سفر از پیش اعلام نشده رئيس ارتش پاکستان به کابل

ژنرال قمر جاوید باجوه با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رئیس جمهور و رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان دیدار کرد

این سفر در شرایط حساس سیاسی و امنیتی در افغانستان با پادرمیانی ژنرال نیک کارتر انجام می‌شود - ارگ

ژنرال قمر جاوید باجوه، رئیس ستاد ارتش پاکستان امروز دوشنبه (۲۰ اردیبهشت)  وارد کابل شد و با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. هدف سفر آقای باجوه بررسی روند صلح افغانستان و همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای گزارش شده است. 

در خبرنامه که از سوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان دقایق پیش منتشر شد تصریح شده است که آقای غنی با رئیس ستاد ارتش پاکستان و ژنرال نیک کارتر، رئیس ستاد ارتش بریتانیا دیدار کرد. این دیدار در مورد مذاکرات صلح، روابط افغانستان و پاکستان و نقش این کشور در روند صلح افغانستان و پایان خشونت‌ها انجام شده است. 

بر اساس این خبرنامه آقای غنی در این دیدار بر نقش پاکستان در برقراری صلح در افغانستان تاکید کرد. او گفت: «نقش کشورهای منطقه به ویژه پاکستان در برقراری صلح و تاثیرگذاری بر طالبان بسیار مهم است. دو کشور همسایه راه به جز احترام متقابل، حسن همجواری و همکاری اقتصادی ندارند.»

آقای غنی همچنان افزود: «جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و تاکید طالبان بر راه حل نظامی برای مردم افغانستان غیرقابل پذیرش است. مردم افغانستان خواستار صلح عادلانه و پایدار از طریق بحث و گفتگو هستند.»

آقای باجوه در این سفر با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز ملاقات جداگانه داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز با نشر خبرنامه اعلام کرد که آقای باجوه در دیدارش با عبدالله عبدالله گفت که پاکستان معتقد است جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد و تنها ایجاد توافق سیاسی از راه گفت‌وگو، تفاهم روی تشکیل یک حکومت فراگیر و برگزاری انتخابات راه‌حل بحران افغانستان است. بر اساس این خبرنامه در این دیدار هر دو طرف بر از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان تاکید کرده اند. 

ژنرال باجوه قدرتمندترین ژنرال پاکستانی است که سیاست پاکستان در قبال افغانستان را مدیریت می‌کند.

سفر آقای باجوه در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش طالبان از شرکت در نشست صلح استانبول خودداری کردند و یک هیئت از نمایندگان طالب به رهبری شیخ عدالحکیم، رئیس تیم مذاکره‌کننده این گروه را به پاکستان  فرستادند تا در مورد مذاکرات صلح افغانستان با مقام‌های پاکستانی مشورت و رایزنی کنند.  

پاکستان با طالبان رابطه تنگاتنگی دارد و از نفوذ چشمگیری بر این گروه برخوردار است.