واکنش عربستان سعودی و دبیرکل اتحادیه عرب به درگیری اسرائیل و فلسطینی‌ها

دبیرکل اتحادیه عرب حملات ارتش اسرائیل به غزه را «نمایش قدرت اسفناک» دانست که به قیمت جان کودکان تمام می‌شود

درگیری بین فلسطینی‌ها در نوار غزه و اسرائیل و تبادل آتش میان دو طرف روز سه‌شنبه با حملات جنگنده‌های ارتش اسرائیل به مواضع حماس و حملات موشکی فلسطینی‌ها به مناطقی در اسرائیل ادامه یافت.

به گزارش رویترز، در جریان این درگیری‌ها که جدی‌ترین مناقشه بین اسرائیل و گروه حماس از سال ۲۰۱۹ به این طرف است و به دنبال تشدید تنش در اورشلیم شرقی رخ داد، تاکنون دست‌کم ۲۶ تن، از جمله ۹ کودک، کشته شده‌اند.

این خبرگزاری، و همچنین خبرگزاری فرانسه، از قول یک مقام فوریت‌های پزشکی اسرائیل گزارش دادند بر اثر اصابت راکت‌های پرتاب شده از غزه به شهر اشکلون در جنوب اسرائیل در عصر سه‌شنبه، دو زن اسرائیلی کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دور جدید درگیری اسرائیل و گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را بر عهده دارد، از دوشنبه و پس از برخورد پلیس اسرائیل با فلسطینی‌های معترض در مسجد الاقصی در شهر اورشلیم، که صدها زخمی برجا گذاشت، آغاز شد.

اعتراض‌های فلسطینی‌های شرق اورشلیم از چند هفته پیش و در طول ماه رمضان آغاز شد و با اعلام طرح تخلیه ساکنان فلسطینی برخی مناطق اورشلیم شرقی برای ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین، شدت پیدا کرد و به خشونت کشیده شد.

این خشونت‌ها واکنش‌های گسترده بین‌المللی به دنبال داشت که خواهان پایان درگیری‌ها و برقراری آرامش شدند.

در جدیدترین مورد، وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای، حملات نیروهای امنیتی اسرائیل در مسجد الاقصی و شکستن حرمت این مکان مقدس و عدم رعایت امنیت و ایمنی زائران در آن را محکوم کرد.

در این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواسته شده است «اشغالگران اسرائیلی» را مسئول افزایش تنش شناسایی کرده و از آنها بخواهد بلافاصله به اقداماتی که به تنش دامن می‌زند و قوانین و ضوابط بین‌المللی را نقض می‌کند، پایان دهند.

وزارت خارجه عربستان در ادامه بار دیگر بر موضع پادشاهی سعودی «در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از همه تلاش‌ها جهت پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و رسیدن به یک راه حل عادلانه که مردم فلسطین را قادر سازد کشور مستقل خود را در مرزهای ۱۹۶۷ و به مرکزیت شرق اورشلیم، مطابق با راه‌کارهای بین‌المللی و ابتکار صلح عربی تاسیس کند،» تاکید کرده است.

همزمان در روز سه‌شنبه، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب حملات نیروهای اسرائیل علیه فسطینی‌ها را «غیرمسئولانه» خواند و گفت این اسرائیلی‌ها بودند که با اقدامات‌شان در اورشلیم تحریم به درگیری کرده و به خشونت دامن زده‌اند.

به گزارش الشرق الأوسط، وی در بیانیه‌ای گفت «اقدامات متجاوزانه اسرائیل در اورشلیم، شکیبایی دولت در برابر خصومت یهودیان افراطی علیه فلسطینی‌ها و عرب‌ها، جرقه وضعیتی را زد که این مسیر خطرناک را طی می‌کند.»

آقای ابوالغیط حملات ارتش اسرائیل به غزه را نیز «نمایش قدرت اسفناک» دانست که به قیمت جان کودکان تمام می‌شود. وی همچنین از جامعه بین‌المللی خواست برای توقف خشونت‌ها فورا دست به کار شود.