خواست فلسطین آزاد نباید بهانه‌ای برای یهودستیزی باشد

از تقاضای بسیار مشروع و بسیار واقعی «آزادی فلسطینیان» به عنوان بهانه‌ای برای احساسات ضد یهود استفاده نکنیم

«دفاع از فلسطینیان به معنای مبارزه علیه نژادپرستی در تمام اشکال آن است» - KENA BETANCUR / AFP

نژادپرستی همواره تکان‌دهنده است، به ویژه در سال ۲۰۲۱ در خیابان‌های لندن. نمایش ویدئوهای اتومبیل‌های پوشیده با پرچم‌های فلسطینی در حال حرکت در خیابان‌های محله «فینچلی» لندن و بلندگوهایی که علنا به یهودیان اهانت می‌کردند (از آن هنگام چهار نفر بازداشت شده‌اند)، حالم را دگرگون کرد. 

این رویداد همچنین مرا ترغیب کرد به دو دوست عزیزم در لندن پیام تلفنی بفرستم. یکی از آنها یک یهودی مومن، مادر چهار کودک با رشته‌های ارتباطی با بیت‌المقدس (حتی با او در آنجا دیدار کردم)؛ و دیگری یک نویسنده فلسطینی است که خانواده‌اش در نبلوس، مقر حماس، اقامت دارند. دوست نویسنده‌ام به من گفت: «به دوستم، یک بازیگر فلسطینی، یک نارنجک اصابت کرده و تحت عمل جراحی قرار گرفته است. امروز یک دختر چهارساله کشته شد. دیگر بس است.»

او افزود: «تمامی ساکنان بالای هفت سال این منطقه شاهد خشونت، انفجار بمب و مرگ بوده‌اند. من در ۱۰ سالگی متوجه آن شدم و نمی‌توانستم با هیچ‌یک از آنها ارتباط برقرار کنم. عموزاده‌هایم هم‌سن‌وسال من، اما بسیار بالغ‌تر و بزرگ‌تر بودند.»  

آن دوست دیگرم که سی سال است او را می‌شناسم، نگران امنیت کودکانش است که به آموزشگاه یهودیان در شمال لندن می‌روند. نگرانی‌‌اش دلیل دارد، پیام‌هایی که با بلندگو از سقف اتومبیل‌های در حال حرکت در محله «سِینت جانز وود»، محل چهار کنیسه یهودیان پخش می‌شد مشخص، خشن و به روشنی ضد یهود بود: «لعنت به مادرهایشان. به دخترهایشان تجاوز کنید. باید به آنها بفهمانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باید بگویم اینها به مورد اخیر (برخوردها در نوار غزه) ارتباطی نداشت. اگر می‌خواهید از فلسطینیان حمایت کرده با آنها اعلام همبستگی کنید، اگر می‌خواهید به حملات اخیر از جمله حمله هوایی به غزه که ۴۲ قربانی بر جای گذاشت اعتراض کنید، به یک تظاهرات مسالمت‌آمیز بپیوندید.

موضع خود را در مقابل شدت نیرویی که دولت اسرائیل (علیه ساکنان غزه) استفاده کرده، اعلام کنید. هزاران نفر در طول آخر هفته و در پایان هفته‌ای که دست‌کم ۱۲۶ نفر از ساکنان غزه و ۷ اسرائیلی در آن کشته شدند، در هاید پارک به سوی سفارتخانه اسرائیل در محله کنزینگتون لندن راهپیمایی کردند. از این رویداد به عنوان بهانه‌ای برای نژادپرستی یا نفرت‌پراکنی علیه یهودیان بریتانیا استفاده نکنید. هیچ اخلاقیاتی در ترغیب خشونتی که خودتان مدعی تقبیح آن هستید، وجود ندارد. 

هدف فحاشی‌هایی از این قبیل روشن است: نفرت‌پراکنی علیه یهودیان بریتانیا به منظور در انزوا قرار دادن آنها. این حرکت از جان انسان‌های بی‌گناه دفاع نمی‌کند، بلکه تنها زندگی بی‌گناهان ساکن بریتانیا را درهم می‌ریزد. چیزی بیشتر از «چشم در مقابل چشم» و در تضاد با تمنای صلح است.

از تقاضای بسیار مشروع و بسیار واقعی «آزادی فلسطینیان» به عنوان بهانه‌ای برای احساسات ضد یهود استفاده نکنید.

لین محمد، فعال حقوق بشر و بریتانیایی فلسطینی‌تبار در توییتی نوشته است: «دفاع از فلسطینیان به معنای مبارزه علیه نژادپرستی در تمام اشکال آن است. این را از یک فلسطینی می‌شنوید – اگر ضد یهود، خشن و فحاش هستید، مبارزه فلسطینیان شما را نمی‌خواهد. جایی برای یهودستیزی در جنبش همبستگی با فلسطین وجود ندارد.»

جایی برای یهودستیزی در خیابان‌های لندن هم وجود ندارد.

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه