پیش‌بینی متخصصان بازار رمزارز؛ صعود تا دو ماه دیگر ادامه دارد

گسترش شهرت بیت‌کوین به عنوان «طلای دیجیتال» یکی از دلایل اصلی ورود سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی طی سال گذشته بوده است

بیش از ۹۵ درصد متخصصان معتقدند روند صعودی بهای بیت‌کوین، دست‌کم تا ماه ژوئیه ادامه خواهد داشت - Martin BUREAU / AFP

بهای بیت‌کوین روز دوشنبه، ۱۷ مه، ۷ درصد صعود داشته است اما از پایان هفته گذشته ۷ درصد کمتر شده است. این در حالی است که ارزش این رمزارز که در مقایسه با هفته گذشته با کاهشی ۲۰ درصدی روبه‌رو بوده است، نسبت به یک سال پیش حدود ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

اگر این بازه زمانی را کمی گسترش دهیم، بیت‌کوین نسبت به ۵ سال گذشته ۱۰ هزار درصد رشد داشته و نسبت به سال ۲۰۱۱ با ۵۰۰ هزار درصد سود مواجه بوده است.

علاوه بر نوسان همیشگی بیت‌کوین که امری اثبات شده است، این بالا و پایین شدن ارزش آن، باعث شده برخی از کارشناسان بازار رمزارز سرمایه‌گذاران را تشویق کنند که تصویر بزرگ‌تر را ببینند، چرا که ممکن است از سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین نگران باشند.

این رمزارز شاید یک سوم ارزش خود را نسبت به اوج خود در اواسط ماه آوریل از دست داده باشد اما سقوط بهای مشابهی هم بعد از صعود ارزش آن در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ دیده شده است.

تکرار این الگو بدان معنی است که بعضی کارشناسان حتی ادعا می‌کنند هنوز امکان دارد بیت‌کوین طی ماه‌های آینده رکورد جدید بالاترین قیمت را بزند.

الکساندر واسیلیو، از بنیان‌گذاران شبکه جهانی پرداخت به نام مرکوریو، گفت: «با این نرخ سقوط در صورت ادامه فروش، ارزش بیت‌کوین ممکن است تا ۴۰ هزار دلار هم برسد و با عبور از این سقوط بنیادین می‌تواند دوباره صعود کرده و بهای بی‌سابقه جدید ۷۰ هزار دلار را در میان‌مدت تا بلندمدت تجربه کند.»

هنوز بسیار زود است که بگوییم سقوط اخیر بیت‌کوین به معنای پایان روند صعودی سال ۲۰۲۰‌ـ۲۰۲۱ بوده یا اینکه فقط افتی در راه رسیدن به قیمت‌های بالاتر باشد، اما آخرین‌بار که ارزش بیت‌کوین به زیر ۴۵ هزار دلار سقوط کرد تنها در مدت‌زمان دو هفته به بیش از ۶۰ هزار دلار رسید.

بنا به نظرسنجی جدید از دانشگاهیان و اشخاص صاحب‌نظر عرصه رمزارزها می‌توان نتیجه گرفت که بیش از ۹۵ درصد آنها معتقدند روند صعودی بهای آن دست‌کم تا ماه ژوئیه ادامه خواهد داشت و دو سوم از آنان پیش‌بینی می‌کنند بیت‌کوین تا بعد از اکتبر ۲۰۲۱ به اوج خود نخواهد رسید.

دیگران اخطار داده‌اند که آخرین سقوط قیمت بیت‌کوین اثبات کرد سرمایه‌گذاری در رمزارزها بیش از حد خطرناک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کوین براون، متخصص سرمایه‌گذاری و پس‌انداز شرکت اسکاتیش فرندلی، ادعا می‌کند سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا هر رمزارز دیگری «کاملا بر اساس گمانه‌زنی» است و «بازی بی‌نتیجه‌ای» برای تمامی افرادی است که نمی‌دانند این بازار چگونه کار می‌کند.

او گفت: «میزان نوسان بها بدان معنی است که کسانی که تصمیم گرفته‌اند پس‌انداز خود را در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند باید آماده از دست دادن کل پول خود باشند. حتی هنگامی که در کنار شرط‌بندها هم باشید واقعا فرصت این را دارید که در صورت آشنایی با اسب‌سواری یا فوتبال نتیجه و احتمالات موجود را بفهمید.»

یکی از دلایل تازه‌ترین سقوط بها، اعلامیه تسلا بود که گفت به دلیل دغدغه‌های محیط‌ زیستی دیگر پرداخت با بیت‌کوین را نخواهد پذیرفت.

سرمایه‌گذاران رمزارز از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، به دلیل اظهارات تاثیرگذارش بر این بازار انتقاد کرده‌اند. البته ارزش بیت‌کوین هنوز بیشتر از زمانی است که این شرکت خودروساز برقی برای اولین‌بار در سال جاری میلادی اعلام کرد که پرداخت با رمزارز را معرفی خواهد کرد.

آقای ماسک همچنین مجبور شد روز دوشنبه (۱۷ مه) به شایعاتی پاسخ دهد که ادعا می‌کردند تسلا تمام رمزارزهای خود را فروخته است. او توییت کرد: «برای اینکه به گمانه‌زنی‌ها پایان دهم، تسلا هیچ بیت‌کوینی نفروخته است.»

این تصمیمی مهم است چرا که نشان می‌دهد تسلا هنوز بیت‌کوین را محل مشروعی برای حفظ ارزش پول می‌داند حتی اگر ویژگی‌های آن با سایر عناصری که برای وجهی رایج نیاز است مطابق نباشد.

گسترش شهرت بیت‌کوین به عنوان «طلای دیجیتال» یکی از دلایل اصلی ورود سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی طی سال گذشته بوده است و بسیاری از بزرگ‌ترین مالکان بیت‌کوین به نظر می‌رسد می‌خواهند برای مدتی طولانی آن را نگه دارند.

مدارک بلاک‌چین نشان می‌دهد برخی از بزرگ‌ترین مالکان این رمزارز هنگام سقوط قیمت هم به خرید بیشتر آن دست زده‌اند تا موقعیت خود را تقویت کنند. البته تسلا پیشتر گفته بود تمام بیت‌کوین‌هایی که خریداری کرده را به همان شکل رمزارز نگه خواهد داشت و آنها را به ارزهای رایج تبدیل نخواهد کرد.

آنتونی ترنچف، از شرکای مدیر شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال نکسو، گفت: «وقتی که سروصدا بخوابد و احساسات فرو نشیند، همه به یاد خواهیم آورد که تسلا هنوز بیت‌کوین‌های خود را نگه داشته است. حتی اگر این وضعیت اخیر را تجمیع یا تحکیم این رمزارز ببینیم، بیت‌کوین در حال سفت کردن جای پای خود است و آمادگی دارد که حرکت صعودی بعدی خود را به سمت رقم کلیدی ۷۵ هزار دلار شروع کند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد