استادان دانشگاه شریف خواستارآزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی شدند

علی یونسی و امیرحسین مرادی از فروردین ۱۳۹۹ در بازداشت به سر می‌برند

وکیل مدافع آنها پس از تشکیل نشدن جلسه رسیدگی به پرونده این دانشجویان اعلام کرد اتهام این افراد «افساد فی الارض» عنوان شده است-twitter/Sharif__Daily

شماری از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، طی نامه‌ای خطاب به مقامات ارشد جمهوری اسلامی خواهان آزادی امیرحسین مرادی و علی یونسی شدند.

در این نامه که روز جمعه ۲۳ اردیبهشت منتشر و به امضای ۱۷۴ تن از استادان این دانشگاه رسیده، از مقامات ایران خواسته شده است که این دو دانشجو را به مناسبت عید فطر عفو و یا مجازاتشان را تعلیق کنند.

امضا کنندگان، نامه را با اشاره به بازداشت طولانی مدت این افراد آغاز کرده و نوشته‌اند: «بیش از یک سال است که دو تن از دانشجویان برتر دانشگاه صنعتی شریف (امیر حسین مرادی و علی یونسی) که قبلا در المپیادهای کشوری و جهانی افتخاراتی را برای کشور عزیزمان نیز کسب کرده‌اند، در زندان هستند.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی در فروردین ۱۳۹۹ همراه با ضرب و شتم بازداشت شدند. خواهر علی یونسی،‌ آیدا یونسی با انتشار ویدیویی در واکنش به رفتار نیروهای وزارت اطلاعات هنگام بازداشت برادرش گفته بود «بر اساس کدام قانون می‌توان یک جوان ۲۰ ساله را با ضرب و شتم بازداشت و پدر و مادرش را با صورت خونی شوکه کرد؟»

یک ماه بعد سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین اسماعیلی، این افراد را به «ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» و اقدامات خرابکارانه» متهم کرد. اتهامی که بارها از سوی خانواده این دانشجویان تکذیب شد و سازمان عفو بین الملل  نیز در واکنش به آن نوشت ایران باید همه افرادی را که صرفا به دلیل یا به اتهام نسبت خانوادگی داشتن با اعضای گروه‌های مخالف نظام بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

سازمان عفو بین الملل، دانشجویان و استادان ایرانی در داخل و خارج از ایران، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف و سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز پیشتر با خطاب قرار دادن مقامات ارشد ایران نسبت به وضعیت سلامت علی یونسی و امیرحسین مرادی و اخذ اعترافات اجباری از این افراد ابراز نگرانی کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان دیده‌بان حقوق بشر ضمن یادآوری «هدف گرفتن اعضای خانواده مخالفان با اتهامات واهی» نوشته بود با توجه به پیشینه اعترافات اجباری در قوه قضاییه ایران و عدم دسترسی متهمان به وکیل، بعید است حقوق دادرسی عادلانه این دو دانشجو رعایت شود.

نماینده جمهوری اسلامی در جواب نامه دفتر حقوق بشر این سازمان ضرب و شتم علی یونسی و امیرحسین مرادی در زمان بازداشت را تکذیب کرد و مدعی شد این افراد در زمان بازجویی به وکیل مدافع خود دسترسی داشته‌اند. اما وکیل این دانشجویان، مصطفی نیلی  با رد این ادعا اعلام کرد  با گذشت یکسال از بازداشت این افراد تا این لحظه به هیچ وجه اعم از حضوری یا تلفنی حتی یک کلمه! امکان صحبت با آن‌ها را نداشته‌ است.

در خردادماه ۱۳۹۹، برادر علی یونسی، رضا یونسی با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی توییترش اعلام کرد که برادرش بعد از ۵۹ روز انفرادی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و به کرونا مبتلا شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به بازداشت طولانی این افراد در اردیبهشت ۱۴۰۰ با نشر گسترده هشتگ #بیدادگاه خواهان آزادی علی یونسی و امیرحسین مرادی شدند. این طوفان توییتری  پس از مصاحبه و افشاگری یکی از هم‌بندی‌های سابق علی یونسی شکل گرفت. 

او در این مصاحبه، وضعیت این دانشجو در بند ۲۰۹ اوین را شرح داده و به مواردی از جمله شکنجه‌های روحی و جسمی و تحمیل شصت روز انفرادی در سلولی که همواره چراغی در آن روشن بوده و سیستم گرمایشی سلول، در تمام ۲۴ ساعت و با وجود هوای گرم تابستان اشاره کرده بود.

 مصطفی نیلی، وکیل مدافع علی یونسی و امیرحسین مرادی پس از تشکیل نشدن جلسه رسیدگی به پرونده این دانشجویان اعلام کرد اتهام این افراد «افساد فی الارض» عنوان شده است.

او در ادامه به وضعیت غیرمتعارف این دو زندانی پرداخته و افزوده بود که دادیار ناظر بر زندانیان امنیتی، سیاسی و عقیدتی، هر بار درخواست ملاقات وکیل با متهمین را به بهانه‌های واهی به شعبه رسیدگی‌کننده ارجاع می‌دهد و پاسخ شعبه رسیدگی‌کننده نیز تنها تأکید بر عدم تکلیف قانونی در اعطای مجوز ملاقات است.

استادان دانشگاه صنعتی شریف در نامه خود یادآوری کرده‌اند که بخش بزرگی از زندگی خود را صرف پرورش مستعدترین جوانان ایران از جمله دانشجویانی چون امیرحسین مرادی و علی یونسی کرده و همواره به آنان به چشم فرزندان خود نگریسته‌اند. آنها در نامه خود خواهان برخورد «پدرانه» مسئولان جمهوری اسلامی با این دانشجویان شده‌اند.

علی یونسی برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۱۳۹۶ و امیرحسین مرادی  دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۱۳۹۶ بارها برای ایران افتخار آفریده‌اند.