشر و حمایت از تروریسم را حفظ می‌کند.

یکی از دشواری‌های لغو تحریم‌ها این است که ممکن است یک شخص حقیقی یا حقوقی هم هدف تحریم‌های هسته‌ای قرار گرفته باشد و هم تحریم‌های حقوق بشری.

این در حالی است که ایران خواستار لغو همه تحریم‌ها است.

یک مقام عالی وزارت خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس می‌گوید که دولت برای لغو تحریم‌ها باید یک به یک آنها را بررسی کند و تشخیص دهد که آیا اعمال تحریم قانونی بوده است یا خیر.

مارک دوبوویتز، منتقد برجام و مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها می‌گوید: «دولت بایدن به دنبال آن است که به به ایران اجازه دهد میلیارد‌ها دلار را به نیروهای خود تزریق کند، حتی اگر لغو تحریم‌ها به این معنی باشد که تحریم‌های مرتبط با تروریسم و برنامه‌های موشکی لغو شوند.»

به گفته او دولت باییدن می‌خواهد به جمهوری اسلامی امکان دهد به طور غیرمستقیم از طریق سیستم مالی آمریکا به دلار دسترسی پیدا کند. در نتیجه شرکت‌هایی بین‌المللی می‌توانند با استفاده از دلار با ایران معامله کنند.

آسوشیتدپرس در پایان گزارش خود می‌نویسد، همچنان بسیاری از کشورها و شرکت‌های بین‌المللی به دلیل ساختار غیرشفاف تحریم‌ها و احتمال تحریم دوباره ایران از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند. در حال حاضر شماری از جمهوری‌خواهان با لغو تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند و مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز از طرحی حمایت کرده که بر اساس آن تحریم‌ها حتی در صورت لغو از سوی بایدن، دوباره برقرار خواهند شد.