آیا هزاره‌ها خود به جنگ طالبان می‌روند؟

رهبران هزاره از ایجاد جبهه‌های نبرد خبر می‌دهند

حادثه تروریستی مدرسه سیدالشهدا در منطقه هزاره نشین غرب شهر کابل خشم مردم را برانگیخته است- WAKIL KOHSAR / AFP

حادثه تروریستی مدرسه سیدالشهدا در منطقه هزاره نشین غرب شهر کابل که به مرگ بیش از ۸۵ تن که بیشتر آن‌ها دانش آموزان مدرسه بودند انجامید، احساسات اکثریت مردم جهان را برانگیخت؛ تا جایی که سازمان ملل متحد مجازات عاملان این حمله تروریستی را خواستار شد. در داخل افغانستان نیز  واکنش‌ها به این حمله، بسیار تند بود.

علاوه بر این که دولت به دلیل این حمله تروریستی، یک روز عزای عمومی اعلام کرد، مردم نیز با تندی نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند؛ اما در این میان، تعدادی از سیاستمداران، به ویژه سیاستمداران هزاره، با رویکردی متفاوت با این حادثه مواجه شدند. پس از چنین حوادثی، رهبران سیاسی هزاره معمولا می‌کوشند تا این گونه حوادث به تنش‌های قومی تبدیل نشود؛ اما این بار، آنان از ایجاد جبهه‌های نبرد علیه عاملان این گونه حوادث خبر می‌دهند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی شاخه محقق و مشاور رئیس‌جمهور افغانستان، در صفحه فیس‌بوک خود با تندی، از آغاز جنگ علیه عاملان این گونه حوادث خبر داده است. او در فیس‌بوکش نوشته است: «خون به ناحق ریخته فرزندان ما بر زمین نمی‌ماند. برای انتقام در جبهه‌های نبرد آماده باشید. ما کودک‌کش نیستیم. جواب ما در جبهه‌های نبرد معلوم خواهد شد.»

این پست آقای محقق با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده است. صدها نفر آن را در صفحه‌های خود به اشتراک گذاشتند و تعداد زیادی نیز برای همراهی با آقای محقق اعلام آمادگی کردند. گفته می‌شود برخی از سیاستمداران دیگر هزاره نیز از لزوم آماده‌سازی هزاره‌ها برای مقابله با تروریست‌ها، خبر داده‌اند.

با این حال، در پیام تند آقای محقق مشخص نشده است که این جبهه نبرد در چارچوب نیروهای امنیتی خواهد بود یا هزاره‌ها به صورت مستقل، جبهه‌های جنگ علیه طالبان را ایجاد خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هزاره‌ها در حال حاضر هم  در داخل نیروهای امنیتی افغانستان، سهم کافی دارند؛ هرچند این سهم در لایه‌های رهبری نیروهای امنیتی زیاد نیست اما در مراتب پایین‌تر، می‌توان حضور سربازان هزاره در ارتش و  پلیس افغانستان را تا حد زیادی مشاهده کرد.

با این حال هزاره‌ها در ایجاد نیروهای مسلح شبه‌نظامی هم سهم کافی دارند.

حضور فرمانده علی‌پور در مناطقی از استان غزنی سال‌ها است که موضوع رسانه‌ها شده است. علی‌پور پس از این که یک بالگرد نیروهای امنیتی را در منطقه بهسود استان غزنی ساقط کرد، مورد غضب دولت قرار گرفت. دولت در منطقه تحت کنترل او، علیه علی‌پور عملیات نظامی انجام داد که هرچند به سرکوبی علی‌پور منجر نشد اما آتش جنگ در منطقه را شعله‌ور کرد.

ژنرال علی صداقت و ذوالفقار امید، یکی از رهبران جنبش روشنایی و رئیس حزب کار و توسعه، به تازگی جبهه تازه‌ای در استان دایکندی در مناطق مرکزی افغانستان گشوده‌اند که از آن با نام «جبهه مقاومت دو» یاد می‌شود.

دلیل شکل‌گیری این نیروها، ناتوانی دولت افغانستان برای حفاظت از هزاره‌ها در مقابل طالبان عنوان شده است؛ با این حال، بخشی از سیاستمداران هزاره با ایجاد جبهه‌های مستقل نبرد و مسلح کردن هزاره‌ها موافق نیستند. از دید آنان، مسلح کردن هزاره‌ها واکنش تند دولت را در پی خواهد داشت؛ زیرا به باور این سیاستمداران، دولت نسبت به نیروهای مسلح هزاره همان رویه‌ای را در پیش خواهد گرفت که نسبت به طالب و القاعده انجام می‌دهد.

تنها روشی که سیاستمداران هزاره پیشنهاد می‌کنند، ورود در بخش‌های امنیتی دولت است. هرچند همین حالا هم حضور هزاره‌ها در ارتش افغانستان به اندازه کافی آشکار است اما به باور این سیاستمداران، افزایش حضور هزاره‌ها می‌تواند آنان را به نیروی سرکوب‌کننده طالبان که از دید هزاره‌ها عامل اصلی هدف حملات هدفمند علیه آنان هستند، تبدیل کند.

فاطمیون و امکان حضور در افغانستان

چراغ جنگ در سوریه رو به خاموشی می‌رود و لشکر فاطمیون که بیشتر از شیعه‌های افغانستان به خصوص هزاره‌ها تشکیل شده‌ است، احتمالا دوباره به ایران و افغانستان بازمی‌گردند. این احتمال وجود دارد که بر اساس منافع جمهوری اسلامی ایران، این نیرو برای جنگ نیابتی به داخل افغانستان فرستاده شوند و زیر نقاب مقاومت در مقابل طالبان، برای حفاظت از هزاره بسیج شوند.

هرچند تا امروز هیچ سیاستمدار هزاره به صورت آشکار از لزوم حضور فاطمیون در افغانستان صحبت نکرده است اما رهبران هزاره نگرانند که اگر فاطمیون در افغانستان حضور پیدا کنند، احتمال وقوع جنگ تباری و مذهبی در افغانستان بیشتر شود و این چیزی نیست که در حال حاضر به نفع افغانستان و حتی خود هزاره‌ها باشد. به همین دلیل تا امروز هیچ کس حتی آنانی که از ایجاد جبهه‌های مقاومت حرف زده‌اند،  به نیاز به لشکر فاطمیون اشاره‌ای نکرده‌اند.

هدف قرار دادن جمعی هزاره‌ها، یک راهبرد اطلاعاتی سنجیده شده است. فاصله انداختن میان دولت و هزاره‌ها که به عنوان مدنی‌ترین قشر افغانستان شناخته می‌شوند، مهمترین اصل این راهبرد است. در پنج سال گذشته، ۲۵ حمله تروریستی به صورت مستقیم هزاره‌ها را هدف قرار داده است و بیش از هزار نفر در این حملات کشته ‌شده‌اند. با این حال هم نظر رهبران هزاره و هم دیگر مردم این است که تنها با تقویت نهاد دولت می‌توان جلو این گونه حملات را گرفت و ایجاد جبهه‌های مقاومت مستقیم، اقتدار دولت را از بین خواهد برد و زمینه برگشت دوباره جنگ‌سالاران را میسر خواهد کرد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه