زنگ خطر برای نوزادان آمریکایی: مواد شیمیایی سمی در شیر مادر

این مواد وارد شیر مادر شده و کودک را در مرحله بسیار آسیب‌پذیر رشدش به خطر می‌اندازد

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت محدود بودن وسعت این آزمایش‌ها به تنها ۵۰ نمونه است - ANDREJ ISAKOVIC / AFP

یک پژوهش جدید سطح مواد شیمیایی مسموم‌کننده «پی‌اف‌تِی‌اس» (مواد شیمیایی پایدار) در نمونه شیر پنجاه مادر آمریکایی را «نگران‌کننده» توصیف کرده است.

نتایج این پژوهش که ابتدا در نشریه گاردین منتشرشد، نشان می‌دهد که میزان مواد شیمیایی مسموم‌کننده در شیر این مادران حدود دو هزار برابر سطحی بوده است که کارشناسان بهداشتی ایمن خوانده‌اند. 

اریکا شرِدِر، یکی از مولفان این گزارش، به گاردین گفت: «این پژوهش نشان می‌دهد که احتمالا شیر مادران در سراسر آمریکا مسموم بوده و این مواد شیمیایی آنچه را قرار است بهترین ماده غذایی در طبیعت باشد، آلوده کرده است.» 

عناصر پُلیفلوروُآلکیل و پِر که به «پی‌اف‌اِی‌اس» یا «مواد شیمیایی پایدار» موسوم‌اند پس از رها شدن در اتمسفر به آسانی تجزیه نمی‌شوند.

این رشته مواد شیمیایی به دلیل ماهیت مقاومشان در محصولات متعدد مصرفی مثل مواد تمیزکننده، وسائل و ظروف آشپزخانه، بسته‌بندی مواد غذایی و ابزار فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود. 

اداره نظارت بر مواد غذایی و داروی آمریکا می‌گوید: «انبوه برخی مواد "پی‌اف‌ای‌اس" در بدن انسان و حیوان در آزمایش‌های خون (آن‌ها) نیز نشان داده شده است.»

این نهاد می‌افزاید: «هرچند داده‌های مرتبط با پیامدهای بالقوه انباشته شدن برخی "پی‌اف‌ای‌اس"ها همچنان در دست تحقیق است اما شواهد موجود حاکی از آن است که (این مواد) می‌تواند عامل معضلاتی جدی برای سلامتی باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش که مورد تایید دیگر کارشناسان قرار گرفته روز پنجشنبه (۱۳ مه) در نشریه «اِنوایروُنمنتال سایِنس اَند تِکنالاجی» (علوم محیط زیستی و فناوری) منتشر شد، حاکی از آن است که میزان مواد شیمیایی پایدار خطرناک در نمونه‌های (شیر) مادران بین ۵۰ بخش در هر تریلیون (پی‌پی‌تی) تا بیش از ۱۸۵۰ پی‌پی‌تی بوده است.

هرچند استاندارد خاصی برای میزان مواد شیمیایی در شیر مادر در نظر گرفته نشده است اما نهاد مدافع سلامت عمومی موسوم به «اِنوایرونمنتال وُرکینگ گروپ» (گروه کار محیط زیست) راهنمایی منتشر کرده که حداکثر میزان مواد شیمیایی در آب آشامیدنی را یک پی‌پی‌تی تعیین کرده است.

سازمان دیگری به نام آژانس فدرال ثبت امراض و مواد مسموم‌کننده وابسته به وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی آمریکا، میزان مواد شیمیایی پایدار در آب آشامیدنی کودکان را ۱۴ پی‌پی‌تی تعیین کرده است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت محدود بودن وسعت این آزمایش‌ها به تنها ۵۰ نمونه است.

شیلا ساتیانارایانا، مولف دیگر این پژوهش و متخصص بیماری‌های کودکان در دانشگاه واشینگتن می‌گوید تنیجه این تحقیق‌ها معرف این واقعیت است که «این مواد شیمیایی چنان تمام جنبه‌های (زندگی و تغذیه) را گرفته‌اند که مشکل می‌توان گفت چه اقشاری در معرض بیشترین میزان آن قرار دارند.»

هزاران نوع ماده شیمیایی «پی‌اف‌ای‌اس» در تولید کالاهای کارخانه‌ای به کار می‌رود. نشریه گاردین خاطرنشان می‌کند که این پژوهش با ادعای صنایع شیمیایی دائر بر اینکه نسل‌های جدید «پی‌اف‌ای‌اس» در بدن انسان انباشته نمی‌شود، مغایرت دارد.

خانم شردر می‌گوید: «این پژوهش حاوی شواهد بیشتری است که نشان می‌دهد شرکت‌ها در حال حاضر موادی را در کالاهای تولیدی‌شان استفاده می‌کنند که مشابه مواد مسموم‌کننده از خط خارج شده عمل می‌کند. این مواد وارد شیر مادر شده و کودک را در مرحله بسیار آسیب‌پذیر رشدش در معرض (خطر) قرار می‌دهد.»

© The Independent