واکنش روحانی به گفتگوی ظریف: حرف‌های مطرح شده، نظر من و دولتم نیست

روحانی می‌گوید قاسم سلیمانی بهترین مشاور دولت برای سیاست خارجی منطقه‌ای بوده است

حسن روحانی، جواد ظریف و حسام‌الدین آشنا- IRNA

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت به صورت مفصل به فایل افشا شده جواد ظریف واکنش نشان داد.

این فایل صوتی روز یکشنبه برای تعدادی از رسانه‌های ایرانی خارج از کشور ارسال شده بود و تلویزیون ایران اینترنشنال آن را به صورت کامل در یکی از حساب‌هایش در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس پخش کرد.

روحانی در سخنان امروزش به تندی به ایران‌ اینترنشنال تاخت و آن را رسانه‌ای «ضد اسلام» و «ضد ایران» خواند که از سوی عربستان سعودی تامین مالی می‌شود.

ظریف در فایل افشا شده، از عملکرد قاسم سلیمانی در منطقه و روابط ویژه‌اش با روسیه سخن گفته بود. او گفته بود که در ایران «میدان» یا همان سپاه حاکمیت محض دارد و دیگر امور کشور از جمله دیپلماسی و روابط خارجی برای نظامی‌گری هزینه می‌شود. ظریف همچنین در مورد نقش مخرب سلیمانی پس از توافق برجام و بازی در زمین روسیه سخن گفته بود. ورود نیروهای زمینی ایران به سوریه و استفاده از هواپیماهای مسافربری ایران ایر برای کمک‌های نظامی به این کشور نیز به عنوان مواردی یاد شد که ظریف مسئولیت آن را به دوش قاسم سلیمانی دانسته بود.

روحانی در سخنان امروزش از عملکرد قاسم سلیمانی دفاع کرد و گفت که آثار اقدامات قاسم سلیمانی در عراق، سوریه، یمن، لبنان و افغانستان مشاهده می‌شود.

او کشته شدن قاسم سلیمانی در بامداد روز ۱۳ دی ۹۸ را به دستور اسرائیل دانست و گفت که ترامپ «مزدور» اسرائیلی‌ها بوده است: «ترامپ تنها رییس جمهور آمریکایی بود که برای صهیونیست‌ها مزدوری کرد حالا روسای جمهور دیگر آمریکا هم با صهیونیست‌ها دوست بودند و حمایت می‌کردند اما هیچ کدام مزدور نبودند، و ترامپ مزدور آنها شد.»

حسن روحانی که دولتش در دو روز گذشته تحت فشار بخش های دیگر جمهوری اسلامی قرار داشته گفت که میان نظامی‌گری و دیپلماسی اختلافی وجود ندارد و در جمهوری اسلامی این دو بخش در یک راستا عمل می‌کنند.

محمد جواد ظریف نیز ساعتی قبل با انتشار یک متن در اینستاگرام خود بر همین نکته تاکید کرده بود. ظریف خود را در اجرای سیاست خارجی «مقلد» و «تابع سیاست‌های نظام» دانسته بود.

اما موضوع افشای این فایل صوتی و فردی که آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است نیز در سخنان روحانی جای داشت. او از وزارت اطلاعات خواست تا این موضوع را بررسی کند: « اینجا سرقتی صورت گرفته است. فرد، جمعی و گروهی این کار انجام داده است. وزارت اطلاعات باید تمام توان خود را بکار بگیرد، بفهمد این فایل چگونه سرقت شده است و اگر فردی تقصیر یا قصور داشته، باید با آن قاطعانه برخورد شود.»

روحانی در ادامه از ظریف هم اعلام برائت کرد و گفت که نظرات مطرح شده در این گفتگوی افشا شده، نظر او و دولتش نیست: «مطالب منتشرشده، برخی از آنها نظرات دولت یا رییس‌جمهور نیست. ممکن است هر فرد یا وزیری نظر و نکاتی داشته باشد که بخواهد محرمانه باقی بماند.»

او از قاسم سلیمانی به عنوان بهترین مشاور سیاست خارجی در منطقه یاد کرد و گفت: «بهترین مشاور برای سیاست خارجی در منطقه، شهید سلیمانی بود. درباره مسائل منطقه و سیاست خارجی، اگر می‌خواستیم با فرد آشنا و دقیق مشورت کنیم، شهید سلیمانی بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تندترین انتقاد از سوی خانواده قاسم سلیمانی به افشاگری‌های ظریف در مورد نقش قاسم سلیمانی، روز گذشته زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی با انتشار تصویری از باقی‌مانده جسد پدرش در توییتر نوشته بود: «هزینه میدان برای دیپلماسی...». طعنه‌ای آشکار به صحبت‌های ظریف در مورد نقش مخرب سپاه و قاسم سلیمانی در ایران و تحمیل هزینه‌های فراوان و غیرقابل جبران.

زینب سلیمانی در همین  توییت از هشتگ «جریان تحریف» استفاده کرده بود. شاید استفاده از این هشتگ، رونمایی از عنوانی باشد که از این پس به جواد ظریف، دولت روحانی و دیگر حامیان مذاکره و رفع اختلاف با غرب در جمهوری اسلامی اطلاق خواهد شد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش همزمانی انتشار این فایل صوتی با مذاکرات هسته‌ای در وین را نشانه‌ای از یک توطئه دانست و از بخش‌های مختلف نظام خواست تا بر اختلافاتشان غلبه کنند.