حکم دادگاه آمریکا علیه بانک ترکیه‌ای به دلیل نقض تحریم‌های ایران

اهرم فشار و مداخله سیاسی اردوغان دیگر کاربردی ندارد

به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط آمریکا روابط دو کشور ترکیه و آمریکا را با چالش مواجه کرده است- Ozan KOSE / AFP

وزارت بارزگانی ایالات‌متحده، با صدور کیفرخواست، مجوز صادرات بانکدار سابق ترکیه را به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران باطل کرده است. دادستان‌های آمریکا می‌گویند اعطای مصونیت به بانک حامی تروریست، به معنای اعطای مصونیت به مجرمان است.

به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه توسط آمریکا و خرید سامانه موشکی روسیه توسط ترکیه دو مسئله‌ای است که در ماه‌های اخیر روابط دو کشور ترکیه و آمریکا را با چالش مواجه کرده است. و حالا صدور کیفرخواست علیه بانکدار سابق ترکیه‌ به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران ممکن است روابط این کشور را وارد مرحله جدیدی کند.

وزارت بازرگانی آمریکا با اعلام اینکه « Halk bank » ترکیه درصدد اجرای بی سروصدای طرحی به ارزش چند میلیارد دلار برای فرار از تحریم‎های ایران است، مجوز صادرات «مهمت هاکان آتیلا» معاون مدیرعامل این بانک را به دلیل نقض تحریم‌های ایران لغو کرد. سابقه این موضوع به زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ بازمی‌گردد. در سال ۲۰۱۸ با همین اتهام از دادگاه منطقه‌ای نیویورک حکم ۳۲ ماه زندان را دریافت کرد. به گفته دادستان محلی جرم او «کمک به تقویت قدرت هسته‌ای بزرگ‌ترین حامی دولت تروریسم» بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایکان اردمیر نماینده سابق پارلمان ترکیه و مدیر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در تحلیلی درباره این موضوع نوشته است: «رجب طیب اردوغان در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ با استفاده از اهرم فشار خود موفق شد این پرونده مختومه کند و آتیلا پس از گذراندن ۲۸ ماه از ۳۲ ماه محکومیت خود به ترکیه بازگشت و برات آلبایراک، وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه که داماد اردوغان است، او را به عنوان مدیرعامل بورس استانبول معرفی کرد. اگرچه او مدتی بعد از سمت خود استعفا داد اما این انتصاب حکایت از آن داشت که دولت اردوغان به نقض‌کنندگان تحریم‌های ایران ارج می‌نهد.»

ترکیه معتقد است؛ وضعیت خاص Halk bank به عنوان بزرگ‌ترین بانک وام‌دهنده ترکیه آن را از پیگرد کیفری در ایالات‌متحده مصون نگه می‌دارد اما دادستان‌های آمریكا می‌گویند این بانک ۲۰ میلیارد دلار پول بلوکه شده را به تهران منتقل کرده است و متهم به حداقل یك میلیارد دلار پول‌شویی از طریق سیستم مالی آمریكا است و اعطای مصونیت به آن به معنای اعطای مصونیت به مجرمان است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد اهرم فشار و مداخله سیاسی اردوغان که در دوران ترامپ کارساز بود در دوران رئیس‌جمهور جدید آمریکا تأثیری ندارد.

ایکان اردمیر می‌گوید: «اقدام وزارت بازرگانی آمریکا برای لغو مجوز صادرات آتیلا این پیام را در پی دارد که واشنگتن در برابر پول‌شویی اغماض نخواهد کرد. اگرچه باید منتظر ماند و دید رئیس‌جمهور آمریکا و دستیارانش چه پاسخی برای طرف ترکیه‌ای دارند.»

بیشتر از جهان