واکنش فرمانده سپاه به ظریف: همه چیز در میدان شکل می‌گیرد

ظریف در گفت‌وگوی خود اصطلاح «میدان» را برای توصیف سیاست‌های نظامی و دخالت مقام‌های امنیتی در دیپلماسی به کار برده است

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران- ATTA KENARE / AFP

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه در سخنانی در واکنش به اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران درباره نقش قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس و این شاخه فرامرزی سپاه در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی است گفت، همه چیز در میدان شکل می‌گیرد و نیروی قدس در میدان از منافع اسلام و ایران دفاع کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین سلامی در مراسم معارفه جانشین و معاون هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه، با بیان این که نیروی قدس در پی این نبوده که منفعت و امنیت کشور دیگری را فدای ایران کند یا منفعت و امنیت ایران را فدای دیگران، گفت: شهید حاج قاسم در پی هم‌افزایی این منافع و مستحکم کردن آنها در یک آرایه وسیع و به هم پیوسته جهانی و منطقه‌ای بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با اشاره به این که نیروی قدس با درک این معنا که ما و سایر کشورهای جهان سرنشینان یک سفینه بوده و در یک کشتی سواریم و اگر نقطه‌ای در جهان اسلام بشکند این شکست به همه جا منتقل می‌شود گفت: بعضی منافع ملی را از منافع آرمانی جدا می‌کنند، در حالی که در منطق راهبردی هرچه سطح قاعده قدرت گسترش یابد بهتر می‌توان از منفعت، حیثیت و امنیت ملی خود و دیگران دفاع کرد.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی که بخش‌هایی از آن اخیرا به صورت فایل صوتی در رسانه‌ها منتشر شده است، می‌گوید دست و پای وزارت خارجه در تصمیم‌گیری بسته است و نیروهای نظامی و امنیتی حرف آخر را در این زمینه می‌زنند. او همچنین توضیح می‌دهد که قاسم سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس، چگونه در عمل سیاست ایران در مورد سوریه را تعیین می‌کرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان امروز خود در واکنش به این اظهارات ظریف گفت، نیروی قدس اجازه نداد استراتژی دشمن به پیروزی در میدان تبدیل شود و «اگر مردان باشرف میدان دفاع مقدس نبودند انقلاب، اسلام و ایران همه با هم شکست می‌خورد،» افزود: همه چیز در میدان شکل می‌گیرد، نیروی قدس ما در میدان از منافع اسلام و ایران دفاع کرد.

وی در مورد نقش سلیمانی در سیاست خارجی ایران گفت: او این هنر را داشت که دیپلماسی را در خدمت میدان آورد، این قوت و جامعیت شخصیت او بود که هم در میدان جهاد می‌جنگید و هم می‌توانست اجماع بسازد ، ائتلاف ایجاد کند و آرایش سیاسی صحنه را تغییر دهد و در عین حال برای دیپلماسی نیز قدرت بسازد.

محمدجواد ‍ظریف در گفت‌وگوی خود اصطلاح «میدان» را برای توصیف سیاست‌های نظامی و دخالت مقام‌های امنیتی در دیپلماسی و نهادهای جمهوری اسلامی به کار برده است و در جایی می‌گوید: «تقریبا هربار که من برای مذاکره رفتم این سلیمانی بود که می‌گفت می‌خواهم تو این خاصیت یا نکته را بگیری. من برای موفقیت میدان مذاکره می‌کردم.»