سومین روز ثبت‌نام انتخابات؛ بازار داغ شایعه، ثبت نام و انصراف

تا کنون ۱۳۰ نفر در انتخابات ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرده‌اند

این خبر به طور مداوم به روز می‌شود و شما می‌توانید آخرین خبرهای مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و ثبت نام نامزدها را در همین صفحه دنبال کنید.

سومین روز ثبت نام

از هشت صبح پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت، سومین روز نام‌نویسی کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در ستاد انتخابات کشور در خیابان فاطمی آغاز شده است. 

همزمان دولت حسن روحانی در حمایت از برگزاری انتخابات بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن تاکید بر حذف و حضور همه جریان‌های سیاسی، خواستار مشارکت حداکثری مردم شد. دولت در این بیانیه از شورای نگهبان خواست به قانون اساسی متعهد باشد.

پایان سومین روز ثبت‌نام انتخابات با خبر قطعی شدن حضور لاریجانی و جهانگیری

در پایان سومین روز از ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور ۸۱ نفر در تالار وزارت کشور به‌عنوان کاندیدا و دریافت مدارک آنها، در مجموع تعداد افرادی که برای شرکت در این رقابت مهم سیاسی تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند به ۲۱۱ نفر رسید.

در پایان این روز ثبت‌نام محسن مهرعلیزاده معاون تربیت‌بدنی دولت اصلاحات که کودک همراه وی با لباس فرم سپاه پاسداران در محافل خبری مورد توجه قرار گرفت هم همچنین شادمان احمدی‌نژاد که با کت قرمز کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد خبرساز بودند. شادمان احمدی‌نژاد پس از ثبت‌نام مدعی شد با انتصاب وزیر شادی و استفاده از رؤسای سابق جمهور مشکلات کشور را حل خواهد کرد.

همچنین در ساعت‌های پایان ثبت‌نام انتشار خبر قطعی شدن کاندیداتوری معاون اول رئیس‌جمهور اسحاق جهانگیری به‌عنوان کاندیدای پیشنهادی جبهه اصلاحات مورد توجه قرار گرفت. این خبر را خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد. ضمن آنکه بهروز نعمتی از نمایندگان سابق مجلس و چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد کاندیداتوری وی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ قطعی شده است.

روز سوم اخبار مربوط به انتخابات حاشیه‌های کمتری را تجربه کرد و بیشتر حواشی مربوط به اعلام انصراف‌ها از ثبت نام و تکذیب‌ها در بیرون تالار وزارت کشور بود.

بازار داغ انصراف از ثبت نام در انتخابات و تکذیب آن

از صبح امروز بازار اعلام انصراف کاندیداهای مطرح اصلاح طالب و اصولگرا و تکذیب در رسانه‌های داخلی ایران داغ است. نخستین خبر به انصراف محمدرضا عارف مربوط می‌شد. به نقل از معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت اصلاحات و رئیس فراکسیون امید مجلس دهم گفته شد که حضور وی تجربه تلخ سال ۸۴ را تکرار خواهد کرد. ساعتی بعد، این خبر از سوی نزدیکان عارف تکذیب شد و گفته شد این تصمیم به‌ روز شنبه موکول شده است.

چهره بعدی که اعلام شد از کاندیداتوری انصراف داده است سعید جلیلی بود. گفته شد که این چهره اصولگرا با توجه به کاندیداتوری ابراهیم رئیسی انصراف داده است، اما ساعتی بعد باشگاه خبرنگاران به نقل از یک منبع آگاه در دفتر سعید جلیلی نوشت: «خبری که در خبرگزاری‌ها با عنوان انصراف مشروط دکتر جلیلی منتشر شده مورد تأیید نیست و دکتر این موضوع را تا الان اعلام نکرده‌اند.»

ساعتی قبل هم یکی از نزدیکان محسن هاشمی که روز نخست ثبت‌نام‌ها گفته بود در صورت اصرار و اجبار برای ثبت‌نام به وزارت کشور خواهد رفت، اعلام کرد تصمیم نهایی وی به‌روز شنبه موکول شده است.

سایت خبری جماران به نقل از فواد صادقی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نوشت: «آقای محسن هاشمی روز شنبه به جمع‌بندی می‌رسد و مشورت‌هایی با اسحاق جهانگیری و برخی اصلاح‌طلبان داشته و تا روز شنبه نظرش را اعلام می‌کند.»

علی مطهری: نظر مخالف اسلام و رهبری به معنای عدم التزام نیست

علی مطهری پس از ثبت‌نام برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به خبرنگاران ضمن ابراز امیدواری در خصوص تأیید صلاحیت خود گفت: «شورای نگهبان کاسه داغ‌تر از آش نشود.»

او تأکید کرد که شورای نگهبان باید تغییری در رویه خود ایجاد کند و اظهارنظر افراد نباید دلیل بر عدم التزام عملی به اسلام تلقی شود. وی گفت: «حتی اگر کسی نظر مخالف اسلام و رهبری داشته باشد، به معنای عدم التزام نیست.»

محمود صادقی نیز طی سخنانی پس از ثبت‌نام در خصوص کاندیدای مدنظر اصلاح‌طلبان توضیح داد: «ما برای آقای لاریجانی احترام زیادی قائل هستیم اما طبق توافق جبهه اصلاحات نامزد موردنظر منحصراً از بین اصلاح‌طلبان انتخاب خواهد شد.»

