خوش‌بینی به افزایش سرمایه‌گذاری در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس

راه یافتن شمار دیگری از شرکت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی به شاخص ام‌اس‌سی‌آی

مرکز مالی ملک عبدالله در ریاض، پایتخت عربستان سعودی. عكس از:  AFP

انتظار می‌رود بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال عملکرد فوق العاده از آغاز سال جاری و افزایش اعتماد شاخص‌های جهانی به آن‌ها، پس از تعطیلات عید فطر شاهد تحرکات و فعالیت‌های اقتصادی چشمگیری باشند. این در حالی است که مورگان استنلی (MSCI) شماری از شرکت‌های جدید عربستان سعودی و امارات متحده را در شاخص ام‌اس‌سی‌آی درج کرده است، بنابراین، انتظار می‌رود حجم جریان‌های مالی به این بازارها از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی، منطقه‌ای و محلی افزایش یابد.

در همین حال، وائل مهدی، تحلیل‌گر مالی، گفت که "افزایش شمار شرکت‌های خلیجی در شاخص ام‌اس‌سی‌آی، نشان دهنده اعتماد بین‌المللی به عملکرد مثبت شرکت‌ها و اقتصادها در کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت و کارکرد موفقیت آمیز بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس در چند ماه گذشته است، طوری‌که در نتیجه افزایش حجم معاملات، ارزش کل بازارهای سهام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا پایان ماه آوریل گذشته به ۳.۲۷ تریلیون دلار رسید. به عنوان مثال و به دلیل حجم معاملات بیش از یک و نیم میلیارد دلار در روز در طول شش ماه گذشته، شاخص کل بازار بورس عربستان سعودی از سقف ۱۰ هزار واحد و بازار بورس ابوظبی از سقف شش هزار واحد عبور کرده است.

افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی

وائل مهدی افزود که راه‌یافتن بیش از یک شرکت در شاخص ام‌اس‌سی‌آی، باعث افزایش جریان مالی به بازارها می‌شود، به ویژه در شرایطی که سرمایه‌های خارجی اعم از مؤسسات مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا افراد به دنبال سرمایه‌گذاری باشند و تردیدی نیست که این امر باعث افزایش عملکرد بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس شده و زمینه را برای تحرکات اقتصادی و کسب منافع بیشتر در آینده نزدیک فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد که پایان یافتن توزیع سود سهمی در ماه آوریل، منجر به تزریق نقدینگی بیشتر از سوی افراد در بازارها خواهد شد و در نتیجه، ماه ژوئن آینده بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، به ویژه عربستان سعودی و ابوظبی شاهد تحرکات اقتصادی مثبتی خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد که نکته مثبتی که باید در مورد آن صحبت شود این است که "نتایج خوب مالی، چه در سه ماه اخیر و چه در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، در بازارهای عربستان سعودی و امارات متحده عربی ناشی از تلاش‌های جدی برای مدیریت اقتصاد از اواسط سال ۲۰۲۰ است، طوری‌که تمام شرکت‌های پیشتاز توانستند نتایج خوبی کسب کنند.

کنترل بیماری همه‌گیر کرونا

از سوی دیگر، علی حمودی، کارشناس امور اقتصادی، گفت که ورود شرکت‌های جدید به شاخص ام‌اس‌سی‌آی، نشانه‌ای افزایش اعتماد جهانی به سیاست‌های مالی اتخاذ شده توسط کشورهای حوزه خلیج فارس برای مهار بحران همه‌گیری کرونا و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و بخش‌های فناوری است. وی افزود که مورگان استنلی یکی از بزرگترین شاخص‌های جهانی برای بازارهای نوظهور است و درج شرکت‌ها در شاخص آن می‌تواند در افزایش سهام سرمایه‌گذاری و نقدینگی، نقش مثبتی ایفا کند. علی حمودی خاطرنشان کرد که یکی دیگر از مزایای این امر، حفظ نقدینگی در بازارها بدون در نظرداشت روند صعودی و نزولی شاخص‌ها است که به نوبه‌ خود از سرمایه‌گذری‌های میان‌مدت و درازمدت پشتیبانی می‌کند.

این کارشناس امور مالی، عملکرد بازارهای بورس کشورهای حوزه خلیج فارس را در سطح منطقه قابل ستایش خواند، به ویژه این‌که بازارهای بورس سهام عربستان سعودی و ابوظبی موفق شدند از ابتدای سال ۲۰۲۱، بهترین عملکرد را در سراسر منطقه داشته باشند و دستاورد آن‌ها نزدیک به ۲۰ درصد باشد. همچنان، بازار بورس کویت نیز با ثبت ۱۰.۲ درصد سود، توانست عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. علاوه برآن، شاخص مورگان استنلی خلیج در ماه آوریل گذشته ۴.۵ درصد افزایش یافت و در بالاترین سطح ۶.۵ بسته شد و درصد سود ثبت شده از ابتدای سال ۲۰۲۱ را به ۱۷.۸ درصد رساند.

افزایش قیمت سهام

علی حمودی خاطرنشان کرد که بر پایه تجارب اخیر در بازارهای بورس کشورهای حوزه خلیج فارس، ارتقای رتبه شرکت‌ها منجر به افزایش قیمت سهام بیش از آن‌چه در شاخص گنجانیده شده است، می‌شود، با این‌حال، سرمایه‌گذاران بایستی بدانند که عوامل دیگری همچون سود شرکت‌ها، رشد اقتصادی و اطمینان مصرف‌کنند نیز نقش اساسی در تعیین ارزش بازار محلی دارند.

بررسی نیمه سالانه شاخص ام‌اس‌سی‌آی، منجر به قرار گرفتن شماری از شرکت‌ها از کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت در شاخص‌های شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک شد و البته بررسی‌هایی یادشده از زمان بسته شدن معاملات در ۲۷ ماه مه جاری قابل اجرا خواهند بود. در نتیجه، شرکت «ادنوک» در فهرست ام‌اس‌سی‌آی شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های «اعمار» و «اغذیه» در فهرست شرکت‌های کوچک قرار گرفتند.

در عربستان سعودی، شرکت‌های «پتروشیمی ملی» (پتروشیم) و «خدمات پزشکی مواسات»، در شاخص معیارهای جهانی شرکت‌های بزرگ قرار گرفتند، در حالی‌که شرکت‌های "سیستم‌های اطلاعاتی المعمر" ،"کشاورزی الجوف"، "پالایشگاه‌های عربستان سعودی" و "سیمان ریاض" درج فهرست شرکت‌های کوچک شدند.

© IndependentArabia

بیشتر از اقتصاد