عبدالوهاب شهیدی، خواننده پیشکسوت درگذشت

او با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه گل‌ها در رادیو ملی ایران، از فعال‌ترین هنرمندان در این برنامه بود

شهیدی در طول سال‌ها نوازندگی عود، با معرفی سبک منحصربه‌فرد خود، به یکی از نوازنده معتبر و بنام این ساز تبدیل شد- تصویر از اصغر خمسه/ خبرگزاری مهر

عبدالوهاب شهیدی، خواننده پیشکسوت و نوازنده موسیقی سنتی ایرانی، روز دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ماه، در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

این هنرمند موسیقی ایران که شامگاه یکشنبه به‌‌علت عارضه قلبی در بیمارستان رسالت تهران بستری شده بود، صبح دوشنبه در بیمارستان درگذشت.

عبدالوهاب شهیدی مهرماه سال ۱۳۰۱ در شهر میمه استان اصفهان متولد شد. نخستین استاد موسیقی او پدرش بود و پس از آن، از اوایل دهه ۱۳۲۰، فراگیری آواز و ردیف موسیقی سنتی ایرانی را زیر نظر اسماعیل مهرتاش آغاز کرد. شهیدی ابتدا نوازندگی سنتور را آموخت و پس از چند سال، به ساز عود روی آورد. او در طول سال‌ها نوازندگی عود، با معرفی سبک منحصربه‌فرد خود، به یکی از نوازنده معتبر و بنام این ساز تبدیل شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالوهاب شهیدی در طول سالیان طولانی فعالیت هنری خود، با هنرمندانی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، پرویز یاحقی، حسن ناهید، روح‌الله خالقی، جواد معروفی، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، همایون خرم، داود پیرنیا، محمدرضا شجریان و بسیاری دیگر از بزرگان عرصه موسیقی ایران همکاری کرده است. 

او همکاری با رادیو و تلویزیون ملی ایران را از سال ۱۳۳۵ شمسی آغاز کرد و در فاصله سال‌های ۳۹ تا ۵۷، با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه گل‌ها در رادیو، همراه با گلپایگانی و قوامی، فعال‌ترین هنرمندان در این برنامه بودند. او پس از انقلاب ۵۷ مدتی در اصفهان بازداشت شد و این هنرمند پرکار عرصه موسیقی نیز همچون بسیاری از خوانندگان به‌ناچار از این عرصه کناره گرفت و سکوت پیشه کرد.  

«بی تو به‌سر نمی‌شود» یکی از معروف‌ترین ترانه‌های ماندگار عبدالوهاب شهیدی است.در میان آثار این هنرمند پیشکشوت، اجرای آوازهای محلی نیز به چشم می‌خورند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به تصنیف «زندگی» یا «آن نگاه گرم تو» اشاره کرد. او همچنین تصنیف‌های قدیمی معروفی ازجمله آثار عارف قزوینی را اجرا کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به قطعه‌های «گریه را به مستی بهانه کردم» و «گریه کن» اشاره کرد. 

بیشتر از فرهنگ و هنر