اسرائیل و ایران در تنگه هرمز روبه‌رو می‌شوند

نشست امنیت دریایی خلیج فارس ۲۱ و ۲۲ اکتبر در بحرین برگزار می‌شود

AP- Indy Arbia

قرار است نشست گروه کاری «امنیت هوانوردی و دریایی» در منامه، پایتخت بحرین، در تاریخ ۲۱و ۲۲ اکتبر برگزار شود. مقامات بحرینی برای میزبانی این نشست آماده می‌شوند و سعی دارند تمامی مقدمات لازم برای برگزاری این همایش فراهم شود. منابع آگاه به ایندیپندنت عربی خبر دادند که تا کنون از ۷۹ کشور شامل کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر، اردن و اسرائیل، دعوت شده است تا در این نشست پراهمیت اشتراک کنند. روند ثبت‌نام کشور‌هایی که مایل به حضور در این کنفرانس هستند، از چند روز پیش آغاز شده است و تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت.

حفظ ثبات و امنیت و اهمیت پاسداری از صلح، آرامش و آزادی در خاورمیانه، محور گفت‌وگو‌های این نشست خواهد بود. جلوگیری از افزایش تهدیدهای ایران و تلاش آن کشور برای برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه و در خطر انداختن امنیت مسیر کشتی‌رانی در خلیج فارس، عمده‌ترین موضوعات مورد بحث این همایش را تشکیل می‌دهد.

حضور اسرائیل در ائتلاف نظامی

به دنبال افزایش تنش میان ایران و ایالات متحده و در حالی که واشنگتن در صدد تشکیل نیروی دفاعی ویژه برای تأمین امنیت در خلیج فارس است، اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، اعلام کرد که نیروهای دریایی آن کشور به ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در خلیج فارس خواهند پیوست.

از سوی دیگر، وزیر امور خارجه بحرین با اشاره به اهمیت پاسداری از امنیت آب‌های خلیج فارس گفت: «بحرین افتخار می‌کند که در تلاش ایالات متحده و لهستان برای تشکیل کارگروه تأمین امنیت دریانوردی و هوانوردی در خلیج فارس نقش دارد».

نقش منطقه‌ای بحرین

کشور بحرین همواره در تلاش برای ایفای نقش مؤثر در تحولات منطقه است. در پیوند با همین موضوع، دکتر نایف الوقاع، پژوهشگر امور سیاسی، گفت، «اگرچه بحرین در برابر دسیسه‌های خارجی از سایر کشور‌ها آسیب‌پذیرتر است، اما دولت بحرین سعی دارد به منظور جلوگیری از تهدیدهایی که خاورمیانه را با چالش مواجه می‌کند، نقش منطقه‌ای خود را با کمال تدبیر و خردمندی ایفا کند».

نایف الوقاع افزود: «نشست امنیتی منامه می‌تواند سرآغازی برای تشکیل یک ائتلاف نظامی عربی در آینده باشد، اما چنین ائتلافی نمی‌تواند در حال حاضر و در جریان این کنفرانس تشکیل شود، زیرا هر اتحاد و ائتلافی نیازمند یک اجماع سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای است و در حال حاضر، این ویژگی‌ها در میان کشورهای منطقه به صورت کامل وجود ندارد. البته این نشست قادر خواهد بود  مقدمات اولیه یک ائتلاف نظامی را در برابر فعالیت‌های تهدیدآمیزی که در طول بیش از ۴۰ سال منطقه را به چالش کشیده است، پی‌ریزی کند.

نشست بحرین در واقع، ادامه کنفرانس ورشو در مورد صلح و امنیت در خاورمیانه است و ایالات متحده می‌خواهد با ایجاد هماهنگی میان کشور‌های هم‌پیمان آمریکا، فشار‌ها را بر دولت ایران افزایش دهد.

البته منامه، پایتخت بحرین، در ماه ژوئن گذشته میزبان کارگاه صلح خاورمیانه بود و نمایندگان کشور‌های زیادی در نشست یاد شده که با هدف رونق‌‌بخشی اقتصادی تشکیل شده بود، حضور یافتند.

فعالیت‌های تهدید آمیز ایران در منطقه به ویژه در آب‌های خلیج فارس که در جریان چند هفته گذشته مسیر کشتی‌رانی را در این آبراه استراتژیک به مخاطره انداخته است، عامل اصلی نگرانی‌ها در منطقه است. در پی افزایش میزان تهدید‌های ایران در خلیج فارس، ایالات متحده اقدام به تشکیل ائتلاف نظامی برای حفظ ثبات و تأمین امنیت در منطقه کرده است. پس از افزایش تنش میان ایران و بریتانیا، لندن نیز تصمیم گرفت برای مقابله با تهدید‌های ایران، در ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده شرکت کند.

www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه