حمله اسرائیل به اردوگاه پناهندگان در غزه حداقل ۱۰ کشته بر جای گذاشت  

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو و محمود عباس

تعداد کل کشته‌شدگان در این درگیری تاکنون به ۱۳۹ نفر در غزه و ده نفر غیرنظامی در اسرائیل رسیده است- MAHMUD HAMS / AFP

حمله اسرائيل به یک خانه در یکی از اردوگاه‌های پناهندگی واقع در نوار غزه، حداقل ۱۰ عضو یک خانواده فلسطینی را کشت که چندین نفرشان کودک بودند. روزنامه «نیویورک تایمز» ضمن تایید این خبر به نقل از شاهدان محلی گفت یک نوزاد پنج ماهه از زیر آوار زنده بیرون آمده است. روزنامه «هاآرتز» اسرائیل هم این خبر را «به نقل از گزارش‌ها از غزه» منتشر کرد.

اعضای خانواده ابوحطاب در رسانه‌های اجتماعی از کشته‌شدگان گفته‌اند: صهیب ۱۴ ساله، عبدالرحمان ۸ ساله، اسامه ۶ ساله و یحیی ۱۱ ساله، همه کشته شدند و اکنون تنها یکی از پنج فرزند این خانواده زنده است. یاسمین حسن ۳۱ ساله، یکی از قوم‌ و خویش‌های همین خانواده است که به همراه سه کودکش کشته شد: یوسف ۱۱ ساله، بلال ۱۰ساله و علای پنج ساله.

روزنامه «هاآرتز» به نقل از شاهدان محلی گفت، ساختمان چهارطبقه‌ای که این خانواده در آن بودند چندین بار بمباران شد تا بالاخره نابود شود. به گفته مفامات فلسطینی و همسایگان، هیچ هشداری پیش از حمله به این خانه داده نشده بود. ارتش اسرائیل گفت هدفش از حمله به اردوگاه پناهندگی الشاطی، کشتن «چند نفر از مقامات ارشد سازمان تروریستی حماس» بوده است. به نظر می‌رسد که علت جمع شدن تمام اعضای خانواده در کنار هم، جشن گرفتن عید فطر بوده است.

اردوگاه الشاطی در شمال شهر غزه و در کنار دریای مدیترانه است و به ازدحام جمعیت معروف است. این اردوگاه، سومین بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگی از میان هشت مورد واقع‌شده در نوار غزه است که بیش از ۸۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و نزدیک مرز شمال شرقی غزه و اسرائيل است. ایجاد این اردوگاه به سال ۱۹۴۸ برمی‌گردد که ۲۳ هزار پناهنده از شهرهایی چون یافا، بئرالسبع و اللد که امروز در اسرائیل هستند، از خانه‌های خود آواره شدند و به این منطقه که تا سال ۱۹۶۷ تحت تسلط مصر بود، گریختند. جمعیت آن حالا اما بالغ بر ۸۵ هزار نفر شده است تا از متراکم‌ترین نقاط کره زمین باشد.

تعداد کل کشته‌شدگان در این درگیری تا زمان نوشته شدن این مطلب (حدود نه شب شنبه به وقت اسرائيل و فلسطین) به ۱۳۹ نفر در غزه و ده نفر غیرنظامی در اسرائیل رسیده است. این بزرگترین درگیری طرفین در سال‌های اخیر است.

با آغاز آخرهفته، شاهد تظاهرات‌های بزرگی در سراسر کشورهای غربی نیز بودیم. هزاران نفر در لندن، ‌پایتخت بریتانیا، به میدان آمدند و خواهان «عمل بلافاصله» در پشتیبانی از مردم فلسطین شدند. تظاهرات‌کنندگان روز شنبه جلو سفارت اسرائیل تظاهرات کردند و شعار «فلسطین را آزاد کنید» سر دادند. سازمان‌دهندگان می‌گویند مجموعا صد هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دایان آبوت، نماینده مشهور مجلس از حزب کارگر و وزیر کشور سایه سابق، با شرکت در تظاهرات گفت، این بخشی از «جنبشی جهانی برای عدالت» است. او افزود:‌ «زمین مردم فلسطین را گرفته‌اند و حالا دارند در خانه‌ها‌شان آن‌ها را می‌کشند. تمام این‌ کارها غیرقانونی است.»

جرمی کوربن، رهبر سابق حزب کارگر، نیز با شرکت در تظاهرات گفت: «فکر کنید چه احساسی دارد که مادر یا پدری باشید که می‌بینید ساختمانی جلو چشم شما بمباران می‌شود و می‌دانید خانواده‌تان در آن‌جا است و کاری نمی‌توانید بکنید.»

کوربن تاکید کرد: «همین حالا به اشغال خاتمه دهید. به تمامی شهرک‌های غیرقانونی خاتمه دهید و نیروها را بیرون بکشید. همین حالا به حصر غزه خاتمه دهید.»

حسام زملط، سفیر فلسطین در لندن، نیز در تظاهرات شرکت و سخنرانی کرد.

در بروکسل، پایتخت بلژیک، حدود ۳۰۰۰ نفر نزدیک ایستگاه مرکزی قطار با پرچم‌های فلسطین و شعارهایی در رابطه با غزه گرد آمدند. این تظاهرات را جامعه فلسطینی‌تباران بلژیک و نهادهایی همچون «انجمن بلژیک و فلسطین» و سازمان «همبستگی با فلسطین» سازمان داده بودند. سازمان‌دهندگان در فیس‌بوک نوشته بودند هیچ شعار ضدیهودی در این تظاهرات تحمل نمی‌شود.

حامیان فلسطینی‌ها روز شنبه در شهرهای مختلف آلمان، از جمله برلین، فرانفکورت، لایپزیک و چند شهر دیگر، نیز تظاهرات کردند. بزرگ‌ترین این تظاهرات‌ها در برلین بود که با حضور هزاران نفر برگزار شد و شاهد درگیری‌هایی با پلیس هم بود. به تخمین پلیس، در تظاهرات فرانکفورت بیش از ۲۵۰۰ نفر شرکت کردند. شهرداری سعی کرده بود آن تظاهرات را ممنوع کند اما آن حکم به دستور دادگاه لغو شد. مقامات شهرداری مدعی شده بودند که این تظاهرات‌ها می‌توانند «نقطه آغاز حرف‌ها، تهدیدها و اعمال یهودستیزانه» باشند که در چند روز گذشته مواردی از آن‌ها در فرانفکورت گزارش شده است.

در پاریس، مقامات تظاهرات طرفداران فلسطین را ممنوع کرده بودند، اما هزاران نفر در مقابله با این ممنوعیت به خیابان آمدند تا نیروهای پلیس ضدشورش فرانسه با گاز اشک‌آور و شلیک آب به آن‌ها حمله کنند. تظاهرات‌های دیگری نیز در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شد. در ژوئیه ۲۰۱۴ نیز در میان جنگ دیگری علیه نوار غزه، مقامات دست به ممنوعیت یک تظاهرات زدند که نتیجه آن برگزاری تظاهرات خیابانی خشونت‌آمیز بود.

تظاهرات‌های مشابهی در سراسر دنیا برگزار شده است؛ از جمله در امان، داکا، بیروت، لاهه، واشنگتن، آنکارا، ملبورن، مادرید، ژنو، و سیدنی. در نیویورک نیز قرار است تظاهرات تا ساعاتی دیگر در محلات عرب‌نشین جنوب بروکلین برگزار شود.

در سطح دیپلماتیک، شاهد گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئيس تشکیلات خودگردان فلسطین بودیم. این اولین صحبت بایدن و عباس است. آقای عباس گفت صحبت «مثبتی» با بایدن داشته است.

بایدن در گفتگو با نتانیاهو درباره امینت روزنامه‌نگاران «ابراز نگرانی» کرد. طبق گزارشی که کاخ سفید از این گفتگو منتشر کرده است رئیس‌جمهور آمریکا بر «پشتیبانی محکم خود از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات راکتی حماس و سایر گروه‌های تروریستی در غزه» تاکید کرد و در عین حال «در مورد امنیت و ایمنی روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت حفاظت از آن‌ها تاکید کرد.»

در گزارش کاخ سفید می‌خوانیم که آقای بایدن در ضمن گفته باید برای مردم فلسطین این امکان فراهم شود که از «کرامت، امنیت، آزادی و فرصت اقتصادی که شایسته آن هستند»‌ برخوردار شوند و بر پشتیبانی خود از راه‌حل دو دولتی تاکید کرده است. دو رهبر در ضمن توافق کردند که به گفتگوهای خود در روزهای آینده ادامه دهند. بایدن و نتانیاهو روز چهارشنبه هم گفتگوی تلفنی داشتند. 

سفارت اسرائیل در واشنگتن در گزارش خود از این مکالمه گفت آقای نتانیاهو از بایدن بخاطر پشتیبانی از اسرائیل تشکر کرده و تاکید کرده که اسرائیل می‌کوشد تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی محدود بماند. آن‌طور که در این گزارش آمده نتانیاهو مشخصا درباره حمله به ساختمان رسانه‌ای در غزه صحبت نکرده است.

در سوی دیگر، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، گفت‌وگویی تلفنی با اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران داشت. حماس با انتشار بیانیه‌ای در مورد آن گفت‌وگو، اظهار داشت که آقای قاآنی بر حمایت ایران از فلسطین تاکید کرده است و هنیه نیز از موضع تهران تشکر کرده است. حماس از سوی آمریکا و چندین کشور دیگر، گروهی تروریستی شناخته می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نقشی مهم در تامین مالی و تسلیحاتی آن دارد.