۲۰ نفر در ارتباط با انتشار فایل ظریف ممنوع الخروج شده‌اند

انتشار گسترده فایل گفت‌وگوی محمدجواد ظریف در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران، حواشی بسیاری را به دنبال داشته است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران - Iranian Presidency / AFP

همه کسانی که در فایل صوتی جواد ظریف مشارکت داشته اند ممنوع الخروج شدند. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‎شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ ماه از احضار و بازجویی ۲۰ نفر بابت انتشار فایل گفت‌وگوی ظریف خبر داد.

به گفته سخنگوی قوه قضاییه، ۲۰ نفری که بابت این پرونده احضار و بازجویی شده‌اند همگی آنها ممنوع الخروج هستند و یک تیم اطلاعاتی و قضایی روی این پرونده فعال است.

اسماعیلی که در نشست خبری هفتگی خود در حضور خبرنگاران سخن می‌گفت، درباره نحوه خروج این فایل صوتی از مجموعه دولت، پاسخ روشنی نداد و تاکید کرد که به «لحاظ اهمیت موضوع و لزوم دقت در این حوزه» نیاز به ادامه تحقیقات بیشتری است. به گفته سخنگوی قوه قضاییه تا به دست آوردن نتیجه نهایی، پیگیری این پرونده در این «کارگروه امنیتی و قضایی» ادامه خواهد داشت.

انتشار گسترده فایل گفت‌وگوی محمدجواد ظریف در رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران حواشی بسیاری را به دنبال داشته است، حتی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوی اسلامی نیز به محتوای این فایل واکنش نشان داد، محمد جواد ظریف نیز از بابت سخنانش درباره آنچه سیاست میدان می‌خواند و همچنین انتقاد از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس عذرخواهی کرد.

پرونده جدید نازنین زاغری: منتظر تجدید نظر هستیم

در بخش دیگری از این نشست، غلامحسین اسماعیلی به جزییاتی از وضعیت پرونده جدید نازنین زاغری اشاره کرد و گفت: نازنین زاغری از اینکه با قرار تامین بیرون از زندان است باید متشکر باشد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارنظرها درباره اینکه گفته می‌شود، رفتار دستگاه قضایی با نازنین زاغری مصداق شکنجه است، نادرست خواند گفت: «وقتی محکوم امنیتی بیرون زندان تحت مراقبت الکترونیکی ست و در خانه اش نگهداری می شود این ادعاهای واهی از نظر حقوقی و قانونی چه جایگاهی می تواند داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلی درباره محکومیت نازنین زاغری در پرونده جدید این شهروند ایرانی بریتانیایی گفت: منتظر اعلام نظر دادگاه تجدید نظر هستیم.

بر اساس اعلام وکیل خانم نازنین زاغری، او در پرونده اتهاماتی جدید خود به یک سال ممنوع الخروجی و تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. حکم پنج سال حبس قبلی نازنین زاغری در اسفند ۹۹ به پایان رسیده بود، اتهام خانم زاغری در آن پرونده تبلیغ علیه نظام اعلام شده بود.

تشکیل پرونده جدید برای نازنین زاغری با واکنش مقام‌های بریتانیایی از جمله بوریس جانسون نخست وزیر این کشور همراه شده است.

بازداشت ۲۰۰ نفر از کارکنان متخلف دستگاه قضایی

در این نشست خبری، سخنگوی قوه قضاییه همچنین از دستگیری بیش از ۲۰۰ نفر از کارکنان متخلف این نهاد و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی خبر داد. به گفته اسماعیلی ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری دستگیر شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برخورد با تخلفات در قوه قضاییه از شناسایی ۲۳۷ نفر کارچاق کن و دلال در دستگاه قضایی از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضاییه خبر داد.

به گفته غلامحسین اسماعیلی، سازمان بازرسی کل کشور در سال ۹۸ حدود ۳ هزار گزارش کشف تخلف به هیات‌های رسیدگی ارسال کرده است که بیش از ۳ هزار نفر در هیات‌های اجرایی و بیش از ۵۰۰ نفر در محاکم، محکوم شدند.

بخش دیگری از نشست خبری هفتگی سخنگوی قوه قضاییه به موضوع تبادل زندانیان اختصاص داشت. به گفته اسماعیلی تاکنون درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هیچ موضوعی به قوه قضاییه منعکس نشده است.

بر اساس اعلام سخنگوی قوه قضاییه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید درخواست‌ها و موضوعات مربوط به تبادل زندانیان را کارشناسی دقیق کند، هرچند که به گفته او قوه قضاییه تصمیم گیرنده نهایی است.

هفته گذشته شبکه خبری المیادین، همزمان با روند مذاکرات ایران و کشورهای ۴ به علاوه یک بر سر احیای برجام از تبادل زندانی بین ایران و آمریکا و آزاد شدن ۷ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران خبر داد اما ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این گزارش را تکذیب کرد.