بازدید وزیر کشور از ستاد انتخابات

رحمانی فضلی وزیر کشور ساعتی قبل از ستاد انتخابات وزارت کشور بازدید کرد و در جریان روند ثبت‌نام داوطلبان قرار گرفت، او در سخنرانی کوتاهی گفت: «از تمامی داوطلبان عزیز که شرایط ثبت‌نام انتخابات را رعایت کردند تشکر می‌کنم. »

پیش‌تر جمال عرفی رئیس ستاد انتخابات کشور در بازدید از تالار وزارت کشور ضمن اشاره تلویحی به حواشی روز گذشته ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد، از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته بود پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وزیر کشور همچنین  با اشاره به حواشی پیش آمده پیرامون اعلام شورای نگهبان در خصوص شرایط قانونی ثبت نام داوطلبان انتخابات و دستور رئیس جمهور تأکید کرد، هیچ ابهامی در هماهنگی شورای نگهبان و وزارت کشور نیست. این مقام ارشد دولتی دراین‌خصوص تصریح کرد: «ما، شورای نگهبان و داوطلبان قانونی عمل کردیم. »

ثبت‌نام محمود صادقی، علی مطهری ورامین مهمان‌پرست برای انتخابات ریاست‌جمهوری

محمود صادقی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید مجلس دهم با حضور در وزارت کشور برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. صلاحیت محمود صادقی پیش‌تر برای شرکت در رقابت انتخابات مجلس یازدهم توسط شورای نگهبان رد شده بود.

علی مطهری نایب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی نیز چهره سیاسی دیگری بود که برای ثبت‌نام در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور پیدا کرد. روز گذشته مطهری گفته بود با اسناد و مدارک کامل برای ثبت‌نام سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام خواهد کرد.

رامین مهمان‌پرست دیپلمات و سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه نیز چهره دیگری بود که در روز جاری با حضور در تالار وزارت کشور برای داوطلبی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور، در پایان دومین روز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از ۶۰ نفر برای نام‌نویسی به تالار وزارت کشور مراجعه کردند.

چه کسانی تا به حال آمده‌اند؟

با در نظر گرفتن آمار روز نخست و برابر با اعلام سخنگوی ستاد انتخابات جمهوری اسلامی، از میان جریان‌های سیاسی عمدتا اصول‌گرا، وزرا و نزدیکان دولت دهم، نظامیان و شهروندان عادی، ۱۳۰ نفر تاکنون به‌ منظور رقابت در انتخابات پیش رو ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته اسماعیل موسوی، «به تعدادی از ثبت‌نام‌کنندگان به دلیل نقص مدارک تا پایان روز آخر ثبت‌نام، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، برای تکمیل مدارک فرصت داده شده است.»

در روز نخست محمدحسن نامی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات، وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی، سردار سعید محمد، سردار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از چهره‌های شاخص حاضرشده برای ثبت‌نام در رقابت سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، در وزارت کشور بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در روز دوم صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم، نخستین چهره‌ای بود که برای ثبت‌نام به تالار وزارت کشور مراجعه کرد. پس از او محمود احمدی‌نژاد به همراه بیش از صد نفر از حامیان خود و هیئتی شامل؛ علی‌اکبر جوانفکر، احمد علیرضا بیگی، مجتبی ثمره هاشمی، مرتضی تمدن و جلیل احمدی‌نژاد (برادر) برای ثبت‌نام به در وزارت کشور حاضر شد.

احمدی‌نژاد در محل نشست خبری بدون آنکه به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در سالن پاسخ بدهد مدعی شد در موضوع تایید و رد صلاحیت‌ها، عده‌ای در پی مهندسی انتخابات برخلاف مصلحت کشور هستند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، شخص دیگری بود که به همراه دخترش و دو تن از نمایندگان سابق مجلس به ستاد انتخاباتی وزارت کشور برای ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مراجعه کرد.

روز دوم را می‌توان روز حضور پرتعداد وزرای دولت احمدی‌نژاد برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری دانست. محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان در دولت دهم، با اعلام اینکه «نگران معیشت مردم، اشتغال جوانان و ازهم‌پاشیدن خانواده‌ها به دلیل شرایط اقتصادی هستم»، برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور رفت. همچنین رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم، نیز با یک شاخه گل قرمز، به ‌صورت رسمی خود را داوطلب شرکت در رقابت انتخاباتی پیش رو کرد.

روزهای قبل نیز انتشار تصویری مشترک از قاسمی همراه با سعید محمد و محسن رضایی که در جلسه هم‌اندیشی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، شرکت کرده بودند در رسانه‌ها خبرساز شده بود.

حسن سبحانی نماینده سابق مجلس، محمدشریف ملک‌زاده مشاور محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دولت دهم، محمدحسن قدیری ابیانه دیپلمات پیشین، قدرتعلی حشمتیان رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران از دیگر چهره‌های شناخته‌شده سیاسی بودند که در روز دوم برای ثبت‌نام نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور مراجعه کردند.

برای گدایی رأی ، دروغ نگویید

حسن روحانی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی و شعارهای داوطلبان ریاست‌جمهوری گفت: «تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رأی بدترین کار است. ریاست‌جمهوری مسئولیت سخت و سنگینی است که هر لحظه هزاران مشکل دارد مخصوصاً اگر رقبا و مخالفان پرقدرت باشند و امکانات زیادی در مشت داشته باشند.»
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که او و کابینه تحت امرش به دلیل عدم پایبندی و اجرای وعده‌های دوران انتخابش در سال ۹۶، مورد انتقاد قرار دارد.

مهرعلیزاده هم کاندیدا شد

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در دولت حسن روحانی و معاون پیشین محمد خاتمی با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم داوطلب شد. او در سال ۱۳۸۴ نیز در انتخابات حضور یافت و توانست ۱٬۲۸۸٬۶۴۰ کسب کند.