رقابت جهانگیری و لاریجانی؛ آیا اصلاح‌طلبان با نفر پانزدهم می‌آیند؟

احتمالاً اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور خواهند یافت

اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید می‌شوند - ایران آنلاین 

کارنامه ناموفق دولت تدبیر و امید که با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمد این گروه سیاسی را با چالش بزرگ معرفی نامزد پیشنهادی خود برای انتخابات سال ۱۴۰۰ مواجه کرده است.

باوجود اینکه جبهه اصلاحات پس از ماه‌ها گمانه‌زنی روز ۱۳ اردیبهشت‌ماه لیست ۱۴ نفری نامزدهای پیشنهادی خود را معرفی کرد، حالا گمانه‌ها حکایت از آن دارد که علی لاریجانی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اصلاح‌طلبان معرفی شده است و با اسحاق جهانگیری رقابت خواهد کرد.

جواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمد صدر، محمود صادقی، زهرا شجاعی، شهیندخت مولاوردی، عباس آخوندی و صادق خرازی کاندیداهای پیشنهادی جبهه اصلاحات برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بودند.

پس از انتشار این لیست، آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: «به دلیل اینکه تصمیم برخی افراد این لیست برای حضور یا عدم حضور در انتخابات از قبل مشخص نبوده، تصمیم‌گیری برای رسیدن به کاندیدای واحد به بعد از ایام ثبت‌نام موکول خواهد شد.»

حالا اما با اعلام انصراف قطعی جواد ظریف و احتمال عدم حضور عارف، برخی منابع خبر می‌دهند که احتمالا اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور خواهند یافت.

حضور احتمالی علی لاریجانی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان در حالی اتفاق می‌افتد که بر اساس تصمیم‌گیری نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان تنها کسانی می‌توانستند گزینه نهایی باشند که یک‌سوم آرای اعضای مجمع ملی را کسب کرده باشند و تا ۱۸ اردیبهشت با حضور در مجمع ملی جبهه اصلاحات برنامه‌های خود را ارائه داده باشند.

اگرچه در لیست ۱۴ نفری اصلاح‌طلبان خبری از نام علی لاریجانی نبود، اما احتمال حضور او به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان مسئله‌ای است که از سال گذشته درباره آن صحبت می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ممکن است تصمیم اصلاح‌طلبان برای انتخاب فردی خارج از این جبهه به دلیل نا امیدی از نتایج انتخابات باشد؛ به‌خصوص اینکه محمدجواد ظریف درحالی‌که در خارج از ایران به سر می‌برد در یک پست اینستاگرامی از انصراف قطعی خود در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و نوشت: حضورش در انتخابات «به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست.»

محمدجواد ظریف گزینه اول اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ بود و نام او را در ردیف بالاتر از نام جهانگیری قرار داده بودند. محمدرضا عارف نیز که به عنوان گزینه پنجم اصلاح‌طلبان معرفی شده بود، در وضعیت مشابهی با ظریف قرار دارد.

صبح روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه نیز برخی رسانه‌ها با انتشار متنی منتسب به محمدرضا عارف از عدم حضور او در انتخابات خبر دادند اگرچه ساعتی بعد دفتر محمدرضا عارف این خبر را تکذیب کرد و گفت متن منتشر شده مشورتی بوده و نظر نهایی او روز شنبه اعلام می‌شود.

مصطفی تاج‌زاده نیز که در لیست پیشنهادی اصلاح‌طلبان در ردیف سوم قرار گرفته بود، به دلیل ‌شروط تعیین شده از سوی شورای نگهبان و اظهارنظرهایش شانس حضور و موفقیت در انتخابات را ندارد و قطعا نمی‌تواند گزینه نهایی اصلاح‌طلبان باشد. حسن خمینی نیز که گمان می‌رفت می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی این طیف سیاسی باشد با توصیه رهبر ایران از کاندیداتوری انصراف داد.

عدم مشارکت مردم در انتخابات و کارنامه ناموفق دولت، اصلاح‌طلبان را در مسیر سختی قرار داده، به‌طوری‌که می‌دانند شانس زیادی در انتخابات نخواهند داشت مگر اینکه بکوشند از طریق معرفی یک نامزد متفاوت شرایط جدیدی را رقم بزنند.

به نظر می‌رسد پس از اعلام انصراف ظریف و حسن خمینی به عنوان چهره‌های مطرح این جریان علی لاریجانی این امکان بالقوه را برای اصلاح‌طلبان دارد چون او خودش را نه اصولگرا می‌داند و نه اصلاح‌طلب.

پیش‌تر برخی افراد شاخص این طیف سیاسی درباره اینکه اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز ائتلاف ندارند صحبت کرده بودند. محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفته بود: «لاریجانی نیمه اصلاح‌طلب، نیمه اعتدالی می‌تواند موضوع ائتلاف در جریان اصلاحات باشد.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نیز در آذرماه سال گذشته اعلام کرده بود حزب اعتدال و توسعه سناریو جدید انتخاباتی را در دستور کار قرار داده است و با یک تغییر رویکرد به سمت حمایت از علی لاریجانی متمایل شده است.