بازداشت چهار نفر در لندن به دلیل «تهدیدهای یهودی‌ستیزانه»

نخست‌وزیر بریتانیا رخداد روز یکشنبه در محله یهودی‌نشین لندن را محکوم کرد و «نژادپرستی بی‌شرمانه» خواند

رژه خودروهای آراسته به پرچم فلسطین در محله یهودی‌نشین لندن - تصویر برگرفته از ویدیوی منتشرشده در حساب کاربری @gunnerpunner در توییتر

پلیس کلانشهر لندن گفت چهار مرد را روز یکشنبه ۱۶ ماه مه بازداشت کرده است. این مردان به دلیل انتشار ویدیوئی بازداشت شده‌اند که در آن از درون خودرویی در لندن سخنانی نژادپرستانه را فریاد زده‌اند. 

بوریس جانسون و سر کر استارمر این رخداد را که در آن افرادی از داخل خودروهای درحال عبور از محله‌ای یهودی‌نشین در لندن تهدیدهایی بر زبان می‌آوردند، محکوم کردند.  

تصاویر ویدیویی گروهی از خودروها را آراسته به پرچم فلسطین نشان می‌دهد که روز یکشنبه از خیابان فینچلی عبور کرده و هم‌زمان چندین نفر از سقف بازشو ماشین بیرون آمده و پرچم‌هایی را به اهتزاز درآورده‌اند و مردی فریاد زده است: «مادران‌شان را ...، به دخترانشان تجاوز کنید، ما باید پیغام خود را روشن بفرستیم.»

پلیس شهر لندن گفت: «افسرانی که درباره ویدیوی مورد نظر که شامل فریادهایی متعرضانه و یهودی‌ستیزانه از خودرویی در شمال لندن بود تحقیق می‌کردند، چهار نفر را بازداشت کرده‌اند. پلیس عصر روز یکشنبه، ۱۶ مه، گزارش‌هایی مبنی بر فریاد اظهارات یهودی‌ستیزانه از رژه خودروهایی که از محله سنت جانز وود عبور می‌کردند، دریافت کرد.»

او ادامه داد: «تحقیق‌ها شروع شده و افسران خودرویی را تا خیابان ای۴۰ در محله هیلینگدون ردیابی کرده‌اند. بالگردهای پلیس اعزام شدند و افسران خودروی مورد نظر را حوالی ساعت ۱۸:۳۰ متوقف کردند. چهار مرد به اتهام تخلفات نژادپرستانه متعرضانه در مکانی عمومی بازداشت شدند و اکنون در کلانتری غرب لندن در بازداشت به سر می‌برند.»

خودروهای مذکور در منطقه سنت جانز وود پرسه زدند که منطقه‌ای با چهار کنیسه بزرگ است، از جمله قدیمی‌ترین کنیسه معتقدان به آیین لیبرال جوداییزم که نشریه جوییش کرونیکل آن را حائز «نقشی ویژه در زندگی بریتانیایی‌ها و یهودیان» معرفی می‌کند.

نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به این حادثه گفت: «یهودی‌ستیزی هیچ جایگاهی در جامعه ما ندارد. در موسم جشن شاووعوت من دوشادوش یهودیان بریتانیا می‌ایستم که به‌هیچ‌وجه نباید چنین نژادپرستی بی‌شرمانه‌ای را که امروز شاهدش بودیم، متحمل شوند.»

سر کر استارمر، رهبر حزب کارگر، گفت «باید عواقبی» برای افرادی که در این حادثه «عمیقا مشمئزکننده» نقش داشتند وجود داشته باشد و افزود: «یهودی‌ستیزی، زن‌ستیزی و نفرت هیچ جایگاهی در خیابان‌ها و جامعه ما ندارد.»

با تشدید درگیری خشونت‌آمیز اسرائیل و فلسطین در پایان هفته گذشته و گزارش پزشکان از مرگ دست‌کم ۴۲ فلسطینی در اثر حملات هوایی اسرائیل در غزه در روز یکشنبه، معترضان حامی فلسطین به خیابان‌ها ریختند تا به خشونت‌ها اعتراض کرده و در چندین شهر، از جمله در لندن، گلاسکو و منچستر با فلسطینیان اظهار همبستگی کنند.

دست‌اندرکاران راهپیمایی روز شنبه در پایتخت گفته‌اند حدود ۱۰۰ هزار نفر در این راهپیمایی شرکت کردند و جمعیت زیادی با گرد هم آمدن خارج از سفارت اسرائیل از دولت بریتانیا خواستند «اقدام‌هایی فوری» اتخاذ کند تا از وضعیت تنش‌زدایی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر با سخنرانی برای جمعیت گفت که اعتراض‌ها باعث «کمک، تسکین خاطر و حمایت» از کسانی می‌شود که اکنون از این درگیری آسیب می‌بینند. حسام زملط، سفیر فلسطین در بریتانیا، هم گفت: «این بار متفاوت است. این بار دیگر نادیده گرفته نخواهیم شد. دیگر متحدیم و به اندازه کافی شاهد سرکوب بوده‌ایم. امروز می‌گوییم دیگر بس است و دیگر نمی‌توانید شریک جرم باشید.»

پلیس شهر لندن گفت روز شنبه ۹ افسر پلیس هنگام متفرق کردن جمعیت به دلیل پرتاب اجسام از سمت تظاهرکنندگان مجروح شدند. پلیس این حادثه را «مناطق کوچکی از تخلف و بی‌انضباطی» توصیف کرد.

رابرت جنریک، سخنگوی جوامع یهودی «برخی از ادبیات به کار گرفته شده در راهپیمایی‌هایی آخر هفته و در پست‌های رسانه‌های اجتماعی» را به عنوان اقدام‌هایی «تهدیدآمیز، مجرمانه و نژادپرستانه» محکوم کرد.

آقای جنریک با اشاره به ویدئوی آن خودروها که بعدتر در محلات برنت کراس و گلدرز گرین نیز دیده شدند، گفت: «این اقدام در خیابان‌های لندن به شدت آزاردهنده است. به‌هیچ‌وجه نباید با اقدام‌های مجرمانه نفرت‌انگیز و شنیعی از این دست مدارا شود. فارغ از اینکه نظر شما درباره درگیری در اسرائیل و غزه چیست، هیچ توجیهی برای ترویج نفرت علیه یهودیان یا مسلمانان وجود ندارد. حوادث یهودی‌ستیزانه‌ای که ما در روزهای اخیر شاهد آن بودیم واقعا شرم‌آور است. ما نباید با چنین نفرت شنیع و شرم‌آوری در کشور خود مدارا کنیم. این اقدام‌ها باید متوقف شود.»

مایکل گوو، وزیر کابینه، نیز به تصاویر مردی اشاره کرد که در تظاهرات لندن عبارتی مربوط به قتل‌عام یهودیان در قرن هفتم را فریاد می‌زد، عبارتی که اکنون به‌عنوان رجزخوانی آنان تعبیر می‌شود: «ای یهودیان خیبر را به یاد آورید، ارتش محمد در حال بازگشت است.»

کارن پولاک، مدیرعامل بنیاد آموزشی هولوکاست، با به اشتراک گذاری این تصاویرکه آقای گوو که آن را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرده بود، گفت: «نمی‌توانم از تفکر در این باره دست بردارم. این اتفاق در خیابان‌های ما رخ داده است. این اقدام باید در بالاترین سطوح محکوم شود. این درخواستی برای برقراری صلح نیست، بلکه ترویج خشونت علیه یهودیان است.»

گزارش‌های تکمیلی از پرس‌اسوسیشن

© The Independent