ذوالنور: ظریف را تا مرز سکته بردیم، در نهایت به اشتباهش اقرار کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت که در جلسه کمیسیون امنیت ملی با جواد ظریف او از همه عذرخواهی کرده است

محمدجواد ظریف- Iranian Presidency / AFP

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید، جلسه روز یکشنبه نمایندگان این کمیسیون با ظریف آن‌قدر تند بوده که برخی نگران شده‌اند که ممکن است ظریف «سکته» کند. او در روایت خود از اتفاقات آن روز گفت که برخی نمایندگان بر این نظر بوده‌اند که «نباید ظریف را (به مجلس) راه می‌دادیم». پیش‌تر ابوالفضل عمویی، سخنگوی همین کمیسیون هم گفته بود جلسه با ظریف «انتقادی و چالشی» بوده است.

این تازه‌ترین واکنش سیاستمداران ایرانی است به افشای فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز که در روزهای گذشته به رسانه‌ها راه یافت.

مجتبی ذوالنور در نطقی که امروز سه‌شنبه در مجلس ایراد کرد گفت که راه‌ندادن ظریف به مجلس، پاک کردن صورت مسئله بوده و او با آن مخالفت کرده است: «روزی که آقای ظریف به کمیسیون امنیت ملی آمدند عزیزان اعتراض داشتند که نباید ایشان را راه می دادیم. تحقیق و تفحص در کمیسیون و در حضور آقای ظریف تصویب شد. اینکه استیضاح در دستور کار قرار گیرد یا نه تشخیص هیات رئیسه است اما کمیسیون به وظیفه خود عمل کرده است. وزیر را احضار کرده و از او توضیح خواسته است.»

او اضافه کرد که فضای جلسه روز یکشنیه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با محمدجواد ظریف بسیار پرتنش بوده است: «نمایندگان از هیچ کدام از توضیحات وزیر قانع نشدند. موضع نمایندگان به قدری محکم بود که برخی می گفتند نگران سکته وزیر هستیم.»

ذوالنور می‌گوید که ظریف «وقتی با موضع قاطع نمایندگان ملت مواجه شد» «به اشتباه خود اقرار و هم از ساحت ملت عذرخواهی کرد.»

روز یکشنبه و پس از پایان جلسه این کمیسیون با ظریف، یکی دیگر از نمایندگان حاضر در جلسه به ایسنا گفت که ظریف از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و «تاکید داشت که با ایده دو قطبی کردن میدان و دیپلماسی موافق نیست و به هیچ عنوان این موضوع را دنبال نمی کند و معتقد است میدان و  دیپلماسی در کنار هم می تواند منجر به تامین دقیق منافع ملی شود.»

ظریف در فایل افشا شده، گفته بود که در ایران «میدان» یا همان سپاه حاکمیت محض دارد و دیگر امور کشور از جمله دیپلماسی و روابط خارجی برای نظامی‌گری هزینه می‌شود. ظریف همچنین در مورد نقش مخرب سلیمانی پس از توافق برجام و بازی در برنامه روسیه سخن گفته بود. ورود نیروهای زمینی ایران به سوریه و استفاده از هواپیماهای مسافربری ایران ایر برای کمک‌های نظامی به این کشور نیز به عنوان مواردی یاد شده بود که ظریف مسئولیت آن را به متوجه قاسم سلیمانی دانسته بود.

بعد از افشای این فایل صوتی، محمدجواد ظریف با انتشار یک متن در اینستاگرام از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. او در حساب کاربری خود در اینستاگرام فیلمی از دیدار خود از محل ترور قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را منتشر کرد و نوشت که گرچه در مقام تحلیل، نظرات خودش را دارد ولی در نقش دیپلماتیکی که بر عهده دارد صرفا مقلد و تابع سیاست‌های نظام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین صحبت‌های افشا شده خود را  «بحث نظری» خواند و نوشت که نباید از سخنانش درباره حاکمیت نظامیان بر سرنوشت کشور این‌گونه تعبیر شود که میان دستگاه دیپلماسی با «نظامیان سرافراز» دوگانگی وجود دارد. او نوشت که علی خامنه‌ای «به صورت هوشمندانه» روابط نظامیان با دیپلماسی را تنظیم می‌کند.

انتشار این متن نتوانست حتی جلوی خشم رهبر جمهوری اسلامی را هم بگیرد. او که چند ساعت پس از انتشار این متن یک سخنرانی ویدیویی داشت، نظرات ظریف را «سخن دشمن از زبان مسئول جمهوری اسلامی» خواند و آن را خطایی بزرگ دانست. او اعلام کرد که از سپاه قدس و نیروهای نظامی حمایت می‌کند چرا که عملکرد آن‌ها سبب شده تا ایران در منطقه »دیپلماسی انفعالی» نداشته باشد.