تنش در مجلس افغانستان بر سر احتمال دخالت ایران در بمب‌گذاری کابل

یک نماینده مجلس افغانستان می‌گوید انفجار اخیر کابل کار جمهوری اسلامی ایران بوده است

برخی از نمایندگان هزاره مجلس سخنان شاهپور حسن‌زوی را نمک بر زخم مردم خوانده‌اند - WAKIL KOHSAR / AFP

نشست عمومی مجلس نمایندگان افغانستان امروز (۱۰ مه ۲۰۲۱) پس از اظهارات یکی از نمایندگان درباره احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در بمب‌‌‌‌گذاری خونین مدرسه دخترانه کابل به هرج‌ومرج انجامید.

شاهپور حسن‌زوی، نماینده لوگر در جلسه علنی مجلس گفت که انفجارهای مکتب سیدالشهدا در برچی کار جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در این انفجار که تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آ‌ن‌را به عهده نگرفته است، بیش از ۶۰ نفر که بیشترشان دختران کوچک بودند، کشته شدند. شمار مجروحان هم به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد.

اشرف غنی، رئیس جمهور کشور، فردا سه‌‌شنبه (۱۱ مه ۲۰۲۱) را عزای عمومی اعلام کرده است.

آقای غنی گفت: «گروه‌های جهل و تاریکی گاهی تحت نام طالب و گاهی تحت عنوان داعش با اینگونه حملات وحشیانه می‌‌خواهند فرزندان ما را از کاروان علم و ترقی عقب نگه‌دارند و باور مردم ما را به آینده روشن تضعیف کنند.»

با این حال، چگونگی انجام حمله و تدابیر امنیتی به بحث امروز مجلس نمایندگان هم کشیده شد.

شاهپور حسن‌زوی، نماینده لوگر در جلسه امروز (دوشنبه ۱۰ مه ۲۰۲۱) افزود که پشت حمله جمهوری اسلامی ایران است و جاسوسان ایران هم در مجلس نمایندگان حضور دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این سخنان نشست عمومی امروز مجلس نمایندگان به دلیل اعتراض شدید نمایندگان مجلس دچار هرج‌ومرج شد.

عبدالقیوم سجادی، نماینده‌ غزنی، در واکنش به سخنان آقای حسن‌زوی گفت که ما از همکاران خود در مجلس توقع تسلیت داشتیم نه اینکه بر زخم ما نمک بپاشند.

او توضیح داد که ادامه‌ چنین سخنان و نگاه به مردم هزاره به نفع مردم افغانستان نخواهد بود.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته و آن را شدیدا محکوم کرده است. گروه داعش تاکنون هیچ واکنشی به این حمله نشان نداده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتی می‌نویسد:‌ «داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند؛ تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌. زمان آن رسیده که تمامی آنهایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان‌داده و یک‌پارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند.»