فرمانده ارشد جهاد اسلامی در حملات ارتش اسرائیل به غزه کشته شد

مرگ حسام ابو هربید، احتمالا واکنش سخت سازمان جهاد اسلامی را به دنبال خواهد داشت

گفته می‌شود از آغاز درگیری‌ها تاکنون ۲۰۱ فلسطینی، از جمله ۵۸ کودک و ۳۴ زن کشته شده‌اند-ANAS BABA / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اسرائیل، در حملات هوایی این کشور به نوار غزه در روز دوشنبه، حسام ابو هربید، فرمانده نیروهای مسلح جهاد اسلامی در شمال غزه کشته شد.

به گفته اسرائيل، حملات نیروهای این کشور تونل‌های زیرزمینی مورد استفاده حماس را نیز هدف قرار داد. در طرف مقابل، گروه‌های اسلامگرا نیز حملات راکتی خود را به شهرهای اسرائیلی ادامه دادند.

اسرائیل می‌گوید کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه غیرعمدی بوده و هواپیماهای این کشور به شبکه تونلی مورد استفاده شبه‌نظامیان حمله کرده، که با ریزش تونل، شماری از خانه‌ها نیز فروریخته‌اند.

منازعه میان اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه وارد هفته دوم شده و علی‌رغم نگرانی جامعه بین‌الملل و افزایش درخواست کشورها برای آتش‌بس، نشانی از پایان درگیری دیده نمی‌شود.

مرگ حسام ابو هربید، احتمالا واکنش سخت سازمان جهاد اسلامی را به دنبال خواهد داشت. سازمان حماس در حساب توییتری خود از اصابت راکت‌هایش به دو ساختمان در شهر اسرائیلی اشدود خبر داده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که هربید «پشت چندین حمله موشکی ضدتانک علیه غیرنظامیان اسرائیلی» بوده است. یک ژنرال اسرائیلی نیز گفته است که کشورش می‌تواند جنگ را «تا ابد»‌ ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع پزشکی، دست‌کم سه فلسطینی در حمله اسرائیل به اتومبیلی در نوار غزه در روز دوشنبه جان باختند. آنان گفتند که یک نفر دیگر نیز در شهر جبلیه جان باخت.

ارتش اسرائیل گفت که شبه‌نظامیان فلسطینی در نوار غزه در طول شب گذشته حدود ۶۰ راکت را به شهرهای اسرائیلی شلیک کردند.  فلسطینی‌ها در شب‌های گذشته ۱۲۰ الی ۲۰۰ موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده بودند.

گفته می‌شود از آغاز درگیری‌ها تاکنون ۲۰۱ فلسطینی، از جمله ۵۸ کودک و ۳۴ زن کشته شده‌اند. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که حملات موشکی فلسطینی‌ها نیز ده نفر از جمله دو کودک را در اسرائیل به کشتن داده است.

به دنبال شلیک راکت‌ها از نوار غزه به شهرهای اسرائیلی‌ بئرشبع و اشکلون، جت‌های این کشور تونل‌های مورد استفاده حماس را بمباران کردند. ارتش اسرائیل می‌گوید که این شبکه تونل‌ها ۱۵ کیلومتر طول داشتند.

ارتش اسرائیل می‌گوید دست‌کم ۱۳۰ شبه‌نظامی فلسطینی از شروع درگیری‌ها به این سو کشته شده‌اند. هربید از ۱۵ سال پیش، به عنوان یک فرمانده جهاد اسلامی فعالیت می‌کرد و از فرماندهان اصلی روز اول حملات علیه اسرائیل ‌بوده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفته است که این نهاد بین‌المللی «فعالانه با تمامی طرف‌ها در ارتباط است تا آتش‌بس فوری حاصل شود.»

ایالات متحده آمریکا نیز روز یکشنبه گفت در صورتی که طرف‌های درگیر به دنبال آتش‌بس باشند، آماده حمایت است.

ملک عبدالله، پادشاه اردن گفت که این کشور برای توقف خونریزی سخت درگیر تلاش‌های دیپلماتیک است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که حماس که اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌داند، همراه با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی در مجموع حدود سه هزار و ۱۵۰ راکت در هفته گذشته به اسرائیل شلیک کرده‌اند و سامانه دفاعی موسوم به گنبد آهنین اسرائیل اغلب آن‌‌ها را خنثی کرده است.

حماس می‌گوید که حملاتش به تلافی «سرکوب غیرنظامیان» صورت گرفته است.