ارگ: مذاکرات صلح، بدون «آتش‌بس» بی‌نتیجه است

به حاشیه رانده شدن افغانستان در روند مذاکرات صلح میان آمریکا، طالبان و پاکستان

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان - عکس از رسانه‌ها

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که اگر گروه طالبان به خواست شهروندان این کشور مبنی بر اعلام یک آتش‌بس موافقت نکند، تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان، بی‌نتیجه خواهد بود.

شنبه، ۲۸ دی‌ماه، صدیق صدیقی، سخنگوی محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، در یک کنفراس خبری به رسانه‌ها گفت: «آتش‌بس، از زمان آغاز مذاکرات صلح، میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان، خواست اصلی مردم و دولت افغانستان بود و این آتش‌بس، پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز بوده است و باید به وجود بیاید.»

صدیقی تاکید کرد:«آتش‌بس تقاضای شهروندان افغانستان بوده است و تنها راه حل جنگ کنونی در این کشور است. بدون آن نمی‌توانیم به یک صلح پایدار برسیم.»

آقای صدیقی، با اشاره به سخنان تازه سخنگوی گروه طالبان که گفته است، آتش‌بس صورت نخواهد گرفت، اما خشونت‌ها از طرف این گروه (طالبان) در افغانستان کاهش خواهد یافت، افزود: «این گفته‌های گروه طالبان در رابطه با کاهش خشونت‌ها در افغانستان، نه تنها مبهم است، بلکه منطق و جنبه‌ عملی نیز ندارد.» به گفته‌ صدیقی: «کاهش خشونت‌ها از طرف طالبان به معنی آنست که روزانه ده نفر کشته نشود، بلکه پنج نفر کشته شود. ما خواهان قطع کامل خشونت هستیم. باید جنگ خاتمه یابد و آتش‌بس که راه حل جنگ کنونی است، اعلام شود. امیدواریم که گروه طالبان به گونه کامل از خشونت دست بکشد و از رساندن خسارت و زیان به وطن خود دست بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی حکومت افغانستان در پیوند با گفت‌وگویی که هم‌اکنون میان نمایندگان آمریکا و طالبان در دوحه قطر در جریان است، چنین گفت: «مذاکرات میان نمایندگان طالبان و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان، در دوحه قطر ادامه دارد. هنوز هیچ پیشرفت قابل ملاحظه‌ای صورت نگرفته است. جز آتش‌بس، موضوع دیگری نیست که روی آن در دوحه گفت‌وگو شود.»

بحث کاهش خشونت‌ها از طرف گروه طالبان در حالی سرخط رسانه‌ها شد که شامحمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، روز چهارشنبه همین هفته گفته بود که رهبری گروه طالبان روی کاهش خشونت‌ها در افغانستان توافق کرده‌اند، اما حکومت افغانستان تاکید داشت و دارد که خواهان اعلام یک آتش‌بس سرتاسری است، نه کاهش خشونت‌ها.

وزارت دولت در امور صلح این کشور نیز گفته است که کاهش خشونت‌ها برای مردم و دولت افغانستان، معنی ندارد، اما از هر طرحی که در آن آتش‌بس مطرح شود، استقبال خواهد شد.

اما رئیس و اعضای مجلس نمایندگان این کشور با انتقاد از گفت‌وگوهایی که هم‌اکنون میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان در دوحه قطر جریان دارد، گفته‌اند که نمایندگان مردم و حکومت افغانستان در آن گفت‌وگوها در حاشیه قرار گرفته‌اند؛ اما نباید چنین روندی ادامه یابد و دولت و مردم افغانستان باید در جریان آن مذاکرات قرار داشته باشند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان، در آن مورد چنین گفت: «همین اکنون مذاکرات صلح میان آمریکا، طالبان و پاکستان، جریان دارد، اما دولت افغانستان در این روند در حاشیه قرار گرفته است و نمایندگان ملت نیز در مورد این گفت‌وگوها آگاهی ندارند.»

بلقیس روشن، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، می‌گوید: «باید به نمایندگان ملت افغانستان در مورد مذاکرات صلح که اکنون جریان دارد، اطلاعات داده شود، تا مبادا در تعطیلات زمستانی مجلس نمایندگان، با طالبان معامله‌‌ای انجام شود.»

مذاکرات صلح میان آمریکا و نمایندگان گروه طالبان در حالی یک بار دیگر آغاز می‌شود که دو طرف (آمریکا و طالبان)، چندین بار باهم برای ختم جنگ در افغانستان و اعلام آتش‌بس گفت‌وگو کرده‌ند، اما به دلایل‌ مختلف هنوز نتوانسته‌اند به یک نتیجه مطلوب برسند.

بیشتر از