گزارش‌ها در مورد ترور سلیمانی را از قبل می‌دانستیم، راستی‌آزمایی می‌کنیم

وزارت خارجه: عراق باید از اماکن دیپلماتیک محافظت کند

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به انتشار جزئیات جدید در مورد عملیات ترور قاسم سلیمانی گفت که آن‌ها پیش‌تر از این گزارش‌ها مطلع شده‌اند و نهادهای مختلف در حال راستی‌آزمایی جزئیات آن هستند.

خطیب‌زاده گفت: «بسیاری از گزارش‌ها از ما پوشیده نیست و راستی‌آزمایی‌ها درباره آنها انجام می‌شود. کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در هر کشوری که باشند و در این ترور مشارکت داشته باشند، قطعا مسوولیت کیفری، قضایی و جزایی دارند.»

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه، پایگاه خبری «یاهو نیوز» گزارشی تفصیلی از عملیات کشتن قاسم سلیمانی منتشر کرد که درآن گفته شده بود: «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق در ارائه اطلاعات محلی و همچنین شناسایی قاسم سلیمانی به نیروهای آمریکایی کمک می‌کردند.»

در آن گزارش آمده بود که اولین کسی که بعد از انجام عملیات به محل حادثه رفته و عکس‌برداری کرده است، یکی از نیروهای «واحد مبارزه با تروریسم (سی‌تی‌جی) کردستان عراق» بوده است.

گرچه این گزارش جزئیات بیشتری در مورد رویدادهای پیش و پس از ترور قاسم سلیمانی به دست داده بود ولی شاید مهم‌ترین بخشی که می‌تواند بر روابط منطقه‌ای ایران تاثیر بگذارد همین بخش از اطلاعات است که نیروهای امنیتی اقلیم کردستان را به عنوان عوامل زمینی و اطلاعاتی اجرای آن معرفی می‌کند.

شاید به همین دلیل با فاصله کوتاهی پس از انتشار این گزارش، اتحادیه میهنی اقلیم کردستان با انتشار یک بیانیه رسمی، دخالت در ترور قاسم سلیمانی را رد کرد.

سخنگوی دفتر ضدتروریسم این اتحادیه در بیانیه‌‌ای که به پایگاه خبری شفق نیوز اقلیم کردستان فرستاد، گفت: «گزارش منتشر شده که غیرمستقیم شماری از افسران کرد را در ترور ژنرال قاسم سلیمانی متهم کرد و از طرف دیگر در آن نام دفتر مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان ذکر شده بود، نادرست است و صحت ندارد.»

سخنگوی دفتر ضدتروریسم اتحادیه میهنی کردستان عراق که نامش ذکر نشده است، روز یکشنبه در بیانیه خود گفت: «ما قاطعانه مشارکت نیروهای ضد تروریسم اقلیم کردستان عراق را رد می‌کنیم.»

او افزود که قاسم سلیمانی «دوست صمیمی و همراه مام جلال (جلال طالبانی) در نبرد با تروریسم و ​​در سنگرهای جنگ علیه تروریست‌ها بود.»

عملیات کشتن قاسم سلیمانی در بامداد روز ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ و در نزدیکی فرودگاه بغداد رخ داد و دو کشور ایران و آمریکا را تا لبه یک جنگ تمام عیار پیش برد.

آتش‌زدن کنسولگری‌مان را محکوم می‌کنیم

اما این تنها موضوعی مرتبط با عراق نبود که سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری صبح امروزش به آن پرداخت.

شب گذشته معترضان عراقی دیوار کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا را به آتش کشیدند. این اقدام در اعتراض به کشته شدن ایهاب الوزنی، فعال سیاسی عراقی انجام شد. او از جمله چهره‌های مطرح در اعتراض‌های ضددولتی در عراق در پاییز ۱۳۹۸ بود که شنبه شب خارج از خانه‌اش از سوی افرادی ناشناس ترور شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قتل او اعتراض‌های وسیعی را در کربلا به دنبال داشت. در جریان این اعتراض‌ها، ده‌ها نفر از معترضان خارج از کنسولگری جمهوری اسلامی در عراق جمع شدند و با آتش زدن لاستیک در مقابل این ساختمان بخش‌هایی از دیوار آن را به آتش کشیدند.

حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید «ما حمله به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیداً محکوم می‌کنیم و از دولت عراق می خواهیم به وظایف خود در صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.»

در پاییز سال ۱۳۹۸ و پیش از ترور قاسم سلیمانی نیز اقدام مشابهی علیه کنسولگری ایران در کربلا انجام شد و معترضان پرچم جمهوری اسلامی را به زیر کشیدند و آن را با پرچم عراق جایگزین کردند.

معترضان جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی عراق متهم می‌کنند. آمریکا نیز می‌گوید که ایران با حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی در عراق به ناامنی در این کشور دامن می‌زند.