اشرف غنی: تا برگزاری انتخابات، فرمانده کل قوا هستم

رئيس جمهور افغانستان می‌گوید که آماده مهار خشونت طالبان پس از خروج آمریکایی‌ها است

آقای غنی به ساعت خبر پی‌بی‌اس آمریکا گفت اساسی‌ترین مسئله برای او انتخابات است - Press Office of President of Afghanistan / AFP

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در گفت‌وگوی ویژه با ساعت خبر پی‌بی‌اس آمریکا گفت که آماده دفاع از کشورش در صورت تشدید حملات طالبان است.

او گفت: «در مورد جنگ باید بگویم که ما آماده هستیم. ما برای ماه‌ها آماده بوده‌ایم. خروج نظامیان آمریکایی یک تصمیم راهبردی است که خیلی چیز‌ها را روشن می‌کند. جنگ آسان‌تر خواهد شد چون تمام اتهام‌های طالبان مبنی بر توطئه بین‌المللی یا خواست بین‌المللی که برای همیشه در افغانستان بمانند، دیگر وجود نخواهد داشت. ما باید همکاری کنیم. عامل دیگر در منطقه است. اکنون منطقه از این خوشحال است که ایالات متحده هیچ قصدی برای حضور درازمدت ندارد. در نتیجه باید در همکاری با هم به یک استراتژی امنیتی جمعی برسیم.»

آمریکا اعلام کرده  که تمام نیروهای خود را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری (۲۰۲۱) از افغانستان خارج خواهد کرد. بخشی از سربازان آمریکایی و ناتو پس از اعلام جدول زمان خروج نظامیان بین‌المللی این کشور را ترک کرده‌اند.

اما طالبان هرچند حملات خود به نظامیان خارجی را متوقف کرده‌اند، با این حال شورش‌های خود در ۲۸ ولایت افغانستان علیه نیروهای افغان را شدت بخشیده‌اند و با این همه نتوانسته‌اند هیچ استانی را تصرف کنند.

آقای غنی می‌گوید: «طالبان توانایی حفظ مناطق را ندارد. طالبان حملات پراکنده‌ای انجام می‌دهد. آنها نیروی ویرانگر هستند و نمی‌توانند منطقه‌ای را نگه دارند. ارغنداب تنها جایی است که می‌خواستند نگه دارند. اما مردم به شدت از آنها متنفر شده‌اند.»  

راه‌حل بحران ناامنی در افغانستان از نظر آقای غنی گفت‌وگوهای صلح است اما این مذاکرات نباید نظام دموکراتیک را قربانی اهداف سیاسی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «کلید گفت‌وگوی سیاسی این است که طالبان انتخابات را به‌ عنوان سیستم سیاسی آينده افغانستان بپذیرند. این هدف اساسی است. سایر مسايل قابل بحث است. اما اگر این مساله اساسی پذیرفته نشود، سایر مسائل مانند پیشرفت‌های بیست سال اخیر به ویژه در حوزه زنان، جوانان، اقلیت‌ها و تمام اقشار جامعه زیر سوال می‌رود.»

پیشتر گزارش شده بود که طالبان حاضر نیستند با اشرف غنی کار کنند و خواهان ایجاد دولت گذار و انتقال قدرت هستند.

آقای غنی در پاسخ به اینکه آیا حاضر است قدرت را به حکومت موقت انتقال دهد،‌ جواب رد داد.

او گفت: «اگر جنگ وجود داشته باشد، من فرمانده کل قوا هستم. من مردمم را رها نخواهم کرد. من سربازان خود را رها نخواهم کرد. من مایلم برای کشورم بمیرم. من علاقه‌ای به قدرت ندارم اما به اصول برقراری نظم متعهد هستم. جامعه افغانستان به نظم نیاز دارد.»

اشرف غنی درباره طالبان گفت: «آیا آنها حاضر هستند که انتخابات را به عنوان اساس حرکت به آینده بپذیرند یا نه؟ من مانع نیستم. من طرح درست کرده‌ام. آن‌را اعلام کرده‌ام. اجماع شکل داده‌ام. آنها باید ابتدا بگویند که با استفاده از استراتژی اسب تروآ (فریب) می‌خواهند ظرفیت دولت را از بین ببرند و رئیس آن‌را حذف کنند و به امور خود ادامه دهند. این تکنیک اتلاف وقت است که روی من تمرکز کنند تا روی راه حل.»

رئیس جمهور افغانستان بار دیگر هشدار داده که خطر تروریسم از کشورش از بین نرفته است و نوع آن تغییر کرده است. او از تعهد دوام‌دار ایالات متحده آمریکا به کشورش در بخش مالی، امنیتی و اقتصادی و بشری یاد کرد و گفته آمریکا نیز در ۲۰ سال گذشته شریک دستاوردهای افغانستان بوده است.

آقای غنی در مورد خطر تروریسم هم تصریح کرد: «ما ۴۰ هزار نیروی خود را از دست داده‌ایم که نیروی داوطلب بوده‌اند. تنها همسایه‌های منطقه‌ای ما نیستند که از طالبان حمایت می‌کنند بلکه شبکه‌های بین‌المللی نیز هستند. شبکه‌های مجرمی هستند که از قاچاق مواد مخدر سود می‌برند که می‌خواهند این شرایط ادامه پیدا کند. این شبکه‌های تروریستی فراتر از منطقه است. داعش از ۱۶ کشور سربازگیری می‌کند و اکنون ما می‌کوشیم زنان و کودکان آنها را بازپروری کنیم.»

بیشتر از جهان