عرضه داج‌کوین روی نرم‌افزار‌های پرطرفدار ارزش آن را افزایش می‌دهد

«استقبال فعلی به دلیل اختلاف قیمت بین داج‌کوین و بیت‌کوین است»

«داج‌کوین، علاوه بر نام تجاری‌اش، بر پایه‌های فنی محکمی بنا شده است» - REUTERS/Dado Ruvic

پس از انتشار این خبر که پلتفرم تجاری آنلاین «ای‌تورو» (eToro) رمزارز داج‌کوین را به مشتریان خود ارائه خواهد داد، ارزش این رمزارز بار دیگر به بالای ۴۰ سنت صعود کرد.

این خبر سقف بازار داج‌کوین را بار دیگر به بالای ۵۰ میلیارد دلار رساند و اکنون با تنها چند سنت اختلاف با بالاترین قیمت خود، یعنی ۴۳ سنت، معامله می‌شود.

ارائه این رمزارز الهام گرفته از «میم‌»ها به کاربران، سرمایه‌گذاری و تجارت با داج‌کوین را برای بیش از ۲۰ میلیون کاربر عضو ای‌تورو در سراسر جهان ممکن می‌کند.

این نرم‌افزار تجاری، به دلیل استفاده نکردن از داج‌کوین، ششمین ارز دیجیتال ارزشمند در جهان، آن هم با آن که قیمت داج‌کوین در سال ۲۰۲۱ افزایش قابل توجهی داشته است، مورد انتقاد مشتریان قرار گرفته بود.

«کوین‌بیس» هم از پلتفرم‌ها و صرافی‌های بزرگی دیگری است که در مورد افزودن داج‌کوین به معاملات خود مردد بوده است. شاید یکی از دلایل این تردید، نوسان‌های داج‌کوین و هشدار‌ کارشناسان در مورد احتمال ضررهای هنگفت به دنبال سود‌های بزرگ است. داج‌کوین تا کنون بیش از دیگر رمز‌ارزها با نواسانات شدید همراه بوده است.

پروفسور کارول الکساندر، استاد برجسته رمزنگاری در دانشکده کسب‌و‌کار دانشگاه ساسکس، به ایندیپندنت گفت: «استقبال فعلی به دلیل اختلاف قیمت بین داج‌کوین و بیت‌کوین است. از روز ۱ ژانویه تا اوج بازار در ۱۹ آوریل، ارزش داج‌کوین حدودا ۳۵ برابر بیت‌کوین و ۷۰ برابر دلار آمریکا بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این یک سرمایه‌گذاری کم‌هزینه با سود فوق‌العاده بالا است که در حال حاضر در هیچ جای دیگر گیر نمی‌آید. امروزه حتی اوراق قرضه با ریسک بالا هم عملا بازدهی ندارند.»

هنوز کسی از طرف ای‌تورو در مورد علت ورود داج‌کوین به سیستم این پلفرم اظهارنظری نکرده است. تنها در ای‌میلی که به کاربران ارسال شد، گفته شده است که این اقدام بخشی از تلاش آن شرکت در «گسترش خدمات ارز‌های دیجیتال» است که اکنون شامل ۱۹ رمزارز می‌شوند.

در آن ای‌میل آمده است که «داج‌کوین، علاوه بر نام تجاری‌اش، بر پایه‌های فنی محکمی بنا شده است و با تفاوت‌های جزئی اما اساسی، مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین، از مکانیزم تاییدشده استفاده می‌کند.»

«بر خلاف موجودی ثابت بیت‌کوین و در فواصل زمانی نسبتاً کُند، سرعت عرضه داج‌کوین رو به افزایش است و آن را با تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر تورم‌زا می‌کند؛ ویژگی‌ای که به عقیده بسیاری‌، آن را برای استفاده به عنوان ارز واقعی در جهان ایده‌آل می‌کند.»

ایلان ماسک از جمله طرفداران داج‌کوین است و ادعا می‌کند که این رمزارز می‌تواند یک ارز واقعی در جهان باشد. او پیش‌‌تر پیشنهاد کرده بود که «واحد پول مریخ» شود.

مدیرعامل شرکت‌های اسپیس‌اکس و تسلا در اوایل سال جاری پیشنهاد خرید «نهنگ‌های» دوج‌کوین را داد و ادعا کرد احتکارکنندگان ذخایر بزرگ این ارز دیجیتال، از تبدیل آن به ارز رایج جلوگیری می‌کنند.

او در ماه فوریه در توییتی نوشت: «من از دارندگان عمده داج‌کوین که اکثر سکه‌های خود را بفروشند، حمایت كامل خواهم کرد.»

«تنها مسئله مهم، ذخیره بیش از حد آن است. من در قبال خالی کردن حساب‌هایشان، وجه واقعی (دلار) به آن‌ها می‌دهم.»

توییت‌ها و نظرات ماسک اغلب تأثیر فوری بر قیمت داج‌کوین داشته‌اند. آخرین بار، زمانی بود که خود را «پدرِ داج» خواند.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد